Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Waarom teams het seizoen van 2025 laten varen voor een voorsprong in 2026
F1 teams

Waarom teams het seizoen van 2025 laten varen voor een voorsprong in 2026

138
Waarom teams het seizoen van 2025 laten varen voor een voorsprong in 2026
Foto: Formula 1 Inside

Formule 1-teams staan voor een unieke uitdaging: moeten ze alles inzetten op het seizoen van 2025 of vroegtijdig de focus verschuiven naar de nieuwe reglementen van 2026? Dit dilemma is bijzonder complex door de ingrijpende veranderingen die in 2026 plaatsvinden, waaronder een compleet nieuwe powerunit, een lichtere auto en een volledig herzien aerodynamisch ontwerp.

Cruciaal hierbij is dat geen enkele ontwikkeling van de 2025-auto overgenomen kan worden naar 2026. Voor veel teams betekent dit dat ze nu al keuzes moeten maken: blijven ze vechten voor overwinningen in 2025 of richten ze hun pijlen op een langdurig succes in 2026?

“We kunnen niet zomaar een seizoen opgeven. We vechten elk jaar voor podiumplaatsen en overwinningen,” aldus Toto Wolff, teambaas van Mercedes.

De keuze van vroegtijdige voorbereiding

Mercedes en Red Bull zijn uitstekende voorbeelden van teams die in het verleden gebruik hebben gemaakt van reglementswijzigingen om een langdurig competitief voordeel te behalen. In 2014 profiteerde Mercedes van de nieuwe motorreglementen om jarenlang de sport te domineren.

Red Bull deed iets soortgelijks in 2022 met de invoering van de nieuwe grond-effect auto’s, waarmee ze sindsdien aan de top staan. Het geheim? Vroegtijdige voorbereiding en strategische focus op de nieuwe regels, zelfs als dit betekende dat andere seizoenen opgeofferd moesten worden.

“2025 wordt lastig voor ons, maar we investeren zwaar in de toekomst,” verklaarde Vowles.

Voor sommige teams is deze strategie cruciaal. Zo maakt Williams, onder leiding van James Vowles, een gedurfde keuze door 2025 grotendeels op te geven. Vowles legt uit dat het voor Williams belangrijker is om hun middelen te richten op 2026, waar de nieuwe regels hen mogelijk een kans geven om uit het achterveld te komen.

Het opofferen van een seizoen zoals 2025 lijkt op het eerste gezicht misschien een grote gok, maar voor teams zoals Williams is het een doordachte strategie. Hun prioriteit ligt niet bij het strijden voor punten in 2025, maar bij het opbouwen van een fundament voor 2026, waar ze hopen hun rivalen te verrassen.

Dit is geen ongekende aanpak. Haas koos in 2021 voor een soortgelijke strategie door dat seizoen op te geven om zich volledig te richten op de nieuwe regels van 2022. Hoewel ze enige vooruitgang boekten, leidde het niet tot het gewenste succes.

De balans tussen risico en beloning

Niet elk team neemt hetzelfde risico als Williams. Mercedes bijvoorbeeld heeft expliciet aangegeven dat zij het seizoen van 2025 niet zullen laten schieten, hoewel ze zeker hun focus vroegtijdig zullen verleggen naar 2026 als dat nodig is.

Mercedes blijft strijden voor podiumplaatsen, maar als de 2025-auto niet competitief genoeg blijkt, zullen ze eerder dan verwacht de overstap maken naar de ontwikkeling van de 2026-auto.

De complexiteit van deze keuzes wordt versterkt door de budgetplafonds en beperkingen op windtunneltijd, die teams dwingen hun middelen zorgvuldig te verdelen.

Vroeger konden teams zonder beperking blijven investeren in de ontwikkeling van meerdere auto’s, maar die dagen zijn voorbij. Tegenwoordig moet elk uur testtijd en elke dollar aan ontwikkeling zorgvuldig overwogen worden.

