Williams heeft de afgelopen jaren een opmars ingezet met gerichte investeringen en een duidelijke strategie onder leiding van James Vowles. Het team werkt toe naar de nieuwe regels in 2026 en probeert zich te positioneren als een serieuze concurrent in de Formule 1.
Dit heeft team principal van Haas, Ayao Komatsu, tot zorgen gebracht. Hij stelt dat als Williams zijn volledige potentieel bereikt, Haas geen enkele kans maakt om ze bij te houden.
“Als Williams zijn volledige potentieel zou bereiken, dan maken we op dit moment onder geen enkele omstandigheid kans tegen hen – nooit.”
— Ayao Komatsu, Haas
Deze uitspraak laat zien hoe groot de dreiging wordt ingeschat. Haas is het kleinste team in de Formule 1 qua personeel en heeft slechts 330 medewerkers in dienst, vergeleken met de 500 van Sauber, dat momenteel personeel werft in aanloop naar de transitie naar een fabrieksteam in 2026.
De beperkte schaal van Haas zorgt ervoor dat ze moeite hebben om structureel vooruitgang te boeken in het middenveld.
Williams werkt met grote ambities aan een comeback
Williams heeft sinds de overname door Dorilton Capital een route uitgestippeld om weer competitief te worden. Onder Vowles wordt geïnvesteerd in faciliteiten en technologie, met als doel om bij de nieuwe reglementswijziging in 2026 een vooraanstaande rol te spelen. De financiële injecties en strategische keuzes moeten het team structureel versterken.
Carlos Sainz werd op de hoogte gebracht van het feit dat Williams bereid is om 2025 grotendeels op te offeren om zich volledig op 2026 te richten.
Dit kan betekenen dat Williams op korte termijn nog niet voor podiumplekken zal strijden, maar zich wel op de lange termijn voorbereidt op een structureel sterke positie.
Voor Haas betekent dit een groot gevaar. Het Amerikaanse team had in 2023 moeite om aansluiting te vinden in het middenveld door problemen met hun auto en een te late koerswijziging in de ontwikkeling. Met een technologische samenwerking met Toyota hoopt Haas zijn concurrentiepositie te verbeteren, maar het blijft de vraag of dat genoeg is om Williams bij te houden.
Haas wist in 2024 een aanzienlijke verbetering te boeken ten opzichte van het teleurstellende 2023-seizoen. Het team haalde 58 punten, mede dankzij de inbreng van Oliver Bearman, Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen.
Bearman maakte direct indruk door punten te scoren bij de Grand Prix van Azerbeidzjan, terwijl Hülkenberg het grootste deel van de punten binnenhaalde, met steun van Magnussen.
Ondanks deze verbetering blijft de dreiging van Williams groot. Komatsu benadrukt dat Haas zich in een positie wil manoeuvreren waarin ze prestaties leveren zonder afhankelijk te zijn van fouten van andere teams:
“Ik wil zo snel mogelijk op het punt komen waar we anderen kunnen verslaan op eigen kracht, zonder dat zij zelf fouten maken – maar daar zijn we nog niet.” — Ayao Komatsu, Haas
De beperkte personeelsomvang bij Haas maakt dit extra uitdagend. Terwijl andere teams groeien en investeren, moet Haas het doen met een veel kleinere organisatie. Dit vergroot de kans op overbelasting van medewerkers en vertraagt de ontwikkeling van de auto.
Williams als referentiepunt voor de middenmoot
Met de financiële steun en de gerichte strategie van Williams wordt het team steeds meer een referentiepunt voor de middenmoot. De structuur die Vowles opbouwt, de investeringen in faciliteiten en de focus op 2026 maken Williams een serieuze concurrent. Dit zet teams zoals Haas onder druk om innovatieve manieren te vinden om competitief te blijven.
De toekomst van het middenveld zal afhangen van de effectiviteit van de ontwikkelingsprogramma’s van verschillende teams. Terwijl Williams mikt op een langetermijnstrategie, blijft Haas zoeken naar directe verbeteringen.
Met een klein personeelsbestand en beperkte middelen blijft het een enorme uitdaging om structureel te concurreren met grotere teams zoals Williams.