Een Formule 1-band is zeker niet goedkoop. Eén band kost ongeveer 375 euro. Als je bedenkt dat een coureur een hele set van vier banden nodig heeft, dan tikt dat snel aan: zo’n 1.500 euro per set. En dat is nog maar het begin.
Tijdens een Grand Prix-weekend gebruikt een coureur wel dertien sets droogweerbanden. Reken maar uit, dat betekent 19.500 euro aan banden per coureur. Hieronder ook te zien wat een set F1 banden kost:
Onderdeel | Kosten per stuk | Kosten per set | Kosten per weekend | Kosten per seizoen |
---|---|---|---|---|
Band | €375 | €1.500 | €19.500 | €819.000 |
Voor een team met twee coureurs komt dat dus op een flinke 39.000 euro per raceweekend. Vermenigvuldig dat met de 21 races in een seizoen, en je kijkt naar meer dan 800.000 euro aan banden alleen. Indrukwekkend, maar in vergelijking met de rest van de kosten van een Formule 1-auto valt het eigenlijk wel mee.
Banden: de kracht achter elke race
Banden lijken misschien een klein onderdeel, maar ze zijn letterlijk de basis van alles in de Formule 1. Ze zorgen voor grip op het asfalt en bepalen grotendeels hoe de auto zich gedraagt tijdens de race. De juiste bandenkeuze kan het verschil maken tussen winnen of verliezen.
Pirelli, de exclusieve bandenleverancier voor de Formule 1, biedt teams verschillende soorten banden aan, afhankelijk van het weer en het circuit. Elke coureur mag dertien sets droogweerbanden meenemen naar een raceweekend en kiest zelf hoeveel harde, medium en zachte banden hij meeneemt. Maar er is één regel: van elke soort moet minimaal één set aanwezig zijn.
Het maken van deze banden is een kostbaar proces. De technologie en de materialen die nodig zijn om de perfecte balans te vinden tussen grip, duurzaamheid en snelheid, zorgen ervoor dat de kosten flink kunnen oplopen.
“Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend kosten een totaalbedrag van 19.500 euro op”
Sommige insiders beweren zelfs dat een band soms wel 2.000 euro kan kosten, wat duidelijk maakt hoe geavanceerd deze technologie is.
Het blijft interessant dat deze essentiële banden slechts een klein deel van de totale kosten van een Formule 1-auto uitmaken. Als je bedenkt dat een complete auto rond de 15 miljoen euro kost, zijn die banden eigenlijk een koopje, toch?
Wat betekenen die banden eigenlijk voor de teams?
De kosten van Formule 1-banden lijken hoog, maar in de wereld van de Formule 1 is het eigenlijk peanuts. Laten we de cijfers even onder de loep nemen en zien wat dit betekent voor de teams.
Elke band kost ongeveer 375 euro. Voor een volledige set betaal je dus rond de 1.500 euro. Op zich al een flinke uitgave, maar het wordt pas echt indrukwekkend als je kijkt naar het aantal banden dat tijdens een raceweekend wordt gebruikt.
Kostenpost | Bedrag |
---|---|
Enkele band | €375 – €2.000 |
Set van 4 banden | €1.500 – €8.000 |
Bandenkosten per coureur per weekend | €19.500 |
Bandenkosten per team per weekend | €39.000 |
Bandenkosten per team per seizoen | €800.000+ |
Tijdens een Grand Prix-weekend mag een coureur dertien sets droogweerbanden gebruiken. Dit komt neer op een totaal van 19.500 euro per coureur. Heb je twee coureurs in je team? Dan zit je voor één raceweekend al op 39.000 euro aan banden.
Nu we dat weten, kunnen we naar het seizoen als geheel kijken. Met gemiddeld 21 races per jaar, komt de uitgave aan banden voor een team uit op meer dan 800.000 euro. Dat is veel geld, maar als je het vergelijkt met andere kosten in de Formule 1, zoals motoren en chassis, valt het eigenlijk best mee.
Oh, en vergeet de regenbanden niet. Teams moeten ook nog rekening houden met intermediates en regenbanden, wat de bandenkosten nog verder opdrijft.
