Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Zo beslist een F1-steward over straffen, protesten en penalties in de Formule 1

Zo beslist een F1-steward over straffen, protesten en penalties in de Formule 1

428
Zo beslist een F1-steward over straffen, protesten en penalties in de Formule 1
Foto: United Autosports

Wist je dat F1-stewards vaak vrijwillig werken, maar wél de macht hebben om een Grand Prix volledig te veranderen? Van tijdstraffen tot diskwalificaties: zij bepalen of een coureur te ver is gegaan. Wie zich afvraagt wat een F1-steward precies doet, krijgt in dit artikel een compleet en feitelijk antwoord.

Een F1-steward is een officiële functionaris die elk raceweekend toeziet op de naleving van de sportieve én technische reglementen.

Ze beoordelen incidenten, leggen straffen op en communiceren deze beslissingen richting teams en media. De rol is cruciaal, maar ligt ook vaak onder vuur vanwege vermeende partijdigheid of inconsequentie. Hoe werken ze precies, en wat verandert er vanaf 2025?

Elke Formule 1-race wordt geleid door een panel van stewards, doorgaans drie personen. Eén van hen is altijd een voormalig F1-coureur, ook wel de ‘Driver Steward’ genoemd.

Deze oud-coureur brengt praktijkervaring in, bijvoorbeeld bij het beoordelen van een gevaarlijke inhaalactie. In 2025 breidt de FIA het panel bij zes Grand Prix-weekenden tijdelijk uit naar vier personen, om de werklast te verlichten en voor meer consistentie te zorgen.

Stewards gebruiken alle beschikbare middelen: onboard-camera’s, telemetrie, verklaringen van betrokkenen, en hun eigen ervaring. Op basis daarvan bepalen ze of een actie strafbaar is, en zo ja: wat de passende straf is.

Denk aan een tijdstraf van vijf of tien seconden, een gridstraf voor de volgende race, of zelfs diskwalificatie. Ze behandelen ook protesten tussen teams, zoals bij onenigheid over technische regels.

“De FIA-stewards verrichten een bijzonder complexe taak, niet alleen in de Formule 1, maar in al onze kampioenschappen. En dat doen ze vrijwillig, met grote passie en toewijding.” – Mohammed Ben Sulayem, FIA-president

Straf of geen straf: nieuwe richtlijnen moeten twijfels wegnemen

Om de besluitvorming transparanter te maken, publiceerde de FIA in juni 2025 twee documenten: de Penalty Guidelines en Driving Standards Guidelines. Deze lijsten bevatten ongeveer honderd veelvoorkomende overtredingen met bijbehorende strafadviezen.

Lees ook:  Wat je nog niet wist over de 107%-regel: zo bepaalt één tijd wie mag racen in F1

Denk aan het herhaaldelijk overschrijden van track limits of het veroorzaken van een botsing. Zo kunnen teams, coureurs én fans beter begrijpen waarom een bepaalde straf wordt opgelegd. Daarnaast werkt de FIA aan een certificatieprogramma voor stewards, inclusief een integriteitsscreening.

Williams F1-Team Alexander Albon
Foto: Steffen Prößdorf

Dit moet belangenverstrengeling voorkomen en bijdragen aan meer professionaliteit binnen het team van wedstrijdleiding. Vooruitlopend op die veranderingen verdwijnt een aantal bekende gezichten uit het stewardspanel.

“We hebben te veel inconsistentie.” – Zak Brown, McLaren CEO

De rol van F1-stewards is niet zonder controverse. Zo kreeg Johnny Herbert – voormalig coureur én veelvuldig Driver Steward – flinke kritiek vanwege zijn optredens bij goksites terwijl hij nog actief was als FIA-functionaris. Begin 2025 maakte de FIA bekend dat Herbert zijn rol niet langer mag combineren met publieke commentaren.

Ook steward Tim Mayer stapte op, na aanhoudende vragen over mogelijke belangenverstrengeling binnen de organisatie. De druk om te hervormen komt niet alleen van media, maar ook van coureurs, teambazen én familieleden.

Jos Verstappen uitte zich bijvoorbeeld fel over de ondoorzichtigheid rond bepaalde besluiten.

“De FIA moet eens goed kijken naar de bezetting van de stewards, wie ze daar neerzetten en of er geen schijn is van belangenverstrengeling.”

De FIA zet voorzichtig stappen richting een stabielere en professionelere groep stewards. In 2025 worden bij zes races vier stewards ingezet in plaats van drie.

De openingsrace in Melbourne is de eerste waar dit wordt toegepast. Het doel: meer consistentie in beslissingen, minder willekeur. De eerdergenoemde richtlijnendocumenten moeten daarbij helpen.

Daarnaast kijkt de FIA naar langdurige certificering en opleiding. Voorheen waren stewards vrijwilligers met veel motorsportervaring, maar zonder formele opleiding.

Gerelateerd nieuws

Ferrari F1 Team

Zo ziet een afgebroken Formule 1-start eruit als een auto niet vertrekt

Tijdens de GP van Oostenrijk 2025 bleef Carlos Sainz roerloos op zijn...

daniel ricciardo

Waarom Formule 1-races soms eindigen zonder herstart: de regels uitgelegd

Tijdens de Grand Prix van Monza 2022 strandde Daniel Ricciardo vlak voor...

Lewis Hamilton Mercedes

Zo streng straft de FIA blokkeren van een snelle ronde tijdens F1-kwalificatie

Tijdens de kwalificatie van de GP van Italië 2023 werd Yuki Tsunoda...

Mclaren Oscar Piastri

Zo kan je de GP van België live volgen – van RTL Duitsland tot F1 TV Pro

De GP van België op Spa-Francorchamps blijft een van de meest iconische...