Red Bull heeft intern grote zorgen geuit over de prestatiesprong van McLaren gedurende het seizoen. De dominante voorsprong die Max Verstappen in de eerste races van het jaar had, verdampte snel toen McLaren en Ferrari dichterbij kwamen.
Binnen Red Bull leeft de overtuiging dat de FIA McLaren bevoordeeld heeft door bepaalde technische innovaties toe te laten die mogelijk tegen de reglementen ingingen.
De zorgen begonnen toen Red Bull zag hoe McLaren enorme stappen maakte in prestaties. Verstappen opende het seizoen met een indrukwekkende voorsprong van 25,1 seconden in Bahrein, gevolgd door een marge van 18,6 seconden in Saudi-Arabië, 20,9 seconden in Japan en 13,8 seconden in China.
Maar tegen het midden van het seizoen had Red Bull deze dominante positie verloren en moest Verstappen een reeks van tien races zonder overwinning incasseren.
De neerwaartse trend voor Red Bull begon na de Grand Prix van Groot-Brittannië. Op dat moment stond Verstappen nog 84 punten voor op Lando Norris in het kampioenschap, maar zijn voorsprong begon geleidelijk te slinken.
In Hongarije zakte deze naar 76 punten, en tegen de Grand Prix van Singapore was daar nog maar 52 punten van over. Uiteindelijk werd het dieptepunt bereikt in Mexico, waar Verstappens voorsprong was teruggebracht tot 47 punten.
Race | Punten | Voorsprong op Norris |
---|---|---|
Spaanse GP | 219 | 69 |
Oostenrijkse GP | 237 | 81 |
Britse GP | 255 | 84 |
Hongaarse GP | 265 | 76 |
Belgische GP | 277 | 78 |
Nederlandse GP | 295 | 70 |
Italiaanse GP | 303 | 62 |
Azerbeidzjaanse GP | 313 | 59 |
Singaporese GP | 331 | 52 |
Amerikaanse GP | 354 | 57 |
Mexicaanse GP | 362 | 47 |
Red Bull stond voor een raadsel: hoe kon een team dat het seizoen begon met een grote achterstand, plotseling meedoen om overwinningen?
McLarens technische innovatie
Volgens bronnen binnen Red Bull is het team ervan overtuigd dat McLaren niet alleen beter is geworden door ontwikkeling, maar ook dankzij mazen in de reglementen. De geruchten binnen het team gaan over twee specifieke innovaties die McLaren gebruikte en die Red Bull probeerde te laten verbieden.
- De voorvleugel: Red Bull claimde dat McLaren een illegale voorvleugel gebruikte die flexte op een manier die extra aerodynamisch voordeel bood.
- ‘Mini-DRS’ achtervleugel: McLaren introduceerde een achtervleugel die volgens Red Bull een illegale vorm van Drag Reduction System (DRS) bevatte, waardoor ze sneller waren op rechte stukken.
- Koelingsmechanisme: Later werd McLaren beschuldigd van het injecteren van water in de banden als kunstmatige koeling, iets wat volgens Red Bull de levensduur en prestaties van de banden verbeterde.
Deze beschuldigingen werden nooit officieel bewezen, maar Red Bull bleef aandringen op een onderzoek van de FIA.
Tijdens de Grand Prix van Hongarije kwam de frustratie binnen Red Bull tot uiting toen Verstappen en zijn race-engineer Gianpiero Lambiase in discussie raakten via de boordradio. Dit was een teken dat Verstappen zich steeds meer zorgen maakte over de situatie binnen het team.
“We moeten iets doen, want zo verliezen we terrein,” zei Verstappen over de boordradio tijdens de race in Hongarije.
Na het incident bespraken Verstappen en Lambiase de situatie opnieuw in België, waar Verstappen een meer strategische aanpak besloot te hanteren om verdere schade te beperken.
Verstappen bleef echter worstelen in de daaropvolgende races en kreeg uiteindelijk in Mexico 20 seconden tijdstraf voor incidenten met Norris. Dit leidde tot speculatie over of Verstappen zijn kalmte verloor of opzettelijk probeerde Norris te vertragen.
Red Bull zag verbetering na ingrijpen FIA
Tegen het einde van het seizoen begon Red Bull weer terrein te winnen. Verstappen won de sprintrace in de Verenigde Staten en wist in Qatar de overwinning te pakken. Binnen Red Bull werd dit gezien als ‘bewijs’ dat de FIA ingegrepen had en dat McLaren bepaalde ‘trucs’ niet langer mocht gebruiken.
Dit verklaarde echter niet volledig hoe Red Bull van absolute dominantie naar een achtervolgende positie was gegaan. Adrian Newey gaf later toe dat Red Bull tegen de limieten van hun concept aanliep, wat betekende dat de auto niet meer de vooruitgang boekte die eerder in het seizoen zichtbaar was.
Binnen Red Bull worden vraagtekens gezet bij de strategie van het team. Als de FIA daadwerkelijk heeft ingegrepen om McLaren een voordeel te geven, kan dat een risico vormen voor de toekomst van Verstappen bij het team.
Tegelijkertijd is er ook kritiek op Red Bulls interne aanpak. In plaats van zich te focussen op het verbeteren van hun eigen prestaties, lijken ze te veel bezig met McLaren en de FIA. Dit kan ertoe leiden dat het team opnieuw cruciale fouten maakt in de ontwikkeling van de auto.
Er gaan geruchten dat veel fans Verstappen ooit bij Ferrari willen zien rijden. Nu Lewis Hamilton zich bij Ferrari voegt naast Charles Leclerc, lijkt die mogelijkheid pas in 2027 een optie te worden. Voorlopig blijft de focus echter op hoe Red Bull hun dominantie weer kan herstellen.