Williams, ooit een toonaangevend team in de Formule 1, heeft in recente jaren een aanzienlijke terugval gekend. Hoewel het team in 2023 leek te profiteren van de inspanningen van voormalig teambaas Jos Capito, is er kritiek geuit dat James Vowles, die het roer overnam, overschat wordt.
Deze kritiek komt vooral van voormalig F1-coureur Mark Shur, die stelt dat de prestaties van Williams sinds Vowles’ aantreden zijn verslechterd. Hij suggereert dat Vowles de eer heeft gekregen voor het werk dat door Capito en zijn team is verricht, terwijl Vowles’ eigen bijdragen het team eerder hebben doen achteruitgaan.
Volgens Shur is de huidige auto van Williams te zwaar en te langzaam, en zijn de updates te traag, wat zou wijzen op een verslechtering van de situatie onder Vowles’ leiding.
“James Vowles is simpelweg overschat. Jos Capito bouwde een auto met zijn mensen; James Vowles kwam naar Williams, nam de auto over en ze eindigden in de punten. Maar nu hij zijn eigen auto bouwt, is de auto te zwaar en te langzaam, en de updates zijn te traag.” – Mark Shur, voormalig F1-coureur.
Is de kritiek op James Vowles terecht?
James Vowles werd in 2023 aangesteld als teambaas bij Williams, na zijn succesvolle periode bij Mercedes. Zijn benoeming leidde echter tot gemengde reacties. Sommigen, zoals Mark Shur, menen dat Vowles profiteerde van het werk van zijn voorganger, Jos Capito.
Capito had het team in 2021 en 2022 al verbeterd, wat resulteerde in een aantal punten na een puntenloos seizoen in 2020. Shur beweert dat de huidige problemen van het team, zoals de te zware en trage auto, te wijten zijn aan Vowles’ gebrek aan innovatie en visie.
Hoewel Vowles wordt bekritiseerd voor het gebrek aan vooruitgang in 2024, moet men erkennen dat hij transparanter is dan veel van zijn collega’s in de Formule 1. Zijn openheid over de uitdagingen waarmee Williams wordt geconfronteerd, zoals het gebruik van verouderde technologie en infrastructuur, heeft echter niet geleid tot onmiddellijke verbeteringen op het circuit.
De invloed van Jos Capito op Williams
Jos Capito, die vóór Vowles de leiding had over Williams, heeft volgens Shur een cruciale rol gespeeld in de wederopbouw van het team. Onder Capito’s leiding begon Williams aan een herstel, waarbij ze in 2021 en 2022 weer punten wisten te scoren. Capito had echter altijd de intentie om zijn rol voor een beperkte tijd te vervullen, wat hij in een verklaring duidelijk maakte:
“Oorspronkelijk zei ik dat ik dit voor twee jaar zou doen en mogelijk een derde, maar het is behoorlijk uitputtend. Ik geloofde dat je eerst de basis moet leggen, en zodra dat gedaan is, kun je verder bouwen.” – Jos Capito, voormalig teambaas van Williams.
Deze verklaring toont aan dat Capito zijn vertrek had gepland en zelfs zijn opvolger, James Vowles, aanprees. Dit roept de vraag op of de huidige uitdagingen van Williams slechts een natuurlijke fase zijn in de voortdurende wederopbouw van het team.
De complexiteit van Williams’ situatie
De situatie bij Williams is gecompliceerd. Hoewel James Vowles wordt bekritiseerd voor de achteruitgang in 2024, moet worden erkend dat Williams, vóór zijn aantreden, al een team was met aanzienlijke beperkingen. Zo werd onthuld dat het team Microsoft Excel gebruikte voor hun voorraadbeheer, wat wijst op de verouderde staat van hun interne processen.
Deze structurele tekortkomingen kunnen niet van de ene op de andere dag worden opgelost, en Vowles bevindt zich nu in de positie waarin hij de fundamentele problemen van het team moet aanpakken. De kritiek op hem kan dus voortkomen uit het feit dat de verwachte verbeteringen nog niet zichtbaar zijn, terwijl de uitdagingen veel dieper liggen dan alleen het bouwen van een snelle auto.
Williams’ toekomst onder Vowles
Ondanks de kritiek op James Vowles, heeft hij al enkele significante veranderingen doorgevoerd. Williams heeft bijvoorbeeld meer dan 200 nieuwe medewerkers aangenomen om de werkdruk te verlichten en de efficiëntie te verbeteren. Dit is een belangrijke stap in de wederopbouw van het team en toont aan dat Vowles bezig is met een langetermijnstrategie.
Daarnaast heeft Vowles ervaring met teams in opbouw, zoals zijn tijd bij Mercedes, waar hij deel uitmaakte van het team dat de basis legde voor hun latere dominantie. Deze ervaring kan waardevol zijn voor Williams, nu ze proberen hun weg terug naar de top te vinden.
Williams heeft ook recent hun grootste sponsorovereenkomst in de geschiedenis gesloten, wat een positief teken is van het vertrouwen dat bedrijven nog steeds hebben in de toekomst van het team.
Alexander Albon en Carlos Sainz
Het coureursteam van Williams, met Alexander Albon en Carlos Sainz, biedt ook hoop voor de toekomst. Beide coureurs brengen aanzienlijke ervaring met zich mee en hebben bewezen dat ze in staat zijn om het maximale uit hun auto te halen, zelfs onder moeilijke omstandigheden.
Het is belangrijk om op te merken dat Sainz bewust heeft gekozen voor Williams, ondanks aanbiedingen van andere teams. Dit wijst erop dat er binnen Williams een gevoel van potentieel en groei bestaat dat hen aantrekkelijk maakt voor topcoureurs.
Hoewel de huidige prestaties van Williams misschien niet indrukwekkend zijn, toont de keuze van Sainz aan dat er geloof is in het project dat Vowles en zijn team hebben opgezet.