Oscar Piastri won de Grand Prix van Miami dankzij foutloos rijden en een superieure auto. Lando Norris had de race kunnen winnen, maar maakte volgens Peter Windsor cruciale inschattingsfouten tegen Max Verstappen.
Bij de start zat Norris goed naast de Nederlander, maar Verstappen remde laat, blokkeerde en dwong Norris buiten de baan.
“Max gaf geen ruimte. Lando had dat moeten weten. Hij had gewoon moeten liften en zich achter Max positioneren.”
Door zijn actie verloor Norris meerdere plaatsen, waaronder aan zijn teamgenoot. Hoewel hij zich knap terugvocht en later alsnog Verstappen inhaalde, was het tijdsverlies te groot.
Piastri reed intussen weg en bleef buiten bereik. Het verschil aan de finish: negen seconden. Kimmy Antonelli maakte indruk met zijn start en agressieve openingsfase. Hij profiteerde van de chaos rond Norris en ging meteen voorbij.
De Mercedes-coureur zat kortstondig zelfs in de buurt van Verstappen, maar een vroege pitstop gooide roet in het eten.
Mercedes probeerde met Antonelli een undercut op Verstappen. Die strategie mislukte doordat Red Bull direct reageerde. Door een virtuele safety car kwam George Russell voordelig binnen en passeerde beide.
Antonelli viel terug achter Albon en kon die positie niet meer goedmaken. Windsor zag het potentieel van de jonge Italiaan, maar wees op de gevolgen van de verkeerde stopstrategie.
“Antonelli reed een dijk van een openingsfase, maar Mercedes hielp hem niet met die vroege stop.”
Verstappen worstelt met grip en strategie
Max Verstappen begon de race vanaf pole maar verloor al snel terrein. De auto gleed veel, vooral in de remzones. Volgens Verstappen waren de banden voortdurend buiten het optimale bereik.
Zowel Norris als Piastri kwamen langs, waarbij vooral de aanval van Oscar foutloos en snel verliep.
Tijdens de slotfase kwam Verstappen niet dichterbij George Russell, die dankzij een strategisch voordeel op mediumbanden reed. Max kon niet profiteren van mogelijke bandenslijtage bij Russell.
“Max klaagde over grip, remmen, en de balans. Maar zijn kwalificatieronde op zaterdag blijft indrukwekkend gezien het racepace-tekort.”
Red Bull probeerde via de boordradio nog in te spelen op een mogelijke straf voor Russell door Verstappen te vragen binnen vijf seconden te finishen. Max reageerde geïrriteerd.
“Waarom? Waarom? Waarom? Waarom moet ik dat doen?”
Ferrari’s race was volgens Windsor “pathetisch.” Zowel de strategie als communicatie faalde volledig. Lewis Hamilton zat vast achter Charles Leclerc nadat de bandenstrategie zich in zijn voordeel keerde.
Hij vroeg om teamorders, maar Ferrari reageerde traag. Toen het sein eindelijk kwam, was de schade al aangericht. Leclerc liet Hamilton uiteindelijk passeren, maar klaagde daarna dat zijn banden oververhit raakten.
“Zeg tegen Lewis dat hij sneller moet,” vroeg Leclerc via de radio.
Toen Hamilton zijn banden op had, moest hij de positie teruggeven aan Leclerc. Die kreeg te horen:
“Wat denk je dat je zou kunnen rijden als je vrij baan hebt?
Leclerc: Geen idee. Laten we het proberen.”
De interne strijd om plek zeven en acht werd een klucht, aldus Windsor. Ferrari verloor in het proces ook nog bijna een plek aan Carlos Sainz, die op het einde oprukte in de Williams.
Eindstrijd tussen Hamilton en Sainz mondt uit in botsing
In de laatste ronde werd het Ferrari-drama compleet. Sainz haalde Hamilton in bij het ingaan van de laatste sector. Hamilton gooide de deur dicht, wat resulteerde in contact.
Beide auto’s kwamen met schade over de streep, waarbij Hamilton nipt voorbleef. Sainz meldde op de radio:
“Ik denk dat Lewis flink bewoog tijdens het remmen.”
Windsor wees op de ironie: de man die Sainz bij Ferrari verving, werd nu op de baan ingehaald door hem — en had hem bijna laten passeren.
Intussen eindigde Albon soeverein op plek vijf, onzichtbaar voor de camera’s maar met een indrukwekkend tempo. Antonelli, Leclerc en Hamilton volgden, met Sainz op een haar na.
Oscar Piastri’s dominante overwinning en de chaos bij Ferrari vormden het contrast van de race. McLaren was volgens Windsor “in een klasse apart” en controleerde de race na het passeren van Verstappen zonder enige moeite.
De 33 seconden voorsprong op Russell spreekt boekdelen. Lando Norris werd door Windsor bekritiseerd om zijn gebrekkige race-inzicht.
“Als hij Max beter had gelezen en positie had opgeofferd, had hij gewonnen. Nu moest hij terugkomen en verloor hij te veel tijd.”
Ferrari daarentegen werd door Windsor op ironische wijze weggezet:
“Ze waren de sterren van de show – maar dan op de radio, niet op de baan.”
Wat volgens hem bleef hangen, was niet de actie op de baan, maar het tragikomische gepruts via de boordradio. Een race met McLaren als onbetwiste winnaar en Ferrari als onderwerp van spot. Windsor vat het samen:
“We zullen deze race niet snel vergeten – al was het alleen al om de radio.”