Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo ziet de dubbele gele vlag er in 2025 uit: regels, straffen en dashboardmeldingen

Zo ziet de dubbele gele vlag er in 2025 uit: regels, straffen en dashboardmeldingen

266
Zo ziet de dubbele gele vlag er in 2025 uit: regels, straffen en dashboardmeldingen
Foto: Formula Today

Een dubbele gele vlag betekent in de Formule 1 niet zomaar ‘even oppassen’. Coureurs moeten zó sterk afremmen dat ze elk moment kunnen stoppen, én mogen absoluut geen snelle rondes meer afmaken.

Sinds 2025 zijn de regels rond dubbele geel flink aangescherpt en digitaal te controleren, om incidenten en verwarring te beperken. Hieronder lees je precies wat een coureur wel — en vooral niet — mag doen als dubbele geel wordt gezwaaid.

Waar één gele vlag al waarschuwt voor gevaar, betekent een dubbele gele vlag dat er sprake is van direct en ernstig gevaar. Denk aan gestrande auto’s, marshals op de baan of losse onderdelen die het circuit blokkeren. In zo’n geval geldt: snelheid fors minderen en klaar zijn om meteen te stoppen.

“Bij dubbele geel moet je altijd voorbereid zijn om stil te staan — er kan iemand op de baan zijn.” — FIA stewards

Belangrijk verschil met enkel geel: bij dubbele geel is het verboden om je rondetijd te verbeteren. Vooral in kwalificatiesessies betekent dit dat een snelle ronde per definitie moet worden afgebroken. De FIA controleert dit via telemetrie en GPS-gegevens.

Wat een coureur moet doen bij dubbele geel

De acties die een coureur móét ondernemen bij dubbele gele vlaggen zijn strikt vastgelegd in de regels:

ActieVerplicht?
Snelheid aanzienlijk minderenJa
Klaar zijn om te stoppenJa
Ronde afbreken (bij kwalificatie)Ja, aantoonbaar
InhalenAbsoluut verboden
Nieuwe max. snelheid volgenJa, zichtbaar op stuur (2025-regel)

Sinds 2024/2025 geldt in veel gevallen zelfs een ingestelde maximumsnelheid die direct op het stuur van de coureur verschijnt zodra dubbele geel actief is. Dat kan ‘0’ aangeven, als symbool voor maximale voorzichtigheid.

Lees ook:  FIA verklaart vreemde VSC in Mexico – Red Bull verbaasd over Verstappens stint op softs

Niet vertragen betekent automatisch een tijdstraf of gridstraf. Dubbele geel is geen standaardprocedure — het wordt alleen ingezet bij serieuze situaties. Enkele typische momenten waarop deze vlag verschijnt:

  • Bij zware crashes met auto’s stil op of naast het circuit
  • Als marshals op de baan aanwezig zijn
  • Wanneer obstakels of brokstukken gevaar vormen voor achteropkomend verkeer
  • Vlak vóór het inzetten van een safety car of VSC
  • Wanneer één enkele gele vlag onvoldoende blijkt
Red Bull RB21
Foto: Formula News Today

Ook belangrijk: dubbele geel hoeft niet per se door een ongeluk te komen. In sommige gevallen is een gestrande auto op een lastige plek genoeg om dubbele geel te activeren, vooral als de marshalpost slecht zichtbaar is voor coureurs.

Het verschil tussen één en twee gele vlaggen duidelijk, maar wordt in de hitte van de race nog weleens vergeten — met zware straffen als gevolg.

KenmerkEnkel GeelDubbel Geel
GevaarMatigErnstig/direct
Snelheid minderenJaJa, aanzienlijk meer
Inhalen toegestaanNeeNee
Ronde afbreken vereistNiet verplichtJa, vooral in kwalificatie
Gereed om te stoppenGewenstVerplicht

Het is dus niet alleen het aantal vlaggen, maar vooral de ernst van de situatie en de verplichte acties die het verschil maken. De FIA hanteert dit onderscheid streng om ongelukken te voorkomen.

De straffen bij overtreding

Overtredingen van dubbele geel worden stevig aangepakt. Vooral in kwalificatie kan het grote gevolgen hebben — Max Verstappen kreeg in Qatar nog een gridstraf van vijf plaatsen omdat hij onvoldoende afremde bij dubbele geel. De mogelijke sancties:

OvertredingStrafmaatregel
Tijd niet laten vallen in qualiGridstraf of diskwalificatie
Geen snelheidsreductieTijdsstraffen (5 à 10 seconden)
Inhalen bij dubbele geelDrive-through of zwaardere sancties
Herhaalde of opzettelijke overtredingDiskwalificatie, punten op licentie, teamboetes

“We controleren telemetrie, GPS en camera’s om exact te zien wat er is gebeurd.” — FIA-inspecteur

Sinds de invoering van nieuwe digitale tools — inclusief ‘VAR-achtige’ analyses — kan de FIA in real-time bepalen of coureurs zich aan de regels hebben gehouden.

Lees ook:  Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA kiest bewust voor een strikte lijn bij dubbele gele vlaggen. Dat heeft alles te maken met veiligheid: marshals die op de baan werken, gestrande auto’s, of onvoorspelbare obstakels vormen directe risico’s.

Door het instellen van maximumsnelheden en automatische waarschuwingen op het dashboard is de kans kleiner geworden dat coureurs zich onbewust vergissen. Maar wie tóch bewust te snel blijft rijden of probeert te profiteren, loopt risico op harde straffen.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...