Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Windor: ‘Norris slikte McLaren’s PR-verhaal in na verloren titelstrijd’
F1 nieuws

Windor: ‘Norris slikte McLaren’s PR-verhaal in na verloren titelstrijd’

828
Windor: ‘Norris slikte McLaren’s PR-verhaal in na verloren titelstrijd’
Foto: Steffen Prößdorf

Lando Norris behaalde in 2024 zijn beste seizoen in de Formule 1 tot nu toe. Hij eindigde als derde in het wereldkampioenschap, na eerder nooit hoger te zijn geëindigd dan de zesde plaats. In vijf seizoenen bij McLaren had hij tot dit jaar slechts één poleposition en geen overwinningen.

Dit veranderde drastisch: Norris noteerde vier overwinningen, acht polepositions en verdubbelde zijn podiumaantallen van dertien naar zesentwintig.

Dit succes leverde hem een uitnodiging op voor de FIA-prijsuitreiking in Rwanda, waar Max Verstappen als wereldkampioen werd gekroond. Naast Norris waren ook teamgenoot Oscar Piastri, McLaren-CEO Zak Brown en teambaas Andrea Stella aanwezig om de constructeurstrofee in ontvangst te nemen. McLaren behaalde deze titel voor het eerst sinds 1998.

De cijfers van Norris’ carrière tot nu toe benadrukken zijn groei:

JaarOverwinningenPolepositionsPodiumplaatsenPunten
201900049
202000197
2021014160
2022001122
2023007205
20244813374

McLarens “briljante jaar”

Ondanks McLarens successen in 2024 is er kritiek van voormalig teambaas Peter Windsor. Volgens hem presenteert McLaren het seizoen als een “briljant jaar”, terwijl er belangrijke kansen zijn gemist.

Windsor benadrukt dat het team niet genoeg heeft gedaan om te profiteren van momenten waarop Red Bull kwetsbaar was. Hij verwijt McLaren ook dat ze te lang aarzelden om Norris te steunen als hun duidelijke titelkandidaat.

“Niemand bij McLaren zal zeggen: ‘We hebben hier echt geblunderd, want toen Red Bull kwetsbaar was, deden we niets om daarvan te profiteren.’” – Peter Windsor

Het seizoen van Norris kende momenten waarop hij als een echte titelpretendent werd gezien. Zijn overwinning in de sprintrace van de Sao Paulo GP bracht hem op slechts 44 punten achterstand met nog vier races te gaan.

Lees ook:  Mclaren en Red Bull werken aan radicaal vernieuwde auto’s voor 2025

Toch bleek het reguliere Grand Prix-weekend teleurstellend. Norris startte vanaf poleposition, terwijl Verstappen door een motorstraf vanaf de zeventiende plaats begon. De Nederlander wist desondanks te winnen, terwijl Norris terugviel naar de zesde plaats. Dit maakte effectief een einde aan de titelstrijd.

Ook binnen het team waren er fricties. In Hongarije moest Norris Piastri laten passeren na een eerdere pitstopstrategie in het voordeel van de Australiër. In Monza verloor Norris opnieuw waardevolle punten door een agressieve inhaalactie van Piastri, waardoor hij derde eindigde achter Charles Leclerc.

Pas in Azerbeidzjan committeerde McLaren zich volledig aan Norris als titelkandidaat.

Vergelijking met Hamilton en toekomstperspectieven

Norris brak in 2024 een record van Lewis Hamilton door acht polepositions in één seizoen te behalen bij McLaren. Dit benadrukt zijn snelheid over één ronde, wat essentieel is voor een kampioen. Toch twijfelt Windsor aan zijn mentale houding. Hij adviseert Norris om minder gefocust te zijn op het teambeeld en meer op zijn eigen prestaties.

“Lando moet stoppen met de ‘Mr. Corporate’-houding en zich volledig richten op zijn eigen racen.” – Peter Windsor

Het seizoen benadrukt de nauwe balans tussen teamprioriteiten en individuele ambities, vooral in een competitieve omgeving zoals McLaren. Nico Rosberg, voormalig wereldkampioen, uitte zijn zorgen over de druk die Norris zichzelf oplegt. Zijn uitspraak na de winst in Abu Dhabi – “volgend jaar is mijn jaar” – kan volgens Rosberg voor onnodige verwachtingen zorgen.

Een belangrijk kritiekpunt was McLarens aanvankelijke terughoudendheid om een duidelijke coureurshiërarchie vast te stellen. Norris had consistent meer punten dan Piastri, maar kreeg niet altijd de volledige steun van het team.

Lees ook:  McLaren moet in 2025 direct sterk presteren, zegt Norris' race-ingenieur

Dit leidde tot interne spanningen, zoals zichtbaar werd in Hongarije en Monza. Deze aanpak kostte Norris waardevolle punten in een seizoen waarin elke kans op Verstappen moest worden benut.

Vergelijking met Red Bull’s strategie

Red Bull daarentegen handhaaft een duidelijke hiërarchie met Max Verstappen als onbetwiste kopman. Dit stelde hen in staat om strategische keuzes te maken die maximale punten opleverden, zelfs wanneer Perez in een sterke positie zat. McLaren’s gebrek aan een soortgelijke strategie kan worden gezien als een gemiste kans, vooral gezien het potentieel van de auto in 2024.

De statistieken van Norris tonen aan dat hij het in zich heeft om een wereldkampioen te worden. Zijn acht polepositions en vier overwinningen zijn indrukwekkend, vooral in vergelijking met eerdere jaren. Toch blijven er verbeterpunten, zoals het maximaliseren van kansen tijdens cruciale momenten in het seizoen.

  • Sterke punten van Norris:
    • Constante snelheid over één ronde.
    • Vermogen om onder druk te presteren.
  • Verbeterpunten:
    • Effectiever omgaan met interne teamdynamiek.
    • Kritischer zijn over gemiste strategische kansen.

Gerelateerd nieuws

Mercedes ziet positieve signalen voor 2026 powerunit vergelijkbaar met 2014-dominantie

De voorbereidingen van Mercedes op de nieuwe regels voor 2026 roepen herinneringen...

Max Verstappen naar Mercedes: Het mogelijke effect op de coureursmarkt in 2026

Hoewel Verstappen tot eind 2028 onder contract staat bij Red Bull, is...

Christian Horner benoemt enige Red Bull RB21-voordeel voor 2025

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, benadrukte dat het extra aerodynamische...

Uitdagingen van Liam Lawson bij Red Bull: scenario’s tegenover Verstappen

Liam Lawson heeft misschien wel de meest uitdagende rol in de Formule...

Max verstappen noemde dit circuit ‘super frustrerend’: gesprekken over terugkeer

Het Istanbul Park-circuit, ooit een geliefd decor voor Formule 1-races, heeft recent...

Max Verstappen krijgt eerste straf van 2025 na incident in simrace

Tijdens de laatste ronde van het 2024-2025 GTP IMSA Global Esports Championship...

Lawson over stabiliteit bij Red Bull: ‘eerste keer dat ik echt kan voorbereiden’

Liam Lawson heeft benadrukt dat de aankomende F1-campagne voor hem uniek is....

Waarom het TT Circuit Assen een potentiële kanshebber is voor Formule 1

Het TT Circuit Assen heeft laten weten open te staan voor het...