Gevolgen van de reglementen van 2026

De veranderingen die in 2026 worden doorgevoerd, zijn van ongekende omvang. Een lichtere auto, een compleet nieuwe powerunit en een slanker ontwerp zijn slechts enkele van de vele veranderingen die de sport zullen transformeren. Omdat niets van de 2025-auto’s kan worden overgenomen naar 2026, moeten teams slim omgaan met hun middelen.

Vroege voorbereiding op deze veranderingen kan hen een grote voorsprong geven, maar een miscalculatie kan hen ook jarenlang terugwerpen.

TeamsStrategie voor 2025 en 2026FocusUitkomst 2025
MercedesBehoudt focus op beide seizoenenBeideNog te bepalen
WilliamsLaat 2025 grotendeels varen2026Verwachte moeilijkheden in 2025
Red BullStrategische focus op beide jarenBeideCompetitief in beide jaren

“We willen niet alleen overleven in het middenveld. We streven ernaar terug te keren aan de top,” aldus James Vowles over de plannen van Williams.

Deze aanpak biedt unieke kansen voor teams die minder kans hebben om in 2025 aan de top te strijden. Door nu al hun focus te leggen op 2026, kunnen zij hopelijk een voorsprong nemen op teams die later pas de overstap maken.

Voor coureurs zoals Carlos Sainz, die in 2025 voor Williams zal rijden, betekent dit echter dat ze een uitdagend jaar tegemoet gaan. Maar zoals Sainz wist toen hij tekende: het is een langetermijnproject.

Een risicovolle maar noodzakelijke keuze

Voor teams als Williams is het duidelijk: investeren in de toekomst is de enige weg omhoog. Door nu het seizoen van 2025 op te offeren, hopen ze dat hun inspanningen in 2026 beloond zullen worden. Het is echter een strategie vol risico’s, zoals Haas al eerder ondervond. Als hun gok niet uitpakt zoals verwacht, kan dit jarenlange terugval betekenen.

Het balanceren van succes op korte termijn en investeren in de toekomst is een uitdaging die elk Formule 1-team op dit moment onder ogen ziet.

De beslissing om een seizoen op te geven voor een mogelijke lange termijnbeloning in 2026 zal de krachtsverhoudingen binnen de sport ongetwijfeld beïnvloeden. Fans kunnen zich alvast voorbereiden op een spannende aanloop naar deze ingrijpende veranderingen.

Gerelateerd nieuws

RB test vernieuwde voorvleugel tijdens Abu Dhabi GP: Inspiratie voor 2025?

RB heeft tijdens de Abu Dhabi Grand Prix een vernieuwde voorvleugel geïntroduceerd,...

Renault blijft toegewijd aan F1 na stopzetten Alpine-motorprogramma

Renault Group blijft toegewijd aan de Formule 1 door haar Alpine-team, ondanks...

Zo kunnen McLaren en Ferrari de constructeurstitel winnen

McLaren begint de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi met...

Red Bull’s plannen voor 2025 nemen vorm aan: ‘hij kan het niveau aan’

De toekomst van Sergio Perez bij Red Bull Racing lijkt steeds onzekerder...

Hulkenberg baalt van chaotische uitvalbeurt in Qatar: ‘het was rommelig’

Nico Hulkenberg beleefde een ongelukkige Grand Prix van Qatar, waarin de openingsronde...

Audi verkoopt aandelen in Formule 1-team aan Qatar

Audi heeft officieel een minderheidsbelang in zijn Formule 1-team verkocht aan de...

Complete overzicht van upgrades voor GP van Qatar

Red Bull arriveerde in Qatar met een medium- tot hoog-downforce achtervleugel, een...

Norris: ‘McLaren doet in 2025 vanaf eerste race mee om de titel’

Lando Norris heeft duidelijk vertrouwen in zijn capaciteiten en de prestaties van...