In 2025 mag een coureur aan de binnenkant van een bocht zijn tegenstander zonder pardon van de baan drukken – zolang hij maar in controle is en op de baan blijft. En in 2026 verdwijnt DRS zoals we het kennen: welkom Manual Override Mode.
De regels rondom inhalen in de Formule 1 veranderen ingrijpend tussen 2025 en 2026 – en dat heeft grote gevolgen voor hoe er geracet wordt.
Binnen twee seizoenen worden twee fundamentele pijlers van het huidige F1-racen aangepakt: het fysieke gevecht in de bocht én het kunstmatige duwtje op het rechte stuk. Hieronder lees je wat er precies verandert, waarom het gebeurt en wat dat betekent voor de sport.
De FIA heeft voor 2025 een van de meest besproken situaties in de Formule 1 onder de loep genomen: twee auto’s naast elkaar in een bocht. De nieuwe richtlijn draait het voordeel richting de binnenste coureur.
Als een coureur aan de binnenkant van de bocht inhaalt, volledig onder controle is én binnen de baanlimieten blijft, hoeft hij bij het uitkomen van de bocht geen ruimte meer te laten voor de auto aan de buitenkant. Dat is nieuw.
“Volgens de nieuwe regels hoeft een coureur die aan de binnenkant inhaalt (en de controle heeft en zich binnen de baan bevindt), bij het uitkomen van een bocht geen ruimte meer te laten voor de auto aan de buitenkant.”
In 2024 was dat nog anders. Zaten twee coureurs naast elkaar bij het insturen (de apex), dan moesten ze allebei ruimte geven bij het uitkomen. In 2025 is dat verleden tijd.
Het gevolg? Buitenom inhalen – ooit hét kenmerk van durf en klasse – wordt stukken moeilijker. Want: om recht te hebben op ruimte, moet je als buitenste coureur nu vóór liggen bij de apex. Enkel ernaast rijden is niet genoeg meer.
De coureur aan de binnenkant mag nu legaal de coureur aan de buitenkant van de baan duwen bij het verlaten van de baan.
De verwachting is dat dit het aantal zij-aan-zij gevechten over meerdere bochten vermindert. Het wordt minder interessant om buitenom te proberen, zeker als je weet dat de ander je daarna simpel van de baan mag drukken.
2026: DRS verdwijnt – MOM neemt het over
Het Drag Reduction System – dat sinds 2011 in de Formule 1 gebruikt wordt – verliest in 2026 zijn rol als inhaalmiddel. Geen openklappende achtervleugels meer als je binnen een seconde rijdt. In plaats daarvan komt er iets totaal anders: MOM, de Manual Override Mode.
Coureurs die binnen één seconde van hun voorganger zitten, krijgen een elektrische boost via de MGU-K (Motor Generator Unit-Kinetic), goed voor maximaal 350 kW extra vermogen.

Dat is bijna 300% meer batterijpower dan voorheen. De boost werkt tot 337 km/u en zwakt af tot nul bij 355 km/u.
“De MOM is een power boost-systeem, toegevoegd aan de regelgeving om inhalen op het circuit te stimuleren. Hiermee kunnen coureurs het maximale vermogen uit hun MGU-K halen met bijna 300% extra accucapaciteit.”
DRS blijft technisch wel op de auto’s zitten, maar krijgt een andere functie: iedereen gebruikt het standaard op rechte stukken om luchtweerstand te verminderen. Het echte inhalen gebeurt voortaan met pure elektrische kracht.
Momenteel zit je met DRS binnen een seconde achter een auto, waardoor je DRS op het rechte stuk kunt activeren. Dit zal niet langer het geval zijn.
De voorvleugels worden bovendien actief: ze openen automatisch mee voor betere balans tijdens het accelereren. De focus verschuift naar energiehergebruik en efficiëntie.
Kritiek en verdeeldheid tussen coureurs
De meningen over de veranderingen lopen flink uiteen. Max Verstappen en Christian Horner uitten publiekelijk hun zorgen over de regels en het veranderende uiterlijk van de auto’s. Toto Wolff daarentegen ziet vooral kansen.
“Mensen zien geen verschil. Je gaat een auto op de baan zien die heel snel gaat. We krijgen innovatieve aerodynamische oplossingen en componenten die aan het einde van het rechte stuk opladen, wat nu ook al bestaat.”
Voor fans die houden van wiel-aan-wiel-gevechten en pure actie, kunnen de regels even slikken zijn. Zeker nu 70% van de inhaalacties in 2023 nog mede door DRS werd mogelijk gemaakt.
| Jaar | Systeem | Voornaamste verandering |
|---|---|---|
| 2025 | Side-by-side | Binnenste coureur hoeft geen ruimte meer te laten buitenom |
| 2026 | DRS verdwijnt | MOM komt als boost-systeem in de plaats van DRS |
| 2026 | Actieve aero | Voorvleugel opent automatisch, DRS wordt standaard open |
De boost van MOM stopt bij 355 km/u en is alleen beschikbaar als je binnen 1 seconde van je voorganger zit. Qua gevoel lijkt het dus nog wel wat op het oude DRS, maar de techniek is wezenlijk anders.
De regels rondom inhalen in de Formule 1 veranderen ingrijpend tussen 2025 en 2026. We gaan van open achtervleugels naar elektrische boosts, en van sportieve ruimte naar tactische eliminatie bij bochtuitgangen.
Voor teams betekent dit nieuwe strategieën, aangepaste aerodynamica en andere energiebeheersing. Voor coureurs: een verandering in racehouding. En voor fans? Meer discussie. Minder buitenom-acties. Meer afhankelijkheid van technologie.