Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Wie is de eigenaar van Red Bull Racing?
Overig

Wie is de eigenaar van Red Bull Racing?

206
Wie is de eigenaar van Red Bull Racing?
Foto: The Race

Red Bull Racing heeft een eigendomsstructuur die net zo gelaagd is als een goede lasagne, en dat gaat allemaal terug naar de roots van het energiedrankenmerk. Het team is niet in handen van één persoon, maar wordt geleid door een groep aandeelhouders, waarbij de meerderheid afkomstig is uit Thailand.

Het moederbedrijf, Red Bull GmbH, is voor 51% eigendom van Chalerm Yoovidhya, een Thaise zakenman. De overige 49% van de aandelen zijn van Mark Mateschitz, de zoon van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz, die in oktober 2022 overleed.

“Chalerm Yoovidhya, de man die 51% van de aandelen bezit, is groot fan van Christian Horner en ziet hem, volgens geruchten, als zijn pleegzoon,” aldus bronnen dicht bij het team.

Deze verdeling zorgt ervoor dat de Thaise kant van het bedrijf de meeste invloed heeft op de beslissingen, en dat merk je in hoe het team geleid wordt.

Dietrich Mateschitz startte Red Bull in 1984 nadat hij het Thaise drankje Krating Daeng ontdekte tijdens een zakenreis. Wat een vondst! Samen met Chaleo Yoovidhya, de bedenker van het drankje, lanceerde hij het merk wereldwijd. Na Chaleo’s overlijden in 2012, nam zijn zoon Chalerm het roer over als de grootste aandeelhouder.

De opkomst van Red Bull Racing onder Mateschitz’ leiding

Red Bull was al betrokken bij de Formule 1 nog voordat ze hun eigen team hadden. In 1995 werd Red Bull hoofdsponsor van het Sauber-team, dat toen in opvallende Red Bull-kleuren reed. Deze samenwerking duurde tot 2004, waarna Dietrich Mateschitz besloot dat het tijd was voor zijn eigen team.

In 2005 kocht Red Bull het Jaguar F1-team voor het symbolische bedrag van 1 dollar – ja, echt, slechts 1 dollar. Dit was de officiële start van Red Bull Racing in de Formule 1. Alsof dat nog niet genoeg was, kocht Red Bull een jaar later ook het Minardi-team en doopte het om tot Scuderia Toro Rosso, nu bekend als AlphaTauri.

“Red Bull gebruikte Cosworth-motoren in 2005 en Ferrari-motoren in 2006. Het team stapte over op Renault-motoren van 2007 tot en met 2018. In deze periode werden vier achtereenvolgende individuele en constructeurs wereldkampioenschappen gewonnen; van 2010 tot en met 2013.”

Onder Mateschitz’ visie werd flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van het team. De meest briljante zet? Het binnenhalen van topontwerper Adrian Newey in 2006. Newey’s ontwerpen waren als een geheime saus voor het succes van Red Bull in de jaren die volgden.

Christian Horner
Foto: UK in Japan- FCO

De doorbraak kwam in 2009 toen Sebastian Vettel Red Bull’s eerste overwinning behaalde. Vanaf dat moment ging het snel: tussen 2010 en 2013 won Red Bull vier achtereenvolgende constructeurstitels en Vettel pakte in dezelfde periode vier coureurstitels. Een droomscenario, toch?

De Thaise invloed binnen Red Bull Racing

Hoewel Dietrich Mateschitz vaak het gezicht van Red Bull was, is de invloed van de Thaise kant groot. De familie Yoovidhya bezit 51% van de aandelen in Red Bull GmbH en heeft daarmee de meerderheid in handen.

Chalerm Yoovidhya, die de Thaise belangen vertegenwoordigt, houdt zich vaak op de achtergrond. Toch heeft hij veel te zeggen binnen het team en speelt hij een belangrijke rol in de strategische beslissingen.

