De F1-wereld is nog niet bekomen van twee opvallende protesten van Red Bull, of de FIA en de sportleiding komen al met tegenmaatregelen. In een recent overleg van de F1 Commission in Londen is besloten dat de huidige protestkosten mogelijk omhoog moeten.
De aanleiding? Twee vergeefse pogingen van Red Bull om resultaten van George Russell terug te draaien — en de groeiende ergernis in het paddock daarover.
De rel begon in Miami, waar Red Bull protesteerde tegen Russell’s derde plaats. Volgens het team zou hij onvoldoende hebben afgeremd bij gele vlaggen. De FIA veegde het protest van tafel, en Russell behield zijn podium.
Daarna volgde Canada, waar Russell de race won. Red Bull diende opnieuw bezwaar in — ditmaal vanwege vermeend onvoorspelbaar rijgedrag van Russell in de slotfase, vlak voor Verstappen.
Ook deze klacht haalde niets uit, maar leidde wel tot uren vertraging in de eindklassering. De FIA publiceerde later:
“Er is overeengekomen dat de borgsommen voor protesten, beroepen en het recht op herziening geëvalueerd moeten worden met het oog op mogelijke aanpassingen.” — FIA-woordvoerder
De FIA denkt er ook aan om een aparte vergoeding te vragen voor het in gang zetten van een onderzoek, los van het protest zelf.
Wolff wil hogere financiële drempel
Mercedes-teambaas Toto Wolff liet zich in Oostenrijk al uit over de gang van zaken:
“Het is veel geld, maar ik denk dat je een boete moet opleggen die pijn doet. Verlies je een protest, dan moet dat niet alleen gênant zijn — het moet je ook aan het denken zetten voor een volgende keer.” — Toto Wolff
Hij was zichtbaar geërgerd door het laattijdige protest van Red Bull in Canada: “Iedereen mist zijn vlucht naar huis, en de uitslag was toch voorspelbaar. Dat soort protesten voegen niets toe.”
Wolff staat dus achter het voorstel om de kosten van protestprocedures te verhogen, om lichtzinnige acties — vooral met politieke motieven — af te remmen.
De discussie over hogere protestkosten komt op een moment dat de FIA zich zorgen maakt over wat ze intern een ‘personeelsbloedverlies’ noemen. De exit van Christian Horner en mogelijke overstap van Verstappen naar Mercedes hangen als donkere wolken boven Red Bull.
Elk protest, elke actie, staat in die context onder een vergrootglas. Met het oog op het nieuwe reglement van 2026 willen de teams bovendien dat de sport transparanter en doelmatiger wordt.
De toenemende stroom van protesten, reviews en herzieningsverzoeken zou de sport ondermijnen als er geen financiële drempels aan verbonden zijn.
Red Bull houdt zich voorlopig stil
Opvallend genoeg heeft Red Bull zelf zich nog niet publiekelijk uitgesproken over het FIA-voorstel. Intern zal het debat ongetwijfeld woeden, zeker nu hun eerdere protesten niets hebben opgeleverd en mogelijk gevolgen krijgen voor toekomstige acties.
De druk op Red Bull neemt toe. Niet alleen sportief — waar McLaren en Mercedes oprukken — maar ook bestuurlijk. Elke stap wordt nauwlettend gevolgd. Een mislukt protest is al pijnlijk, maar als dat binnenkort ook nog eens tonnen kost, wordt de afweging heel anders.
Of de verhoging van protestkosten er daadwerkelijk komt, is nog niet beslist. Maar de toon is gezet. In het Formule 1-seizoen van 2025 draait het niet meer alleen om snelheid, maar ook om strategie — binnen én buiten de baan.