Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Brundle benadrukt: Probleem met wachtrijen in de pitstraat tijdens de kwalificaties aanpaken
F1 nieuws

Brundle benadrukt: Probleem met wachtrijen in de pitstraat tijdens de kwalificaties aanpaken

38
Martin Brundle
Foto: Jen Ross

Lange wachtrijen tijdens kwalificaties

Martin Brundle, voormalig Formule 1-coureur en tegenwoordig commentator, uit zijn zorgen over de lange wachtrijen die ontstaan in de pitstraat tijdens de kwalificatiesessies. Dit fenomeen heeft zich al bij verschillende raceweekenden voorgedaan en zorgt voor oneerlijke situaties, vooral voor de teams die aan het einde van de pitstraat staan. Zij hebben mogelijk niet genoeg tijd om hun rondes te voltooien, wat hun prestaties beïnvloedt.

Situatie tijdens Grand Prix van Mexico 2023

Tijdens de Grand Prix van Mexico 2023 werd het probleem duidelijk zichtbaar. Coureurs stonden aan het einde van de pitstraat stil en hielden zo iedereen achter zich op terwijl ze een geschikte opening zochten voor hun kwalificatieronden. Brundle merkt op dat coureurs hun rivalen ook ophielden buiten de pitstraat, maar voor de cruciale wit geschilderde veiligheidslijn.

Om de hoge snelheidsverschillen tussen coureurs op een hotlap en die aan het cruisen zijn te verminderen, is een maximale tijd ingesteld tussen twee veiligheidscar-lijnen. Volgens Brundle heeft dit goed gewerkt om risicovolle incidenten op de rechte stukken te verminderen, maar het heeft ook geleid tot meer situaties die na afloop van de sessie onderzocht moeten worden.

Brundle’s voorgestelde oplossing

Brundle ziet het probleem en denkt na over mogelijke oplossingen. Hij stelt voor dat coureurs misschien verplicht moeten worden om in het midden van de pitstraat te stoppen in plaats van in de fast lane. Dit zou echter problemen kunnen opleveren op circuits zoals Monaco, waar simpelweg niet genoeg ruimte is voor een extra middenstuk in de pitstraat.

Een kwestie van tijd en overleg

Het probleem van de wachtrijen is vooral frustrerend voor de teams die achteraan staan en extra lang moeten wachten, wat hen kostbare tijd kan kosten. Brundle suggereert dat het voor nu waarschijnlijk het beste is om te accepteren dat dit een aanvaardbare praktijk is op basis van precedent. Teams en coureurs moeten het onderling oplossen, terwijl er tegelijkertijd gezocht wordt naar een betere, meer permanente oplossing.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen stelt vragen bij ‘niet de slimste’ beslissing voor Chinese Grand Prix

Max Verstappen waarschuwde dat het “niet de slimste” beslissing was om een...

De mogelijke vervangers van Lewis Hamilton bij Mercedes

Verandering aan de top: Hamilton verlaat Mercedes voor Ferrari Als je nog...

Lewis Hamilton verliest geloof in Mercedes, volgens Ralf Schumacher

Ralf Schumacher, zes keer winnaar van Formule 1-races, ziet het totale verlies...

Andretti’s cruciale hoofdstuk nadert: een nieuwe stap richting Formule 1

De uitdaging van Andretti Global en Cadillac om het F1-veld te betreden...

Red Bulls Formule 1-voordeel kan verdwijnen door upgrades van Ferrari, zegt Sainz

Uitdagingen en kansen voor Ferrari Ferrari heeft zich dit seizoen opgeworpen als...

Ocon erkent dat Alpine een stap terug heeft gedaan sinds het begin van het F1-seizoen

Ocon en Gasly getroffen door tegenslagen Esteban Ocon en zijn teamgenoot bij...

Fernando Alonso gelooft dat Aston Martin het beste project heeft voor de nieuwe F1-regelgeving in 2026

Fernando Alonso heeft onlangs zijn contract bij Aston Martin verlengd tot het...

Sainz: Een betere F1-auto de grootste factor achter de strategische sprong van Ferrari

De sleutel tot strategisch succes Ferrari ontving veel lof voor zijn scherpe...