Bewustwordingscampagne “Racepect” gelanceerd in Mexico
De organisatoren van de Grand Prix in Mexico-Stad hebben alarm geslagen over antisociaal gedrag bij sportevenementen wereldwijd, aangejaagd door de toxische polarisatie op sociale media en in de maatschappij als geheel. Ze hebben een bewustwordingscampagne gelanceerd genaamd “Racepect”, met als doel de fans aan te moedigen het gevecht aan de 20 F1-coureurs op het circuit over te laten en niet over te laten slaan naar de tribunes of online platforms.
Achtergrond en noodzaak van de campagne
De campagne volgt op initiatieven van de FIA zelf om online haatzaaien tegen te gaan, nadat de organisatoren onaangename interacties tussen fanbases van verschillende coureurs opmerkten. De spanningen van de controversiële titelstrijd van 2021 tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn grotendeels afgenomen, maar ze blijven online hangen. Sindsdien zijn er ook botsingen geweest tussen de fanbasis van Verstappen en de vurige Mexicaanse supporters van zijn huidige teamgenoot Sergio Perez.
Maatregelen en reacties
De vocale reacties van sommige Mexicaanse fans hebben Red Bull ertoe aangezet extra beveiligingsmaatregelen te nemen in de paddock van Mexico. Federico Rodriguez, de directeur van de race, benadrukte het belang van respect in de sport en het bestrijden van discriminatie op de tribunes. Het recente populariteitsboommoment van F1 heeft niet alleen de fanbasis uitgebreid, maar ook gediversifieerd, wat zorgen baart over het binnendringen van hooliganisme in de motorsport.
Resultaten van de campagne
Rodriguez beschouwde de racedag als de “grote test” of de bewustwordingscampagne van Mexico enige impact had gemaakt. Ondanks een geïsoleerd incident leken de eerste tekenen erop te wijzen dat het weekend, met een recordaantal van 400.638 toeschouwers, soepeler verliep dan gevreesd. Rodriguez uitte zijn trots op de #Racepect-campagne en de invloed die het had op de fans.
Reacties uit de F1-community
Red Bull teambaas Christian Horner prees de Mexicaanse fans voor hun steun en sportiviteit tijdens het weekend, ondanks de eerdere boegeroep richting Verstappen in Austin. Er werden ook inspanningen geleverd om de veiligheidsproblemen binnen de F1-paddock aan te pakken na drukte bij het evenement van vorig jaar.
Vooruitblik en online uitdagingen
Het blijft afwachten of het initiatief van de GP van Mexico elders navolging zal krijgen en in hoeverre de campagne van de FIA resultaten zal opleveren. Een blik op F1-gerelateerde accounts op X, het platform voorheen bekend als Twitter, suggereert dat het aanpakken van online misbruik een orde van grootte moeilijker zal zijn dan het aanpakken van gedrag in persoon. Dit alles speelt zich af tegen de achtergrond van een F1-seizoen dat wordt gedomineerd door Verstappen en Red Bull, wat de spanning uit zijn rivaliteit met Hamilton of andere coureurs heeft gehaald.
Terwijl Verstappen en Hamilton tegenwoordig een meer hartelijke relatie lijken te hebben, kan datzelfde niet gezegd worden van sommige van hun meest fervente fans. De ware omvang van het toxiciteitsprobleem in F1 zal waarschijnlijk aan het licht komen wanneer verschillende coureurs en teams strijden om het wereldkampioenschap.