Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Waarom het F1-stuurtje moet blijven liggen: regels, risico’s en straffen bij crashsituaties

Waarom het F1-stuurtje moet blijven liggen: regels, risico’s en straffen bij crashsituaties

563
Waarom het F1-stuurtje moet blijven liggen: regels, risico’s en straffen bij crashsituaties
Foto: F1 NEWS NitroWorld

In Baku 2022 kreeg een coureur een waarschuwing voor het meenemen van zijn stuur na een crash. Wat voor fans onschuldig lijkt, is in de Formule 1 een serieuze overtreding met veiligheidsrisico’s.

Waarom coureurs hun stuurtje niet mogen meenemen na een crash is geen detailregel, maar een cruciale veiligheids- en inspectie-eis. Het heeft alles te maken met noodhulp, technische controle en sportieve gelijkheid. Hieronder lees je waarom die regel streng wordt gehandhaafd.

Na een crash telt elke seconde. Coureurs moeten hun auto veilig en snel verlaten. Een stuur dat niet in de weg zit, scheelt tijd en handelingen.

FIA-protocollen schrijven daarom voor dat coureurs hun stuur niet verwijderen of meenemen, tenzij daar expliciet toestemming voor is. Als een coureur bijvoorbeeld eerst het stuur moet losmaken of meenemen, vertraagt dat de evacuatie. En bij serieuze crashes kan zelfs een kleine vertraging cruciaal zijn.

“Het gaat niet alleen om de coureur zelf, maar ook om de snelheid waarmee marshals hulp kunnen bieden,” aldus een FIA-woordvoerder.

Daarnaast is het achterlaten van het stuur belangrijk voor de veiligheid van marshals. Zij moeten namelijk de auto kunnen stabiliseren en wegduwen of hijsen zonder hinder.

Het stuur is een technisch onderdeel, géén los accessoire

Moderne F1-stuurtjes zijn geen simpele cirkels. Ze bevatten meer dan twintig knoppen, een digitaal scherm, en zijn gekoppeld aan de centrale elektronica van de auto. Het stuur regelt onder meer:

  • Schakelacties
  • Rembalans
  • DRS
  • Energie-instellingen (ERS)
  • Crashdata en telemetrie

Zonder het stuur op z’n plek verliest men toegang tot cruciale data. FIA-inspecteurs moeten juist na een crash de technische staat van de auto kunnen analyseren, inclusief alle instellingen van dat moment. Het stuur moet dus blijven zitten.

Lees ook:  Aston Martin erkent lichte overtreding van kostplafondregels, rivaal verdacht van ‘substantiële’ schending
Williams F1-stuur
Foto: United Autosports

De FIA heeft de regels hierover duidelijk vastgelegd. In het technisch reglement staat dat een coureur geen enkel onderdeel van de auto mag meenemen zonder toestemming van een official.

Het weghalen van het stuur kan dus als overtreding worden beschouwd. En de gevolgen? Die kunnen stevig zijn:

OvertredingMogelijke straf
Stuur meenemen zonder toestemmingTijdstraf of gridstraf
Belemmering van hulpverleningDirecte boete of diskwalificatie
Manipulatie van bewijs (opzettelijk)Onderzoek en sancties voor het team

In de praktijk worden coureurs hier ook aan herinnerd tijdens briefings. Stewards kijken hier streng naar, zeker als het de berging bemoeilijkt.

Waarom deze regel sportief én logisch is

Stel je voor: een auto moet van de baan gesleept worden, maar het stuur is weg. Dan wordt de besturing instabiel of zelfs onmogelijk. De bergingsdienst heeft vaak het stuur nodig om de voorwielen recht te zetten of te manoeuvreren.

Soms is er nog stroom in de auto en kunnen monteurs handmatig sturen via het originele stuur. Zonder dat onderdeel lukt dat niet.

Ook technisch voorkomt het achterlaten van het stuur schade. Het terugplaatsen van een stuur onder druk of scheefstand kan elektronische verbindingen beschadigen — en dat is duur en onnodig.

Ten slotte: sportieve eerlijkheid. Elke auto moet na een crash in originele staat kunnen worden gecontroleerd. Door het stuur op zijn plek te laten, blijft alles zichtbaar: knopstanden, instellingen en het moment van crash.

Coureurs mogen de auto verlaten, maar niet aan onderdelen zitten. Net als bij andere reglementen is dit bedoeld om manipulatie of onbedoelde schade te voorkomen.

“Een stuur meenemen kan zelfs lijken op het verdoezelen van een technisch probleem,” zegt een voormalig steward. “En dat willen we voorkomen.”

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...