Een Formule 1-helm is geen goedkoop item. De prijs ligt tussen de €4000 en €7000, volgens Verstappen.com in 2020. Als je bedenkt dat coureurs gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen gebruiken, praat je over een kostenpost van tussen de €48.000 en €84.000 per jaar.
Gelukkig hoeven de coureurs dit niet zelf te betalen, want het team of de sponsoren nemen deze kosten voor hun rekening. Max Verstappen heeft bijvoorbeeld drie helmen per raceweekend klaarstaan, wat neerkomt op een prijs van €21.000 per Grand Prix-weekend.
Aspect | Details |
---|---|
Kosten | €4000 – €7000 per helm |
Aantal per seizoen | Gemiddeld 12 helmen |
Gewicht | Ongeveer 1.250 gram |
Materialen | Carbon, kevlar, brandwerend schuim |
Veiligheidstest | Bestand tegen 800°C, impact van 10 kg gewicht |
Extra functies | Automatisch dimmend vizier, verwarmingssysteem, tear-offs |
De reden waarom deze helmen zo duur zijn? Dat ligt aan de technologie, het handmatige productieproces en de strenge veiligheidseisen waar ze aan moeten voldoen. Zoals Alberto Dall’Oglio, directeur van Teca25, een onderdeel van helmfabrikant Schüberth, uitlegt:
“Het is handwerk, dit is geen massa-productie. Alles is uniek. Het is net als een super duur en exclusief horloge. De productie vergt veel tijd, geld en geduld. We vechten constant tegen de tijd en de concurrentie.”
Technologie en veiligheid van F1-helmen
De prijs van een F1-helm is gerechtvaardigd door de technologie die erin zit en de veiligheidseisen waar ze aan moeten voldoen. Elke helm wordt op maat gemaakt voor de coureur.
Het hoofd van de coureur wordt gescand en op basis daarvan wordt een binnenvoering van brandwerend schuim gemaakt voor een perfecte pasvorm.
De buitenschaal van de helm is gemaakt van carbon, wat zorgt voor de nodige sterkte. Daarnaast wordt er kevlar toegevoegd om de coureur te beschermen tegen scherpe voorwerpen en hoge temperaturen. Hierdoor krijg je een helm die zowel licht is als super sterk, met een gewicht van ongeveer 1.250 gram.
Deze helmen worden flink op de proef gesteld voordat ze gebruikt mogen worden. Zo moeten ze een vlam van 800 graden Celsius 45 seconden kunnen weerstaan, zonder dat de temperatuur in de helm boven de 70 graden komt. Daarnaast worden er projectielen met 500 km/u op afgevuurd om te zien of de buitenschaal sterk genoeg is.
Het vizier is een ander belangrijk onderdeel van de helm. Na het tragische ongeluk van Ayrton Senna, waarbij een stuk van de voorwielophanging zijn vizier doorboorde, zijn de veiligheidseisen hiervoor flink aangescherpt.
Het vizier van een F1-helm is dan ook kleiner dan dat van een motorhelm, om het risico op doorboringen te verkleinen.
Geavanceerde technologie
Moderne F1-helmen hebben meer technologie dan je zou verwachten. Zo kunnen de vizieren automatisch dimmen bij fel zonlicht en zijn ze elektrisch verwarmd om beslaan te voorkomen. Daarnaast zitten er zogenaamde ’tear-offs’ op, dunne plastic laagjes die de coureurs kunnen verwijderen als het vizier vuil wordt tijdens een race.
Een helm voor een Formule 1-coureur maken is een vak apart. Bij Arai, een populaire helmfabrikant in de F1, zijn er maar vier mensen die aan deze helmen mogen werken. Dit laat wel zien hoe exclusief en gespecialiseerd het werk is.
De buitenschaal van een helm bestaat uit ongeveer 20 lagen van verschillende materialen. Dit ingewikkelde proces kost tijd, maar zorgt ervoor dat de helm de perfecte balans heeft tussen veiligheid en gewicht. Soms wordt er maanden gewerkt aan een helm die maar voor één race wordt gebruikt.
Zoals Alberto Dall’Oglio van Schüberth vertelt:
“De speciale helm van Max voor in Spa, daar zijn we in april mee begonnen met maken. Zijn race was na 300 meter al klaar. Dat is racen. Maar in Oostenrijk won hij met een speciale gele helm, dat is voor ons een geweldig moment. Al het werk en die uren in de fabriek, zijn het dan waard.”
De ontwikkeling van F1-helmen
Vanaf 2018 moeten alle F1-helmen een aantal zware tests doorstaan. Zo wordt er bijvoorbeeld een gewicht van 10 kilogram vanaf 5 meter hoogte op de helm losgelaten, en worden de helmen getest op temperaturen tot 800 graden Celsius.
Een moderne Formule 1-helm is meer dan alleen bescherming. Hij helpt de coureur ook beter te presteren. Hier zijn een paar functies op een rijtje:
Aspect | Functie |
---|---|
Bescherming | Veiligheid bij crashes en tegen rondvliegende objecten |
Aerodynamica | Optimalisatie van de luchtstroom rond de auto |
Drinksysteem | Coureurs kunnen vocht innemen tijdens de race |
Communicatie | Contact met het team via een geïntegreerd radiosysteem |
Marketing | Ruimte voor sponsorlogo’s en persoonlijke designs |
Formule 1-helmen hebben in de loop der jaren een flinke evolutie doorgemaakt, vooral op het gebied van veiligheid. Na het ongeluk van Felipe Massa in 2009 werden de veiligheidsvoorschriften aangescherpt.