Wat maakt die banden zo duur?
De hoge kosten van Formule 1-banden zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen. Deze banden zijn het resultaat van jarenlange ontwikkeling, onderzoek en innovaties. Ze moeten aan de meest extreme eisen voldoen.
Formule 1-banden worden ontworpen om enorme krachten te weerstaan. Denk aan extreme temperaturen, hoge snelheden en flinke belasting tijdens races. En dat allemaal zonder de prestaties van de auto negatief te beïnvloeden.
“Ik ben hier niet om vierde te eindigen,” aldus Max Verstappen tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in 2016, toen hem werd gevraagd zijn banden te sparen.
Het materiaal dat wordt gebruikt om deze banden te maken, is allesbehalve standaard. Speciale rubbermengsels en versterkende materialen zorgen voor de perfecte mix van grip, duurzaamheid en snelheid.
Het proces van bandenontwikkeling is continu in beweging. Pirelli, de officiële leverancier, blijft investeren in onderzoek en innovatie om hun banden steeds beter te maken. Zo kunnen ze aan de steeds strengere eisen van de Formule 1 voldoen.
Verschillende compounds (hard, medium en zacht) geven teams de mogelijkheid om strategisch te kiezen welke band ze op welk moment inzetten. Zo kunnen ze het meeste uit hun auto halen, afhankelijk van de omstandigheden en het circuit.
De impact van banden op race-strategieën
De bandenkeuze en hoe je ze beheert tijdens een race zijn cruciaal. De juiste beslissing op het juiste moment kan een race winnen of verliezen, en teams besteden veel tijd aan het perfectioneren van hun bandenstrategie.
Coureurs mogen tijdens een raceweekend dertien sets droogweerbanden meenemen, bestaande uit harde, medium en zachte compounds. Het kiezen van de juiste combinatie van banden gebeurt op basis van de kenmerken van het circuit, de weersvoorspellingen en de raceplannen van het team.
Bandtype | Geschatte levensduur | Geschatte kosten per set |
---|---|---|
Soft | 20-30 ronden | €2000 – €3000 |
Medium | 30-40 ronden | €2500 – €3500 |
Hard | 40-50 ronden | €3000 – €4000 |
Tijdens de race moeten coureurs een balans vinden tussen snelheid en het beschermen van hun banden. Te hard rijden kan leiden tot versnelde slijtage, waardoor een extra pitstop nodig is. Maar te voorzichtig rijden kan posities kosten.
Deze strategische keuzes kunnen het verschil maken in een race. Een team dat de juiste bandenstrategie heeft, kan een flinke voorsprong krijgen op de concurrentie.
Het is verbazingwekkend hoe iets dat relatief goedkoop is in de Formule 1, zoals banden, een enorme impact kan hebben op het resultaat van een race.
Kosten en duurzaamheid
In de laatste jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor kostenbesparing en duurzaamheid in de Formule 1. Dit heeft ook invloed op het gebruik en de productie van banden.
Een belangrijke maatregel is het budgetplafond. Sinds 2021 mogen teams niet meer dan een bepaald bedrag uitgeven aan hun auto’s. Hoewel banden niet direct onder deze regel vallen, moeten teams hun budget zorgvuldig beheren.
Onderdeel | Geschatte kosten |
---|---|
Banden (per set) | €1.500 |
Stuur | €50.000 – €70.000 |
Monocoque | €1.000.000 |
Versnellingsbak | €200.000 – €500.000 |
Complete auto | €15.000.000 |
Daarnaast proberen de teams het aantal gebruikte banden per raceweekend te verminderen. Dit drukt niet alleen de kosten, maar is ook beter voor het milieu. Pirelli werkt daarnaast aan duurzamere banden door het gebruik van milieuvriendelijkere materialen en productieprocessen te onderzoeken, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.
Zelfs in een sport waar kosten niet altijd een rol speelden, is er nu steeds meer oog voor efficiëntie en duurzaamheid. Banden, die een van de meest zichtbare en veelgebruikte onderdelen van een Formule 1-auto zijn, spelen hierin een sleutelrol.