Max Verstappen is favoriet om de pole position te veroveren tijdens de Dutch Grand Prix 2024 in Zandvoort. De Red Bull-coureur heeft laten zien dat hij bijzonder sterke kwalificatieronden kan neerzetten, vooral op circuits met technische bochten zoals in Zandvoort.
Echter, ondanks deze kwalificatiekracht, wordt verwacht dat McLaren sterker zal zijn tijdens de race zelf. Het Zandvoort-circuit, dat bekendstaat om zijn korte lengte, technische bochten en grote kerbstones, biedt McLaren mogelijk een voordeel dankzij hun huidige kracht in langzame bochten en het rijden over kerbs.
Terwijl Verstappen in staat wordt geacht om de pole te pakken, zouden de raceomstandigheden McLaren in staat kunnen stellen om tijdens de Grand Prix de overhand te krijgen. De voorspelling is dat Oscar Piastri, mede dankzij McLaren’s strategisch voordeel van twee coureurs, een betere start zou kunnen maken en zo het voordeel tijdens de pitstops naar zich toe kan trekken.
“Ik zie McLaren als de sterkste in de race dankzij hun dominantie in langzame bochten en de mogelijkheid om de kerbs goed te benutten.”
Spanningen bij Red Bull voorafgaand aan de Dutch GP
Bij Red Bull is de spanning te snijden nu de Dutch Grand Prix voor de deur staat. Max Verstappen, de grote favoriet voor de pole position, voelt de druk van zijn thuispubliek, terwijl zijn team op het scherpst van de snede balanceert tussen het behoud van hun dominantie en de toenemende bedreiging van McLaren.
De Red Bull RB19, die doorgaans excelleert in middel- tot hogesnelheidsbochten, kan moeite hebben met het Zandvoort-circuit dat veel technische secties en grote kerbs kent.
Sergio Pérez, Verstappens teamgenoot, heeft dit seizoen moeite om consistent te presteren, wat Red Bull in een benarde positie plaatst in de strijd om het constructeurskampioenschap. McLaren komt steeds dichterbij, mede dankzij hun sterke prestaties in langzame bochten en hun verbeterde racepace. Pérez’ prestaties in Zandvoort kunnen cruciaal zijn voor het team, maar de verwachtingen zijn laag dat hij de laatste kwalificatieronde (Q3) zal halen.
In de aanloop naar de race wordt er ook veel gesproken over de weersomstandigheden, die onvoorspelbaar kunnen zijn vanwege de ligging van het circuit aan de kust. Als het droog blijft, zou Red Bull voordeel kunnen halen uit hun superieure snelheid in middel- tot hogesnelheidsbochten.
Echter, de combinatie van mogelijk natte weersomstandigheden en de technische aard van het circuit maakt het voor Red Bull lastig om hun gebruikelijke dominantie te waarborgen. Het is duidelijk dat de teamdynamiek en de prestaties van Pérez een sleutelrol zullen spelen in het uiteindelijke resultaat van de race.
Mercedes’ veerkracht in 2024
Mercedes heeft in 2024 een opmerkelijke wederopstanding doorgemaakt, met drie overwinningen in de laatste vier races, ondanks een moeilijke seizoensstart. Het team, dat traditioneel sterk is op circuits met hoge downforce, kijkt met optimisme uit naar de Dutch Grand Prix in Zandvoort.
Hoewel het Zandvoort-circuit met zijn korte lengte en technische bochten een uitdaging kan zijn, vooral voor teams die gewend zijn aan circuits met langere rechte stukken, zou Mercedes’ recente vorm hen in staat kunnen stellen om opnieuw te verrassen.
De overwinning van Lewis Hamilton in Spa, na de diskwalificatie van George Russell, heeft het vertrouwen binnen het team vergroot. Mercedes lijkt zich steeds beter aan te passen aan verschillende circuitconfiguraties, wat hen een serieuze kans geeft om opnieuw te strijden voor de podiumplaatsen. Het succes in Budapest en Silverstone, twee circuits die qua karakteristieken enigszins vergelijkbaar zijn met Zandvoort, onderstreept de potentie van Mercedes om ook hier te presteren.
Toch zijn er zorgen over de concurrentie van McLaren en Red Bull, die mogelijk een voordeel hebben op dit specifieke circuit. Het wordt interessant om te zien hoe de strategieën van Mercedes zich zullen ontwikkelen, vooral gezien het feit dat inhalen op Zandvoort lastig kan zijn. Het team zal waarschijnlijk een agressieve strategie hanteren om hun kansen op succes te maximaliseren.
