Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
    Home Overig Waarom het FIA-protocol voor medische checks na crashes zo strikt is
    Overig

    Waarom het FIA-protocol voor medische checks na crashes zo strikt is

    32
    Waarom het FIA-protocol voor medische checks na crashes zo strikt is
    Foto: Tom Bayly

    Het FIA-protocol is ontworpen om ernstige blessures vroegtijdig te detecteren en levens te redden. De FIA hanteert een reeks verplichte controles en tests die worden uitgevoerd door gespecialiseerde artsen met geavanceerde apparatuur.

    Het medische protocol van de FIA omvat een grondige evaluatie van de coureur direct na een crash. Artsen controleren vitale functies, bewustzijn en mogelijke verwondingen.

    Ze voeren neurologische tests uit om hersenschuddingen of andere hoofdletsels op te sporen. Inwendige verwondingen worden onderzocht met behulp van geavanceerde medische apparatuur in de Medical Car.

    TechnologieFunctieVoordeel
    Biometrische handschoenenMeten vitale functiesReal-time monitoring
    CT-scannersInterne beeldvormingSnelle diagnose
    TelemetrieAnalyse crash-dataBetere inschatting letsel

    Historische incidenten hebben geleid tot aanscherpingen van het FIA-protocol. De tragische crash van Jules Bianchi in 2014 resulteerde in strengere richtlijnen voor het beoordelen van hoofdletsel. Na dit incident werden extra neurologische tests en langere observatieperiodes geïntroduceerd om de veiligheid van coureurs te verbeteren.

    De FIA Medical Car speelt een cruciale rol bij het uitvoeren van het protocol. Deze auto, bemand door een gespecialiseerde arts en een ervaren bestuurder, is uitgerust met geavanceerde medische apparatuur.

    Bescherming van de coureur

    Het protocol is zorgvuldig ontworpen om zelfs de kleinste verwondingen of gezondheidsproblemen te detecteren die mogelijk niet onmiddellijk zichtbaar zijn. Een van de belangrijkste aspecten van het protocol is de snelle responstijd.

    Binnen seconden na een crash zijn medische professionals ter plaatse om de situatie te beoordelen. Deze snelle reactie kan het verschil maken tussen leven en dood, vooral bij ernstige ongevallen waar elke seconde telt.

    Zelfs als een coureur ogenschijnlijk ongedeerd uit een crash komt, kunnen er inwendige verwondingen of neurologische problemen zijn die niet direct zichtbaar zijn. Door middel van gestandaardiseerde tests en observaties kunnen artsen subtiele tekenen van hersenletsel identificeren.

    “Ons primaire doel is om ervoor te zorgen dat elke coureur veilig is om terug te keren naar de baan. We nemen geen risico’s als het gaat om de gezondheid van de coureurs. Zelfs als een crash er niet ernstig uitziet, voeren we altijd een grondige evaluatie uit.”

    Door nauwkeurige documentatie van alle medische checks en incidenten, kan de FIA trends identificeren en de veiligheidsmaatregelen in de sport voortdurend verbeteren.

    Valtteri Bottas Kick Sauber
    Foto: Steffen Prößdorf

    Deze data-gedreven aanpak zorgt ervoor dat de veiligheidsprotocollen up-to-date blijven en effectief zijn in het beschermen van coureurs tegen zowel acute als chronische gezondheidsrisico’s.

    Medische FIA-protocol

    Het protocol bestaat uit verschillende stappen, elk gericht op het identificeren van specifieke gezondheidsrisico’s die kunnen voortvloeien uit een ongeval op hoge snelheid.

    De eerste stap is een snelle beoordeling van de vitale functies van de coureur. Dit omvat het controleren van de ademhaling, hartslag en bewustzijnsniveau. Deze initiële check gebeurt vaak terwijl de coureur nog in de auto zit, uitgevoerd door het eerste medische team dat ter plaatse arriveert.

    Na de initiële beoordeling volgt een meer gedetailleerd onderzoek. Coureurs ondergaan een reeks cognitieve tests en coördinatie-oefeningen om hun neurologische functie te beoordelen.

    Onderdeel ProtocolBeschrijvingDoel
    Vitale functies checkControle ademhaling, hartslag, bewustzijnAcute levensbedreigende situaties identificeren
    Neurologische evaluatieCognitieve tests, coördinatie-oefeningenHersenschudding en hersenletsel opsporen
    Fysiek onderzoekControle op zichtbare en inwendige verwondingenAlle vormen van letsel identificeren
    Beeldvormend onderzoekCT-scans, röntgenfoto’s (indien nodig)Inwendige verwondingen in detail beoordelen
    ObservatieperiodeMonitoring van de coureur na initiële checksLate symptomen of complicaties opsporen

    Het protocol schrijft ook een grondige fysieke evaluatie voor. Artsen controleren op zichtbare verwondingen, maar ook op minder voor de hand liggende problemen zoals inwendige bloedingen of orgaanschade. Hierbij wordt gebruik gemaakt van geavanceerde medische apparatuur die beschikbaar is in de Medical Car.

    Coureurs worden voor een bepaalde tijd gemonitord om eventuele late symptomen of complicaties te identificeren die niet onmiddellijk na de crash zichtbaar waren.

    “Het protocol is ontworpen om niets aan het toeval over te laten. We kijken niet alleen naar de onmiddellijke gevolgen van een crash, maar ook naar potentiële problemen die zich later kunnen ontwikkelen. Deze grondige aanpak heeft al vele malen zijn waarde bewezen in het beschermen van coureurs.”

