Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Vrije training en bandenkeuze: hoe teams hun raceplanning voorbereiden
Overig

Vrije training en bandenkeuze: hoe teams hun raceplanning voorbereiden

81
Vrije training en bandenkeuze: hoe teams hun raceplanning voorbereiden
Foto: Steffen Prößdorf

Vrije trainingen worden door teams gebruikt om data te verzamelen over bandenprestaties en de meest effectieve strategieën te bepalen. De keuze van banden en het managen van hun prestaties zijn essentieel voor succes in de kwalificatie en race.

Tijdens vrije trainingen testen teams verschillende bandencompounds om de ideale combinatie van snelheid en duurzaamheid te vinden. Ze monitoren nauwkeurig de bandenslijtage en temperatuur om de optimale bandenkeuze voor de race te maken.

FactorImpact op strategie
WeerBandenkeuze, pitstoptiming
CircuitevolutieGrip, bandenslijtage
ConcurrentieTactische aanpassingen

Deze data beïnvloedt direct de uiteindelijke raceplanning, inclusief aanpassingen voor weer- en circuitomstandigheden. Teams voeren tijdens vrije trainingen zowel long-run als short-run simulaties uit.

Deze simulaties helpen bij het voorspellen van de racepace en het bevestigen van de beste bandenkeuze. De verzamelde informatie stelt teams in staat om hun strategie te verfijnen en zich optimaal voor te bereiden op de kwalificatie en race.

Bandenkeuze tijdens vrije trainingen

Coureur en team hebben een beperkt aantal sets banden tot hun beschikking voor het hele raceweekend. Ze moeten zorgvuldig afwegen welke compounds ze wanneer inzetten om maximale data te verzamelen zonder hun opties voor de race te beperken.

Tijdens de eerste vrije training focussen ze zich vaak op het testen van verschillende bandencompounds. Ze rijden korte runs om de initiële prestaties en grip van elke compound te evalueren.

Deze sessie geeft een eerste indicatie van hoe de banden zich gedragen op het specifieke circuit onder de heersende omstandigheden. In de tweede vrije training verschuift de focus naar langere runs.

Nico Hülkenberg Haas F1 Team
Foto: Steffen Prößdorf

Teams simuleren racecondities om de duurzaamheid van de banden te testen. Ze analyseren hoe de prestaties van de banden veranderen naarmate de brandstof in de auto afneemt en de banden meer kilometers maken.

“De vrije trainingen zijn essentieel voor het begrijpen van de banden. We testen verschillende compounds, drukken en temperaturen om de beste prestaties te vinden. Deze data vormt de basis van onze racestrategie,” aldus een Formule 1-engineer.

Deze data is handig voor het bepalen van de pitstopstrategie tijdens de race. De derde vrije training wordt vaak gebruikt voor finetuning.

Teams bevestigen hun bevindingen uit de eerdere sessies en maken laatste aanpassingen aan de auto-setup om de bandenprestaties te optimaliseren. Ze kunnen ook nog experimenteren met verschillende bandendrukken of temperaturen om de perfecte balans te vinden.

Analyse van bandenslijtage en temperatuur

F1-auto’s zijn uitgerust met geavanceerde sensoren die continu data verzamelen over de conditie van de banden. Teams analyseren de slijtagepatronen van de banden om te bepalen hoe lang ze optimaal kunnen presteren.

Ze kijken naar factoren zoals de afname van grip, veranderingen in de balans van de auto en de vorming van blaren op het bandoppervlak. Deze informatie helpt bij het voorspellen van wanneer de prestaties van de banden significant zullen afnemen tijdens de race.

De temperatuur van de banden is een andere kritieke factor. Banden presteren optimaal binnen een specifiek temperatuurbereik, vaak aangeduid als het ‘window’.

Teams gebruiken infraroodcamera’s en sensoren om de temperatuur van verschillende delen van de band te meten. Ze zoeken naar manieren om de banden snel op de juiste temperatuur te krijgen en deze te behouden tijdens een stint.

“Het vinden van de juiste bandentemperatuur is een delicate balans. Te koud en je mist grip, te warm en je riskeert overmatige slijtage. Onze analyses tijdens de vrije trainingen zijn cruciaal om dit juist te krijgen voor de race,” verklaart een bandentechnicus van een topteam.

De ideale bandentemperatuur varieert per compound. Zachte banden bereiken sneller hun optimale temperatuur maar zijn ook gevoeliger voor oververhitting.

Harde compounds hebben meer tijd nodig om op temperatuur te komen maar blijven langer stabiel. Teams moeten deze eigenschappen afwegen tegen de specifieke eisen van het circuit en de verwachte raceomstandigheden.

Alpine
Foto: Lukas Raich

Aanpassing van raceplanning

Teams gebruiken geavanceerde simulatiesoftware om de verzamelde gegevens te analyseren en verschillende scenario’s door te rekenen.Een belangrijk aspect van de raceplanning is het bepalen van het optimale aantal pitstops.

De slijtagedata uit de vrije trainingen speelt hierbij een cruciale rol. Als de banden sneller slijten dan verwacht, kan een team besluiten om een extra pitstop in te plannen.

Teams houden ook rekening met de positie op de grid bij het maken van hun bandenstrategie. Een coureur die verder naar achteren start, kan kiezen voor een alternatieve strategie om posities te winnen.

BandencompoundVoordelenNadelen
SoftHoge grip, snelle rondetijdenSnelle slijtage
MediumGoede balans tussen grip en duurzaamheidMinder piekprestaties
HardLangste levensduurMinder grip, langzamere rondetijden

Dit kan betekenen dat ze langer doorrijden op hun eerste set banden of juist vroeg naar binnen komen voor een undercut. De weersvoorspelling speelt een grote rol in de strategiebepaling.

Teams analyseren hoe verschillende bandencompounds presteren onder verschillende temperaturen en baancondities. Als er regen wordt verwacht, kan dit leiden tot een compleet andere aanpak, waarbij het tijdstip van de bandenwissels cruciaal wordt.

Gerelateerd nieuws

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...

Waarom valse starts vaak leiden tot zware straffen

Een coureur die te vroeg vertrekt, krijgt een oneerlijk voordeel ten opzichte...

De rol van kerbstones in het maximaliseren van snelheid door bochten

Deze verhoogde randen langs de baan bieden coureurs extra ruimte om hun...

Waarom stratencircuits zo uitdagend zijn voor coureurs

Deze circuits, gelegen in stedelijke omgevingen, bieden weinig ruimte voor fouten en...

Hoe verschillende soorten asfalt de grip beïnvloeden op het circuit

De samenstelling, textuur en eigenschappen van het asfalt bepalen in hoge mate...

De risico’s van late remacties bij inhaalpogingen in smalle bochten

Late remacties vereisen vaardigheid en timing van coureurs. Het gevaar schuilt in...

Hoe coureurs omgaan met turbulente lucht in snelle bochten

Coureurs passen hun rijstijl aan, kiezen strategische racelijnen en werken nauw samen...