Ferrari’s strijd om bij te blijven
Ferrari is dit seizoen in verval geraakt na een veelbelovende start. Waar het team aanvankelijk concurreerde voor de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, zijn ze nu gezakt naar de vierde plaats, achter zowel McLaren als Mercedes. De Grand Prix van België markeerde een gemengd succes voor Ferrari, met Charles Leclerc die weliswaar op het podium eindigde, maar toch niet in staat was om de racepace van zijn rivalen bij te benen.
Voor de Dutch Grand Prix in Zandvoort ziet het er niet rooskleurig uit voor Ferrari. De technische aard van het circuit, gecombineerd met het feit dat Pirelli de hardste banden uit hun assortiment meeneemt, kan ervoor zorgen dat Ferrari moeite heeft om hun banden op temperatuur te krijgen, vooral in koelere omstandigheden.
Dit is een probleem dat het team al eerder dit seizoen heeft gekweld, en het lijkt erop dat het opnieuw een rol zal spelen.
Carlos Sainz, die naar verluidt onderweg is naar Williams, zal proberen zijn punt te bewijzen binnen het team. De strijd tussen hem en Leclerc blijft intens, maar met de huidige vorm van Ferrari is het de vraag of ze überhaupt een rol van betekenis kunnen spelen in de strijd om de top vijf.
Het lijkt waarschijnlijk dat Ferrari genoegen zal moeten nemen met een bijrol tijdens deze Grand Prix, tenzij de omstandigheden in hun voordeel veranderen.
McLaren op zoek naar dominantie in Zandvoort
McLaren heeft zich dit seizoen ontwikkeld tot een van de sterkste teams in de Formule 1, en de verwachtingen voor de Dutch Grand Prix zijn hooggespannen. Het team heeft zijn zinnen gezet op het vechten voor raceoverwinningen en heeft laten zien dat ze op circuits met langzame bochten en technische secties een voorsprong hebben op Red Bull.
De sterke prestaties van Lando Norris en Oscar Piastri hebben het team in staat gesteld om consequent punten te scoren en hun positie in het constructeurskampioenschap te versterken.
De Zandvoortse Grand Prix zou een nieuwe kans kunnen zijn voor McLaren om te schitteren. Het circuit, met zijn korte lengte en vele bochten, lijkt perfect te passen bij de sterktes van hun huidige wagen. Hoewel Norris moeite heeft gehad met zijn starts in de laatste races, heeft hij laten zien dat hij over de raceafstand heen een kracht is om rekening mee te houden.
Piastri heeft zich ook bewezen als een snelle leerling, die steeds beter wordt in het managen van zijn banden en het optimaliseren van zijn racepace.
De strategie van McLaren zal waarschijnlijk gericht zijn op het benutten van hun twee sterke coureurs om Red Bull onder druk te zetten. Het is goed mogelijk dat Piastri, met een sterke start, in staat zal zijn om een leidende positie in te nemen en zo Verstappen en Red Bull op te jagen. McLaren heeft in het verleden laten zien dat ze strategisch sterk zijn, en dat zal opnieuw van cruciaal belang zijn in Zandvoort.
Strategische overwegingen en bandenbeheer in Zandvoort
De Dutch Grand Prix in Zandvoort staat bekend om zijn technische uitdagingen en de impact die bandenbeheer kan hebben op het uiteindelijke resultaat. Het circuit is kort, met veel bochten en weinig rechte stukken, wat betekent dat teams met een hoge downforce moeten rijden om de maximale prestaties uit hun wagens te halen.
Pirelli brengt dit jaar de hardste bandencompounds mee: de C1 (hard), C2 (medium) en C3 (soft). Dit is een logische keuze, gezien het abrasieve karakter van het asfalt en de constante belasting op de banden door de vele bochten.
In 2022, een race die werd geteisterd door regenbuien, zagen we maar liefst 89 pitstops, een aantal dat dit jaar lager zal liggen als het droog blijft. Toch verwachten we nog steeds een race met meerdere pitstops, gezien de uitdagingen van het circuit en de slijtage van de banden.
Teams zullen waarschijnlijk een combinatie van de medium- en soft-banden gebruiken, waarbij de soft-banden ideaal zijn voor korte stints waarin snelheid cruciaal is.
Inhalen blijft een uitdaging in Zandvoort, vooral vanwege het gebrek aan lange rechte stukken. De twee DRS-zones, een op het rechte stuk en een tweede aan het einde van het circuit, bieden enkele kansen om in te halen, maar het blijft moeilijk om posities te winnen zonder strategische pitstops of fouten van tegenstanders. Het weer kan ook een factor zijn, net zoals vorig jaar, toen regen zorgde voor een recordaantal inhaalacties (188).