    Het FIA-protocol wordt voortdurend geëvalueerd en bijgewerkt op basis van nieuwe medische inzichten en technologische ontwikkelingen.

    Historische incidenten en protocolaanscherpingen

    Een van de meest invloedrijke incidenten was de tragische crash van Jules Bianchi tijdens de Grand Prix van Japan in 2014. Bianchi raakte zwaargewond na een botsing met een kraanwagen en overleed negen maanden later aan zijn verwondingen.

    Dit ongeval leidde tot een grondige herziening van de veiligheidsprotocollen, met name wat betreft de behandeling van hoofdletsel. Na het incident van Bianchi werden de neurologische tests in het medische protocol aanzienlijk uitgebreid.

    Mercedes Aston Martin
    Foto: Steffen Prößdorf

    Er werd meer nadruk gelegd op het identificeren van subtiele tekenen van hersenletsel, zelfs bij coureurs die ogenschijnlijk ongedeerd leken. De observatieperiode na een crash werd verlengd om late symptomen beter te kunnen opsporen.

    “Ik ben ervan overtuigd dat zonder de constante verbetering van veiligheidsmaatregelen door de FIA, ik deze crash niet had overleefd. Het toont aan hoe cruciaal het is om veiligheid voortdurend te evalueren en te verbeteren.”

    Een ander incident was de brand in de auto van Romain Grosjean tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2020. Hoewel Grosjean het ongeval overleefde, leidde het tot aanpassingen in de brandveiligheidsprotocollen en de procedures voor het extraheren van coureurs uit brandende auto’s.

    • Verbeterde brandwerende kleding voor coureurs
    • Aangescherpte procedures voor brandbestrijding op het circuit
    • Extra training voor marshals en medisch personeel in brandscenario’s

    Het incident van Felipe Massa tijdens de kwalificatie voor de Hongaarse Grand Prix in 2009, waarbij hij werd geraakt door een losse veer, leidde tot verbeteringen in de bescherming van het hoofd van de coureur. Dit resulteerde uiteindelijk in de ontwikkeling en implementatie van het halo-systeems.

    FIA Medical Car en het medische team

    De FIA Medical Car en het bijbehorende medische team spelen een belangrijke rol in de uitvoering van het strikte medische protocol in de Formule 1. De Medical Car is uitgerust met geavanceerde medische apparatuur, waaronder defibrillatoren, beademingsapparatuur en een uitgebreide selectie van medicijnen en medische benodigdheden.

    Deze uitrusting stelt het medische team in staat om ter plaatse levensreddende behandelingen uit te voeren. Het team in de Medical Car bestaat meestal uit een ervaren bestuurder en een gespecialiseerde arts.

    “Onze rol is om binnen seconden ter plaatse te zijn en onmiddellijk de juiste zorg te bieden. We moeten snel beslissingen nemen onder hoge druk, waarbij de veiligheid van de coureur altijd voorop staat.”

    De arts is een expert in spoedzorg en heeft specifieke ervaring met de soorten verwondingen die kunnen optreden bij auto-ongelukken op hoge snelheid. Na de eerste ronde blijft de Medical Car paraat in de pitstraat, klaar om onmiddellijk uit te rukken bij een ongeval.

    Alpine
    Foto: Lukas Raich

    Het medische team werkt nauw samen met de marshals en het reddingsteam op het circuit. Deze gecoördineerde aanpak zorgt voor een snelle en efficiënte respons bij ongevallen.

    AspectDetails
    Uitrusting Medical CarDefibrillatoren, beademingsapparatuur, medicijnen
    TeamsamenstellingErvaren bestuurder, gespecialiseerde arts
    ResponstijdBinnen seconden ter plaatse
    TrainingRegelmatige oefensessies en simulaties
    SamenwerkingNauwe coördinatie met marshals en reddingsteam

    Het team is getraind om in verschillende scenario’s te werken, van eenvoudige uitstapprocedures tot complexe extracties bij ernstige crashes.

    Regelmatige oefensessies en simulaties zorgen ervoor dat het team voorbereid is op alle mogelijke scenario’s. Deze voortdurende verbetering en training dragen bij aan de hoge standaard van medische zorg.

    Gerelateerd nieuws

    Waarom minimumtemperaturen voor bandenwarmers verplicht zijn

    Minimumtemperaturen voor bandenwarmers zijn verplicht in de autosport om de veiligheid en...

    Waarom flexibele vleugels regelmatig onderwerp zijn van FIA-onderzoek

    Deze technologie staat regelmatig onder de aandacht van de FIA vanwege het...

    Hoe de FIA circuits beoordeelt op veiligheidsstandaarden

    De FIA bestudeert gedetailleerde tekeningen van nieuwe circuits die een FIA-licentie willen...

    De regelgeving rond het gebruik van reservechassis na een crash

    Teams mogen een reservechassis alleen inzetten bij ernstige schade aan het originele...

    Waarom teams verplicht zijn om beschadigde auto-onderdelen aan de FIA te overhandigen

    De FIA gebruikt de ingeleverde onderdelen om de veiligheid te verbeteren en om...

    De verplichte formatie-lap: wat gebeurt er als een coureur stilvalt?

    De coureur moet onmiddellijk zijn team informeren via de boordradio. Vervolgens proberen...

    Hoe de FIA controleert op illegale olieverbranding tijdens de race

    De FIA controleert op illegale olieverbranding tijdens races door middel van strikte...

    Waarom teams geen actieve koelsystemen mogen gebruiken in de pitstraat

    De FIA heeft strikte regels opgesteld om de veiligheid van coureurs, monteurs...