Max Verstappen wist het meteen na afloop: dit had nooit mogen gebeuren. Op het Red Bull Ring-circuit, waar hij normaal excelleert, viel alles uit elkaar. Geen grip, geen balans, een ondermaatse auto — en tot overmaat van ramp eindigde hij achter Liam Lawson.
De Nederlander liet zijn frustratie duidelijk blijken: “Het hele weekend ging het nog wel, maar dit… dit sloeg helemaal nergens op.”
De kwalificatie voor de GP van Oostenrijk kende een chaotisch einde. Terwijl Lando Norris met een buitenaardse ronde de polepositie pakte, moest Verstappen zijn snelle ronde afbreken vanwege dubbele gele vlaggen na een spin van Pierre Gasly.
Positie | Coureur | Nummer | Q1 | Q2 | Q3 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lando Norris | 4 | 1:04.672 | 1:04.410 | 1:03.971 |
2 | Charles Leclerc | 16 | 1:05.197 | 1:04.734 | 1:04.492 |
3 | Oscar Piastri | 81 | 1:04.966 | 1:04.556 | 1:04.554 |
4 | Lewis Hamilton | 44 | 1:05.115 | 1:04.896 | 1:04.582 |
5 | George Russell | 63 | 1:05.189 | 1:04.860 | 1:04.763 |
6 | Liam Lawson | 30 | 1:05.017 | 1:05.041 | 1:04.926 |
7 | Max Verstappen | 1 | 1:05.106 | 1:04.836 | 1:04.929 |
8 | Gabriel Bortoleto | 5 | 1:05.123 | 1:04.846 | 1:05.132 |
9 | Kimi Antonelli | 12 | 1:05.178 | 1:05.052 | 1:05.276 |
10 | Pierre Gasly | 10 | 1:05.054 | 1:04.846 | 1:05.649 |
11 | Fernando Alonso | 14 | 1:05.197 | 1:05.128 | |
12 | Alexander Albon | 23 | 1:05.143 | 1:05.205 | |
13 | Isack Hadjar | 6 | 1:05.063 | 1:05.226 | |
14 | Franco Colapinto | 43 | 1:05.278 | 1:05.288 | |
15 | Oliver Bearman | 87 | 1:05.218 | 1:05.312 | |
16 | Lance Stroll | 18 | 1:05.329 | ||
17 | Esteban Ocon | 31 | 1:05.364 | ||
18 | Yuki Tsunoda | 22 | 1:05.369 | ||
19 | Carlos Sainz Jnr | 55 | 1:05.582 | ||
20 | Nico Hulkenberg | 27 | 1:05.606 |
Tot dat moment zat Verstappen op koers voor een mogelijke plek op de eerste of tweede startrij. Maar de vlaggen en een falende DRS gooiden roet in het eten.
De frustratie bij Verstappen zat diep. In Q3 kwam hij simpelweg niet aan een representatieve ronde toe. De data toonde aan dat hij onderweg was naar een tijd die mogelijk goed genoeg zou zijn geweest voor de tweede startrij, maar pole zat er sowieso niet in. Norris was simpelweg te snel – drie tienden sneller dan zijn eigen banker.
“Ik weet niet eens wat ik moet zeggen. Geen grip in langzame, middelhoge of snelle bochten. Ik kan er niks zinnigs over zeggen.”
Daarmee vatte hij de situatie pijnlijk kernachtig samen. De Red Bull RB21 gaf geen vertrouwen, geen feedback, en geen snelheid. En dat terwijl teamgenoot Sergio Pérez al in Q1 was uitgeschakeld.
Lawson doet wat Verstappen niet lukt
Dat Verstappen moest toezien hoe Liam Lawson, in een Racing Bulls-auto, hem versloeg met een marge van 0.003 seconden, maakte het extra zuur. Lawson zat in Q3, Verstappen start zondag als zevende. Een pijnlijk contrast, zeker op een circuit dat Red Bull als hun thuis beschouwt.
Helmut Marko was er snel bij om de geruchten rond Verstappen en Mercedes opnieuw weg te wuiven, maar de blikken van Toto Wolff op de schermen werden veelvuldig opgemerkt.
“Lawson presteerde op het juiste moment, Max niet. Simpel.”
Voor Lawson zou dit weekend een kantelpunt kunnen zijn. Terwijl zijn F1-toekomst nog steeds onzeker is, bewees hij in Oostenrijk opnieuw dat hij klaar is voor het grote werk.
De aanwezigheid van Toto Wolff in de paddock werd uiteraard niet genegeerd. En hoewel hij zich grotendeels op de achtergrond hield, kwamen er opnieuw vragen over de geruchten rond Verstappen en Mercedes.
George Russell gooide eerder olie op het vuur door te zeggen dat “er gesprekken zijn”. Verstappen zelf wilde er niets over kwijt.
“Hoe meer ik erover zeg, hoe meer het in de media komt. Dat wil ik niet.”
Het is duidelijk dat Verstappen zijn kaarten dicht tegen de borst houdt. Maar zijn frustratie over Red Bull groeit met de week. En in combinatie met het prestatieniveau van de auto, blijven de geruchten over een overstap naar Mercedes in leven.
Terwijl Red Bull worstelde, straalde Ferrari. Hun nieuwe vloer werkt, vooral in kwalificatie, en beide coureurs voelden zich comfortabeler in de auto dan voorheen.
Maar het was vooral McLaren dat imponeerde. Norris was oppermachtig, Oscar Piastri zat er dicht achter totdat hij, net als Verstappen, zijn snelle ronde moest afbreken door de gele vlag.
Norris reed zijn snelste ronde ooit in Oostenrijk – een 1:03.9 – en liet daarmee zien dat McLaren in deze vorm nauwelijks te kloppen is. De vraag is vooral: wie kan hem nog bijbenen als hij zonder fouten de race ingaat?