Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo ziet het F1-dieptepunt eruit: de slechtste seizoenen van topteams

Zo ziet het F1-dieptepunt eruit: de slechtste seizoenen van topteams

595
Zo ziet het F1-dieptepunt eruit: de slechtste seizoenen van topteams
Foto: Steffen Prößdorf

Ferrari werd tiende in het constructeurskampioenschap van 1980. Slechts acht punten in een heel seizoen, voor het beroemdste Formule 1-team ter wereld.

We bekijken in dit artikel de zwaarste jaren van teams als Ferrari, McLaren, Mercedes en Red Bull – met concrete cijfers, rake quotes en de gevolgen voor 2025 en 2026.

Ferrari is het oudste team in de Formule 1, maar kende in 1980 een historisch dieptepunt. Slechts acht punten, geen zeges, en een tiende plek bij de constructeurs. In 1992 herhaalde het drama zich bijna: slechts 21 punten, veel uitvalbeurten en ver achter op Williams en McLaren.

Ook in 2020 ging het mis. De SF1000 bleek onbetrouwbaar en traag. Ferrari eindigde als zesde, het slechtste resultaat in veertig jaar. Sebastian Vettel vertrok, Charles Leclerc bleef, en het team moest opnieuw beginnen.

“Dit is niet het Ferrari dat we kennen. We moeten diep in de spiegel kijken.” — Mattia Binotto (teambaas Ferrari, 2020)

Voor 2025 is de druk gigantisch. Ferrari investeert zwaar in technologie, maar de verwachtingen zijn torenhoog. Nog een seizoen zonder titel zou intern als een mislukking worden gezien.

McLaren: GP2-engine en verloren jaren

McLaren kende gloriejaren met Senna, Häkkinen en Hamilton, maar in het hybride tijdperk viel het team hard terug. Vooral het seizoen 2015 was dramatisch.

Met de terugkeer van Honda als motorleverancier kwamen ook de problemen: slechts 27 punten, en Fernando Alonso’s beroemde “GP2 engine!”-kreet in Japan werd hét geluidssymbool van een verloren seizoen.

Ook 2017 was niet veel beter: 30 punten, veel technische problemen, en weer een jaar zonder vooruitgang. Pas in 2021 begon het herstel.

“GP2 engine, GP2!” — Fernando Alonso (McLaren, 2015)

In 2025 zit McLaren opnieuw op een kantelpunt. De prestaties verbeteren, maar er zijn zorgen over stabiliteit in de motorlevering. Een terugval ligt altijd op de loer.

Lees ook:  Lando Norris draait de knop om: 'angst werd vertrouwen – nu jaag ik op het kampioenschap'
red bull racing
Foto: Formula Today

Na de dominante jaren tussen 2014 en 2020 viel Mercedes plots terug. 2012 was hun slechtste jaar vóór de hybride-dominantie: slechts één zege (Rosberg, China) en een vijfde plek in het kampioenschap.

Maar opvallender was 2023. Geen enkele overwinning, ondanks twee coureurs van wereldklasse. Lewis Hamilton vatte het seizoen treffend samen:

“We hebben nog nooit zo’n moeilijke auto gehad. Dit doet pijn.” — Lewis Hamilton

De verwachtingen voor 2025 zijn hoog. De nieuwe W16-motor moet de terugkeer inluiden, maar insiders spreken van “de zwaarste ontwikkelingsstrijd sinds het hybride-tijdperk”.

Red Bull: pre-Verstappen en motorproblemen

Voor 2009 was Red Bull nog een middenmoter. In 2008 eindigde het team als zevende, met slechts één podium. Geen enkele zege, geen titelaspiraties – tot Vettel kwam.

Maar ook na het Vettel-tijdperk kwamen problemen. In 2015-2016 worstelde Red Bull met Renault-motoren. In 2015 waren er slechts drie podia, en geen enkele overwinning.

Vanaf 2021 begon de Verstappen-dominantie, maar de afhankelijkheid van één coureur is groot. En met het vertrek van Adrian Newey in 2024 ontstaat er onzekerheid over de technische toekomst van het team.

TeamSlechtste seizoenPositiePuntenOpmerkingen
Ferrari198010e8Technisch drama, geen overwinningen
Ferrari20206e131Slechtste resultaat sinds 1980
McLaren20159e27Honda-motor, GP2-quote Alonso
Mercedes20125e142Slechts 1 overwinning
Mercedes20232e409Geen zeges, ver achter Red Bull
Red Bull20087e29Pre-Vettel tijdperk
Red Bull20154e187Motorproblemen, geen overwinningen

Zelfs Sergio Perez in een dominante Red Bull (2023) presteerde ondermaats. Hij viel negen keer uit in Q1 of Q2 en verloor bijna 300 punten op teamgenoot Verstappen.

Gerelateerd nieuws

ferrari

Dit gebeurt er als een Formule 1-coureur zelf zijn auto probeert te duwen na een stilstand

Nigel Mansell zakte ineen bij het duwen van zijn auto over de...

mclaren

Zo ziet de FIA-regel eruit bij uitgestelde starts door regen in Formule 1

In 2021 reden de coureurs in België slechts enkele ronden achter de...

Max Verstappen

Max Verstappen-fans opgelet: zo kijk je de Formule 1 in Zandvoort live in 2025

De uitzendrechten voor de Dutch Grand Prix liggen tot en met 2029...

formule 1 china

Zo ziet de FIA-regel eruit die bepaalt wat achterblijvers wél en niet mogen doen

In een gemiddelde GP worden er tientallen blauwe vlaggen gezwaaid, vaak zonder...