Red Bull’s motoronderdelen zijn bijna op
Max Verstappen maakte zich zorgen na de tweede vrije training voor de Grand Prix van Canada. Een motorprobleem hield hem van de baan, maar het grootste probleem ligt bij het aantal motoronderdelen dat een team per seizoen mag gebruiken. Voor het raceweekend in Canada heeft Red Bull Racing een nieuwe verbrandingsmotor (ICE), turbocharger (TC), MGU-H en MGU-K in de auto’s van Max Verstappen en Sergio Perez geïnstalleerd. Coureurs mogen elk van deze vier componenten vier keer per seizoen gebruiken.
Echter, bij de negende GP van 2024 heeft Red Bull al de derde variant van deze onderdelen geïnstalleerd. Dit betekent dat Verstappen en Perez al tegen de limiet aanlopen voordat het seizoen halverwege is. Meer onderdelen gebruiken resulteert in een gridstraf, wat Verstappen en Red Bull absoluut niet willen in een kampioenschap dat steeds spannender wordt.
Kwaliteitscontrole onder druk bij Red Bull Racing
De ERS-problemen in Canada verergeren de situatie voor Verstappen. Er kwam rook uit zijn auto en het team kon de Nederlander niet meer de baan op sturen. Red Bull onderzoekt de motor en wat er precies misging. Als deze motor of onderdelen ervan niet meer gebruikt kunnen worden, moet Verstappen oude onderdelen gebruiken of zijn vierde onderdeel inzetten. Verstappen uitte zijn bezorgdheid direct na de sessie:
“Het is belangrijker om te achterhalen wat er precies is gebeurd en wat de implicaties hiervan zullen zijn voor dit weekend of de rest van het jaar.” Hiermee hintte Verstappen al op mogelijke gridstraffen, maar hij zal ook kritisch zijn op de kwaliteitscontrole van Red Bull Racing.
In Australië was Verstappen al kritisch op zijn team toen hij uitviel vanwege een fout van het team die remproblemen veroorzaakte. Paul Monaghan beschreef dit als een proces waarbij het probleem nooit werd ontdekt. Nu moet Red Bull het probleem ontdekken, al is het mogelijk te laat.
Red Bull maakt steeds meer fouten
Voor Verstappen is het één ding om tot stilstand te komen, maar de problemen kunnen de motor en de auto beschadigen, wat een groter probleem is. Dit kan de rest van het seizoen beïnvloeden, iets waar Verstappen zich direct van bewust was na de training. Bovendien zit Red Bull al in een neerwaartse spiraal. Volgens Max Verstappen was Monaco een “wake-up call” voor het team. Ze hadden goede discussies met elkaar om de problemen op te lossen, maar tijd op de baan is nodig om het hobbelige circuit van Canada te leren kennen om beter te presteren dan in Monaco.
Die baantijd was nu ook beperkt. Verstappen reed 10 ronden in FP1 en slechts vier in FP2. Vergeleken met zijn rivalen is dat niets. Oscar Piastri reed 27 ronden in beide sessies, Lando Norris 29, Charles Leclerc 35 en Carlos Sainz 38. Zoals Verstappen ook aangaf, konden zij meer leren van het circuit in droge en natte omstandigheden.
Verstappens zorgen na vrijdag in Canada zijn dus meer dan gerechtvaardigd. Red Bull Racing lijkt onder toenemende druk te staan en steeds meer fouten te maken. Hoe groot de problemen zijn, zal zaterdag duidelijk worden, maar het is allesbehalve een goede start van het weekend.
Mogelijke oorzaak technische problemen
Een van de grootste uitdagingen is de manier waarop de wagen omgaat met hobbels en kerbs op het circuit. Max Verstappen gaf toe dat de RB20 moeite heeft met bochtige stratencircuits met veel hobbels en hoge kerbs, zoals Monaco. Dit probleem deed zich ook al voor tijdens de Grand Prix van Singapore in 2023.
De oorzaak lijkt te liggen in de ophanging van de auto. Red Bull heeft mogelijk te veel aerodynamische winst nagestreefd ten koste van de rijkwaliteiten van de ophanging. Hierdoor kan de auto moeilijk over kerbs rijden en hobbels opvangen. Dit was voorheen geen groot probleem toen Red Bull een grote voorsprong had, maar nu de concurrentie dichterbij is gekomen, wordt dit een zwakke plek.
Voor de Grand Prix van Canada, een circuit waar kerbs cruciaal zijn, kan dit opnieuw een uitdaging vormen voor Red Bull. Hoewel het circuit onlangs is gerenoveerd waardoor veel hobbels zijn verdwenen, blijft het een zware test voor de RB20. Red Bull moet deze zwakte snel aanpakken om hun titelkansen niet in gevaar te brengen.