Een opvallend voorbeeld hiervan is de steun die Chalerm geeft aan Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing. Bronnen zeggen zelfs dat Yoovidhya Horner ziet als een soort pleegzoon. Geen wonder dat Horner er nog steeds zit, zelfs in tijden van controverse.

Toen er druk was om Horner te laten gaan, bleef Chalerm pal achter hem staan. Dit toont hoe groot de invloed van de Thaise aandeelhouders is op het dagelijkse reilen en zeilen van het team.

De invloed van Thailand strekt zich zelfs uit tot de marketingstrategie van Red Bull. Het merk richt zich al jarenlang op extreme sporten en avontuurlijke activiteiten, wat perfect aansluit bij de Thaise cultuur van “sanuk” – een concept dat plezier en opwinding in het leven omvat.

De erfenis van Dietrich Mateschitz

Ondanks dat de meerderheid van de aandelen in Thaise handen is, blijft de invloed van Dietrich Mateschitz groot. Hij was niet alleen medeoprichter van Red Bull, maar ook de drijvende kracht achter hun intrede in de Formule 1. Mateschitz had een vooruitziende blik. Hij zag Formule 1 niet alleen als een sport, maar als een marketingplatform van ongekende omvang.

Liam Lawson Red Bull
Foto: Racing Avenue

Zijn idee om niet één, maar twee teams te hebben – Red Bull Racing en Toro Rosso – was briljant. Dit stelde het merk in staat om talent te ontwikkelen en tegelijkertijd de eigen merknaam wereldwijd uit te dragen. Onder Mateschitz’ leiding werd Red Bull Racing een van de meest succesvolle teams in de Formule 1. Kijk maar naar de indrukwekkende lijst prestaties:

  • 6 constructeurstitels (2010, 2011, 2012, 2013, 2022, 2023)
  • 7 coureurstitels (2010, 2011, 2012, 2013, 2021, 2022, 2023)
  • 113 Grand Prix-overwinningen (tot en met 2023)

Na het overlijden van Mateschitz in 2022, gingen zijn aandelen over naar zijn zoon Mark. Hoewel Mark minder zichtbaar is in de dagelijkse leiding, blijft de nalatenschap van zijn vader een belangrijke factor in het succes van Red Bull Racing.

Wat brengt de toekomst voor Red Bull Racing?

Op dit moment lijkt de eigendomsstructuur van Red Bull Racing stabiel, maar speculaties over veranderingen duiken altijd op. De Formule 1 blijft zich ontwikkelen, en teams moeten zich blijven aanpassen om competitief te blijven.

AandeelhouderPercentage
Chalerm Yoovidhya51%
Mark Mateschitz49%

Een belangrijk punt van aandacht is de samenwerking tussen de Thaise meerderheidsaandeelhouders en de Oostenrijkse minderheidsaandeelhouders. Tot nu toe verloopt dit prima, maar persoonlijke ambities of veranderingen in de bedrijfsstrategie kunnen de dynamiek beïnvloeden.

Dan is er nog de vraag over de opvolging. Mark Mateschitz heeft de aandelen van zijn vader geërfd, maar het is nog onduidelijk of hij dezelfde passie voor de Formule 1 deelt als Dietrich. Dit zou in de toekomst een grote rol kunnen spelen in de betrokkenheid van de Oostenrijkse kant bij het team.

Gerelateerd nieuws

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...

Waarom achterblijvers soms straffen krijgen voor het niet op tijd aan de kant gaan

De FIA heeft strikte regels opgesteld over het gebruik van blauwe vlaggen...

Het verschil tussen een sportieve overtreding en een technische overtreding

Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en...

Hoe de FIA coureurs bestraft voor het hinderen van anderen tijdens kwalificaties

De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst...

Hoe overtredingen tijdens de safety car-situaties worden aangepakt

Overtredingen tijdens safety car-situaties worden streng aangepakt door de FIA. De regels...

Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft dan enkele

Dubbele gele vlaggen worden strenger bestraft dan enkele gele vlaggen vanwege het...

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...