Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Brundle benadrukt: Probleem met wachtrijen in de pitstraat tijdens de kwalificaties aanpaken
F1 nieuws

Brundle benadrukt: Probleem met wachtrijen in de pitstraat tijdens de kwalificaties aanpaken

42
Martin Brundle
Foto: Jen Ross

Lange wachtrijen tijdens kwalificaties

Martin Brundle, voormalig Formule 1-coureur en tegenwoordig commentator, uit zijn zorgen over de lange wachtrijen die ontstaan in de pitstraat tijdens de kwalificatiesessies. Dit fenomeen heeft zich al bij verschillende raceweekenden voorgedaan en zorgt voor oneerlijke situaties, vooral voor de teams die aan het einde van de pitstraat staan. Zij hebben mogelijk niet genoeg tijd om hun rondes te voltooien, wat hun prestaties beïnvloedt.

Situatie tijdens Grand Prix van Mexico 2023

Tijdens de Grand Prix van Mexico 2023 werd het probleem duidelijk zichtbaar. Coureurs stonden aan het einde van de pitstraat stil en hielden zo iedereen achter zich op terwijl ze een geschikte opening zochten voor hun kwalificatieronden. Brundle merkt op dat coureurs hun rivalen ook ophielden buiten de pitstraat, maar voor de cruciale wit geschilderde veiligheidslijn.

Om de hoge snelheidsverschillen tussen coureurs op een hotlap en die aan het cruisen zijn te verminderen, is een maximale tijd ingesteld tussen twee veiligheidscar-lijnen. Volgens Brundle heeft dit goed gewerkt om risicovolle incidenten op de rechte stukken te verminderen, maar het heeft ook geleid tot meer situaties die na afloop van de sessie onderzocht moeten worden.

Brundle’s voorgestelde oplossing

Brundle ziet het probleem en denkt na over mogelijke oplossingen. Hij stelt voor dat coureurs misschien verplicht moeten worden om in het midden van de pitstraat te stoppen in plaats van in de fast lane. Dit zou echter problemen kunnen opleveren op circuits zoals Monaco, waar simpelweg niet genoeg ruimte is voor een extra middenstuk in de pitstraat.

Een kwestie van tijd en overleg

Het probleem van de wachtrijen is vooral frustrerend voor de teams die achteraan staan en extra lang moeten wachten, wat hen kostbare tijd kan kosten. Brundle suggereert dat het voor nu waarschijnlijk het beste is om te accepteren dat dit een aanvaardbare praktijk is op basis van precedent. Teams en coureurs moeten het onderling oplossen, terwijl er tegelijkertijd gezocht wordt naar een betere, meer permanente oplossing.

Gerelateerd nieuws

Leclerc: Ferrari’s powerstrategie kostte een betere F1 Imola GP-resultaat

Ferrari’s prestaties tijdens de kwalificatie Het Italiaanse team maakte indruk tijdens de...

Resultaten GP Imola 2024: Max Verstappen verslaat Lando Norris

Verstappen’s overwinning in een spannende race Max Verstappen van Red Bull heeft...

Lando Norris weerlegt de ‘beetje domme’ theorie over Max Verstappen in Imola

Max Verstappen en Red Bull zijn niet afgeschreven Lando Norris vindt dat...

Verstappen prijst ‘slipstream-maatje’ Hulkenberg na pole in Imola

Samenwerking tussen Verstappen en Hulkenberg Max Verstappen en Red Bull leken dit...

Oscar Piastri ontvangt gridstraf van 3 plaatsen bij F1 Imola GP voor het hinderen van Magnussen

Incident tijdens Q1 sessie Tijdens de eerste kwalificatiesessie (Q1) hinderde Oscar Piastri,...

Sainz: Ferrari F1 upgrade verwachtingen “volledig buiten de realiteit”

De nieuwe upgrades van Ferrari Ferrari bracht een uitgebreide set upgrades naar...

Helmut Marko over vorm Red Bull: “Als dat niet lukt, is er iets goed mis”

Problemen bij Red Bull Racing in Imola Er is veel werk aan...

Vasseur: Keuze voor Hamilton was makkelijk gemaakt

Het contract met Hamilton De keuze van Ferrari om Lewis Hamilton aan...