Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Brundle benadrukt: Probleem met wachtrijen in de pitstraat tijdens de kwalificaties aanpaken
F1 nieuws

Brundle benadrukt: Probleem met wachtrijen in de pitstraat tijdens de kwalificaties aanpaken

52
Martin Brundle
Foto: Jen Ross

Lange wachtrijen tijdens kwalificaties

Martin Brundle, voormalig Formule 1-coureur en tegenwoordig commentator, uit zijn zorgen over de lange wachtrijen die ontstaan in de pitstraat tijdens de kwalificatiesessies. Dit fenomeen heeft zich al bij verschillende raceweekenden voorgedaan en zorgt voor oneerlijke situaties, vooral voor de teams die aan het einde van de pitstraat staan. Zij hebben mogelijk niet genoeg tijd om hun rondes te voltooien, wat hun prestaties beïnvloedt.

Situatie tijdens Grand Prix van Mexico 2023

Tijdens de Grand Prix van Mexico 2023 werd het probleem duidelijk zichtbaar. Coureurs stonden aan het einde van de pitstraat stil en hielden zo iedereen achter zich op terwijl ze een geschikte opening zochten voor hun kwalificatieronden. Brundle merkt op dat coureurs hun rivalen ook ophielden buiten de pitstraat, maar voor de cruciale wit geschilderde veiligheidslijn.

Om de hoge snelheidsverschillen tussen coureurs op een hotlap en die aan het cruisen zijn te verminderen, is een maximale tijd ingesteld tussen twee veiligheidscar-lijnen. Volgens Brundle heeft dit goed gewerkt om risicovolle incidenten op de rechte stukken te verminderen, maar het heeft ook geleid tot meer situaties die na afloop van de sessie onderzocht moeten worden.

Brundle’s voorgestelde oplossing

Brundle ziet het probleem en denkt na over mogelijke oplossingen. Hij stelt voor dat coureurs misschien verplicht moeten worden om in het midden van de pitstraat te stoppen in plaats van in de fast lane. Dit zou echter problemen kunnen opleveren op circuits zoals Monaco, waar simpelweg niet genoeg ruimte is voor een extra middenstuk in de pitstraat.

Een kwestie van tijd en overleg

Het probleem van de wachtrijen is vooral frustrerend voor de teams die achteraan staan en extra lang moeten wachten, wat hen kostbare tijd kan kosten. Brundle suggereert dat het voor nu waarschijnlijk het beste is om te accepteren dat dit een aanvaardbare praktijk is op basis van precedent. Teams en coureurs moeten het onderling oplossen, terwijl er tegelijkertijd gezocht wordt naar een betere, meer permanente oplossing.

Gerelateerd nieuws

FIA start onderzoek naar flexibele voorvleugels na klacht Red Bull

De FIA heeft een onderzoek aangekondigd naar de flexibiliteit van voorvleugels in...

Vooruitblik en voorspellingen voor de Belgische Grand Prix van 2024

De Belgische Grand Prix van 2024 belooft een spannend weekend te worden...

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix...

Esteban Ocon tekent verrassend contract bij Haas F1 voor 2025

Esteban Ocon heeft een meerjarig contract getekend bij het Haas F1 team,...

De strijd om Sergio Perez’ Red Bull F1-zitje

Sergio Perez’ positie bij Red Bull Racing staat onder grote druk. Ondanks...

Fernando Alonso’s woede tegen FIA en Aston Martin barst los

Fernando Alonso uitte zijn frustratie over de FIA en Aston Martin tijdens...

Mercedes’ geheime W15-test in Hongarije onthult nieuwe ontwikkelingen

Mercedes heeft tijdens de openingssessies van de Hongaarse Grand Prix in het...

Ferrari’s technische vernieuwingen voor Spa en Vasseur’s aangekondigde structurele hervormingen

Ferrari bevestigt een geüpdate vloer voor de Grand Prix van België op...