Ferrari werd tiende in het constructeurskampioenschap van 1980. Slechts acht punten in een heel seizoen, voor het beroemdste Formule 1-team ter wereld.
We bekijken in dit artikel de zwaarste jaren van teams als Ferrari, McLaren, Mercedes en Red Bull – met concrete cijfers, rake quotes en de gevolgen voor 2025 en 2026.
Ferrari is het oudste team in de Formule 1, maar kende in 1980 een historisch dieptepunt. Slechts acht punten, geen zeges, en een tiende plek bij de constructeurs. In 1992 herhaalde het drama zich bijna: slechts 21 punten, veel uitvalbeurten en ver achter op Williams en McLaren.
Ook in 2020 ging het mis. De SF1000 bleek onbetrouwbaar en traag. Ferrari eindigde als zesde, het slechtste resultaat in veertig jaar. Sebastian Vettel vertrok, Charles Leclerc bleef, en het team moest opnieuw beginnen.
“Dit is niet het Ferrari dat we kennen. We moeten diep in de spiegel kijken.” — Mattia Binotto (teambaas Ferrari, 2020)
Voor 2025 is de druk gigantisch. Ferrari investeert zwaar in technologie, maar de verwachtingen zijn torenhoog. Nog een seizoen zonder titel zou intern als een mislukking worden gezien.
McLaren: GP2-engine en verloren jaren
McLaren kende gloriejaren met Senna, Häkkinen en Hamilton, maar in het hybride tijdperk viel het team hard terug. Vooral het seizoen 2015 was dramatisch.
Met de terugkeer van Honda als motorleverancier kwamen ook de problemen: slechts 27 punten, en Fernando Alonso’s beroemde “GP2 engine!”-kreet in Japan werd hét geluidssymbool van een verloren seizoen.
Ook 2017 was niet veel beter: 30 punten, veel technische problemen, en weer een jaar zonder vooruitgang. Pas in 2021 begon het herstel.
“GP2 engine, GP2!” — Fernando Alonso (McLaren, 2015)
In 2025 zit McLaren opnieuw op een kantelpunt. De prestaties verbeteren, maar er zijn zorgen over stabiliteit in de motorlevering. Een terugval ligt altijd op de loer.

Na de dominante jaren tussen 2014 en 2020 viel Mercedes plots terug. 2012 was hun slechtste jaar vóór de hybride-dominantie: slechts één zege (Rosberg, China) en een vijfde plek in het kampioenschap.
Maar opvallender was 2023. Geen enkele overwinning, ondanks twee coureurs van wereldklasse. Lewis Hamilton vatte het seizoen treffend samen:
“We hebben nog nooit zo’n moeilijke auto gehad. Dit doet pijn.” — Lewis Hamilton
De verwachtingen voor 2025 zijn hoog. De nieuwe W16-motor moet de terugkeer inluiden, maar insiders spreken van “de zwaarste ontwikkelingsstrijd sinds het hybride-tijdperk”.
Red Bull: pre-Verstappen en motorproblemen
Voor 2009 was Red Bull nog een middenmoter. In 2008 eindigde het team als zevende, met slechts één podium. Geen enkele zege, geen titelaspiraties – tot Vettel kwam.
Maar ook na het Vettel-tijdperk kwamen problemen. In 2015-2016 worstelde Red Bull met Renault-motoren. In 2015 waren er slechts drie podia, en geen enkele overwinning.
Vanaf 2021 begon de Verstappen-dominantie, maar de afhankelijkheid van één coureur is groot. En met het vertrek van Adrian Newey in 2024 ontstaat er onzekerheid over de technische toekomst van het team.
Team | Slechtste seizoen | Positie | Punten | Opmerkingen |
---|---|---|---|---|
Ferrari | 1980 | 10e | 8 | Technisch drama, geen overwinningen |
Ferrari | 2020 | 6e | 131 | Slechtste resultaat sinds 1980 |
McLaren | 2015 | 9e | 27 | Honda-motor, GP2-quote Alonso |
Mercedes | 2012 | 5e | 142 | Slechts 1 overwinning |
Mercedes | 2023 | 2e | 409 | Geen zeges, ver achter Red Bull |
Red Bull | 2008 | 7e | 29 | Pre-Vettel tijdperk |
Red Bull | 2015 | 4e | 187 | Motorproblemen, geen overwinningen |
Zelfs Sergio Perez in een dominante Red Bull (2023) presteerde ondermaats. Hij viel negen keer uit in Q1 of Q2 en verloor bijna 300 punten op teamgenoot Verstappen.