De leegte die Christian Horner achterlaat bij Red Bull is groter dan alleen een functietitel. Zijn vertrek heeft een machtsvacuüm blootgelegd waarin één vraag de kop opsteekt: wie neemt het motorenproject over?
Laurent Mekies is nu officieel de teambaas, maar binnen het team klinken twijfels over of hij ook de leiding moet krijgen over Red Bull Powertrains — het cruciale samenwerkingsproject met Ford voor 2026.
Christian Horner had in zijn jaren aan het roer van Red Bull een ongekend brede invloed. Naast het leiden van het raceteam, was hij ook de eindverantwoordelijke voor het motorprogramma: Red Bull Powertrains.
“Het zou een enorme klus zijn voor Laurent om én het raceteam te leiden én het motorproject te overzien, zeker omdat dat laatste niet zijn expertise is,”
Die rol bracht hem in het hart van de ontwikkeling van de krachtbron die vanaf 2026 de Honda-motoren moet vervangen. Nu hij vertrokken is, rijst de vraag of zijn opvolger Mekies die gigantische verantwoordelijkheid ook moet dragen.
Interne discussie over taakverdeling
Volgens bronnen binnen Red Bull is de rolverdeling nog lang niet uitgekristalliseerd. Mekies moet eerst de structuur van het raceteam op orde krijgen.
Pas daarna kan gekeken worden naar hoe de verantwoordelijkheden rond Powertrains worden ingericht. Er wordt zelfs gesuggereerd dat de Red Bull-top extra managementlagen overweegt om Mekies te ondersteunen.
“Het lijkt alsof dit de eerste stap is in een reeks veranderingen om Red Bull weer naar de top te brengen,”
Het Powertrains-project is geen losstaand technisch experiment. Het is dé spil in Red Bulls toekomst. De overstap van Honda naar een eigen krachtbron in samenwerking met Ford brengt technische en strategische risico’s met zich mee.
En precies dat maakt de timing zo lastig: het is nog maar de vraag of Mekies op dit moment de juiste persoon is om dat traject aan te sturen.
“Powertrains is een grote onbekende voor het team. Het zou zomaar verkeerd kunnen uitpakken, en dan is het extra zwaar voor Mekies,”
Druk op Mekies neemt toe
Als nieuw gezicht aan de top van het team krijgt Mekies de last van hoge verwachtingen én bestaande problemen op zijn bord.
De prestaties van Verstappens teamgenoten vallen tegen, de auto is minder competitief dan gehoopt en nu komt daar de discussie over zijn verantwoordelijkheden bovenop.
De vraag is niet alleen of hij het kan dragen, maar of hij het überhaupt allemaal tegelijk móét dragen.
“Laurent zal eerst het raceteam op de rails willen krijgen. Daarna pas komt Powertrains aan bod, als het aan hem ligt,”
De komende maanden worden cruciaal. Niet alleen om te bepalen wie Powertrains gaat leiden, maar vooral om te voorkomen dat het project richting 2026 ontspoort.
In het verleden draaide Red Bull volledig om duidelijke lijnen, heldere hiërarchie en sterke centrale aansturing. Zonder Horner wordt het opnieuw uitvinden van die balans een flinke uitdaging. En Mekies, hoe capabel ook, is nog maar net begonnen.
De toekomst van Red Bull Powertrains — en dus van het hele Formule 1-project van Red Bull — hangt af van de beslissingen die nu genomen worden. En in Milton Keynes weet men dat maar al te goed.