Op 9 mei dook Max Verstappen op de Nürburgring op in een Ferrari 296 GT3. Niet als zichzelf, maar onder de naam ‘Franz Hermann’. De viervoudig wereldkampioen probeerde de test geheim te houden, maar werd herkend aan zijn helm en overall.
Volgens Auto Motor und Sport is de volgende stap voor Verstappen nu duidelijk: het aanvragen van de DMSB Permit Nordschleife, een vereiste voor deelname aan officiële races op het iconische circuit.
Verstappen nam deel aan een testsessie van de Nürburgring Langstrecken-Serie (NLS), samen met het team van Emil Frey Racing.
“Franz Hermann” stond op het pak, maar achter het stuur zat gewoon Max Verstappen.
Opvallend is dat Thierry Vermeulen – zoon van Verstappens manager Raymond – voor datzelfde team rijdt. Het verband lag dus voor de hand, maar de poging tot anonimiteit maakte het des te opvallender.
Volgens de Duitse publicatie was de geheime deelname bedoeld om Verstappen ervaring te laten opdoen met GT3-machines op de Nordschleife.
De Ferrari 296 GT3 waarin hij reed, werd eerder dit jaar ook getest door andere coureurs, maar zijn aanwezigheid onder pseudoniem wijst op een serieuze intentie.
DMSB-licentie is noodzakelijk voor deelname
De DMSB Permit Nordschleife is geen formaliteit. Wie in GT3-auto’s wil racen op de Nordschleife – bijvoorbeeld in de NLS of de 24 Uur van de Nürburgring – moet deze speciale licentie behalen.
Daarvoor zijn meerdere testdagen en sessies vereist, waarbij consistentie en veiligheid zwaarder wegen dan snelheid.
Verstappen zou zich volgens Auto Motor und Sport dit jaar nog willen kwalificeren. Zijn deelname aan de testsessie is dan ook een duidelijk signaal dat hij meer wil dan alleen recreatief rijden: dit is voorbereiding op competitie.
De Nederlander beperkt zich niet langer tot Formule 1. Eerder testte hij al met een Aston Martin GT3-auto, en zijn eigen Verstappen.com Racing-team ondersteunt nu 2 Seas Motorsport in de GT World Challenge Europe Endurance Cup.
Die betrokkenheid is geen toeval: Verstappen wil actief betrokken zijn bij meer dan alleen F1-weekends.
De passie voor racen blijkt ook uit zijn drang om circuits als de Nordschleife onder de knie te krijgen. In simulators reed hij er al duizenden virtuele ronden. Maar nu wil hij ook in de praktijk presteren, met een duidelijke stip aan de horizon.
GT-carrière mogelijk logische volgende stap
Hoewel Verstappen nog tot eind 2028 onder contract staat bij Red Bull, laat hij doorschemeren dat hij zijn carrière niet tot ver in de veertig wil rekken. In gesprek met ESPN zei hij:
“Ik heb een contract tot 2028, dus tot dan sowieso. Wat daarna komt, hangt af van wat voor projecten er zijn en of ik het nog leuk vind.”
Die uitspraak sluit perfect aan bij zijn recente GT3-activiteiten. Verstappen zegt openlijk dat alles na zijn eerste wereldtitel “bonus” is. De liefde voor racen blijft, maar hij zoekt meer vrijheid en afwisseling. GT-racen past perfect in dat plaatje.
De geheime test kwam kort nadat bekend werd dat Verstappen en zijn partner Kelly Piquet een dochter hebben gekregen: Lily. In datzelfde interview met ESPN zei Verstappen ook:
“Zolang ik het nog leuk vind en het oké vind om de familie af en toe achter te laten, blijf ik doorgaan.”
Die uitspraak laat zien dat er naast sportieve ambities ook persoonlijke overwegingen meespelen.
Het aanvragen van een Nordschleife-licentie en zijn GT3-plannen passen mogelijk in een toekomst waarin hij minder aan een vaste kalender gebonden wil zijn.
Verstappen bouwt dus niet alleen voort op zijn F1-erfenis, hij verbreedt bewust zijn horizon. En dat begint met een rondje – of honderd – op de Nordschleife.