Williams heeft bevestigd dat het team zal deelnemen aan de Grand Prix van Las Vegas, ondanks hardnekkige geruchten dat zij mogelijk zouden ontbreken. Deze speculaties ontstonden na meerdere crashes tijdens recente races, wat leidde tot aanzienlijke schade en hoge kosten voor reparaties.
De geruchten werden door Williams zelf weerlegd via Formule 1-correspondent Lawrence Barretto.
De crashincidenten tijdens de Mexicaanse en Braziliaanse Grand Prix hebben geleid tot vijf ernstige ongelukken in slechts twee weekenden. Dit veroorzaakte grote druk op de onderdelenvoorraad van het team, wat speculaties voedde over mogelijke problemen met het voorbereiden van auto’s voor Las Vegas.
Volgens Barretto is er echter “geen waarheid” in deze geruchten.
“Ik heb net met Williams gesproken. Zij vertelden mij dat er geen waarheid zit in de speculatie dat zij niet in Las Vegas zouden verschijnen na de grote schade door drie crashes in Brazilië. Ze zeggen dat beide auto’s klaar zullen zijn om te racen in Nevada. Dat is een ongelooflijke prestatie van het team en hun leveranciers.”
— Lawrence Barretto
Impact van schade en onderdelenbeheer
James Vowles, de teambaas van Williams, heeft uitgelegd hoe zwaar de situatie is geweest voor het team. De vijf zware crashes in twee raceweekenden hebben een enorme impact gehad op het team en hun middelen. In de ‘Vowles Verdict’, gepubliceerd via de Williams-app, ging hij dieper in op de uitdagingen.
“Geen enkel team op de grid kan omgaan met vijf grote ongelukken in twee raceweekenden,” aldus Vowles. “De hoeveelheid reserveonderdelen die we meenemen is simpelweg niet voldoende om met zo’n mate van slijtage om te gaan.”
Het herstellen van de auto’s heeft prioriteit, waarbij de focus ligt op het verkrijgen van voldoende reserveonderdelen om optimaal voorbereid te zijn. Hoewel het team hard werkt om de auto’s in topconditie naar Las Vegas te brengen, blijft de situatie uitdagend.
Raceweekend | Aantal crashes | Kostenraming (geschat) | Belangrijkste schade |
---|---|---|---|
Mexicaanse GP | 2 | Hoog | Chassis en ophanging |
Braziliaanse GP | 3 | Zeer hoog | Motoronderdelen en carrosserie |
Voorbereiding op de Las Vegas GP
Hoewel Williams heeft bevestigd dat beide auto’s zullen deelnemen aan de race, erkent Vowles dat de uitdagingen niet voorbij zijn. Het team is afhankelijk van snelle leveringen van onderdelen en een efficiënte reparatiestrategie om volledig voorbereid te zijn.
Dit betekent dat bepaalde keuzes met betrekking tot de setup van de auto’s mogelijk beperkt zullen zijn.
“Vegas, ik heb hoge verwachtingen. We waren daar vorig jaar snel, en ik ben ervan overtuigd dat de auto goed zal presteren in die omstandigheden,” zei Vowles. “We zullen er alles aan doen om beide auto’s naar de best mogelijke specificatie te brengen, met voldoende reserveonderdelen om dat te realiseren.”
Williams staat momenteel op de negende plaats in het constructeurskampioenschap van 2024, met een achterstand van 27 punten op VCARB, dat één plaats hoger staat. Deze positie benadrukt de noodzaak voor het team om consistente prestaties te leveren tijdens de laatste races van het seizoen.
Team | Positie in kampioenschap | Punten |
---|---|---|
VCARB | 8 | 86 |
Williams | 9 | 59 |
Deze data tonen aan dat er nog mogelijkheden zijn om terrein goed te maken in het kampioenschap, mits het team de schade kan beperken en de betrouwbaarheid van hun auto’s kan waarborgen.
Het werk dat de leveranciers van Williams hebben geleverd om de benodigde onderdelen op tijd te leveren, is opmerkelijk. Deze logistieke prestatie, gecombineerd met de inzet van de monteurs en ingenieurs, maakt het mogelijk dat het team toch in Nevada kan deelnemen. Het herstelproces is een voorbeeld van samenwerking en doorzettingsvermogen binnen de Formule 1.