Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 kalender Verstappen bekritiseert overvol Formule 1-schema: ‘deze waanzin moet stoppen’
F1 kalender

Verstappen bekritiseert overvol Formule 1-schema: ‘deze waanzin moet stoppen’

630
Verstappen bekritiseert overvol Formule 1-schema: ‘deze waanzin moet stoppen’
Foto: Formula 1 Live

Max Verstappen heeft kritiek geuit op het steeds drukkere Formule 1-schema, dat volgens hem een onhoudbare druk legt op zowel coureurs als het teampersoneel.

De Red Bull-coureur, die onlangs zijn vierde wereldtitel behaalde, omschreef het huidige schema met 24 races en zes sprintraces als “waanzin” en sluit zich aan bij eerdere klachten van Fernando Alonso en Lewis Hamilton over de impact van het lange seizoen.

“We kunnen alleen maar vragen aan het management van de Formule 1 om deze waanzin te stoppen. Maar de coureurs zijn al jaren de zwakste schakel in de keten,” verklaarde Verstappen in een interview met Blick.

De Nederlandse coureur wees daarbij op de fysieke en mentale tol die het huidige schema eist van alle betrokkenen. De combinatie van sprintraces, reizen over meerdere tijdzones en weinig hersteltijd heeft al geleid tot ziekte en uitputting binnen het veld.

Zo moest Kevin Magnussen een race overslaan in São Paulo, terwijl Nico Hülkenberg zich ziek afmeldde tijdens de mediadag in Qatar.

Fernando Alonso waarschuwde al in 2017 voor de impact van een te volle kalender. De Spaanse coureur, die destijds voor McLaren reed, gaf toen aan dat hij serieus overwoog te stoppen als het aantal races verder zou toenemen.

“Ik begon toen de kalender 16 races bevatte, plus tests. Nu blijven we het aantal races jaar na jaar verhogen. Ik vind dat een goede levenskwaliteit belangrijker is dan nog meer seizoenen in de Formule 1,” aldus Alonso, geciteerd door The Guardian.

Alonso gaf aan dat hij 20 tot 21 races al als een maximum beschouwde. Hij benadrukte dat de balans tussen werk en privé cruciaal is voor zowel coureurs als het team. Lewis Hamilton sloot zich in 2019 bij deze kritiek aan en noemde de kalender toen al “te lang”.

Lees ook:  Mike Krack over Alonso: 'wordt ingehaald vanwege de auto, niet door niveau'

De fysieke en mentale tol van een druk seizoen

Het Formule 1-seizoen van 2023, het langste ooit, omvatte meerdere triple-headers waarbij teams binnen enkele weken duizenden kilometers reisden over twaalf tijdzones. Deze intensieve planning had niet alleen gevolgen voor de coureurs, maar ook voor het personeel dat constant onderweg is en vaak gescheiden is van familie.

KalenderonderdeelLocatieTijdzoneverschil
Sprintrace-weekendQatarGMT+3
Grand PrixLas VegasGMT-8
Grand PrixAbu DhabiGMT+4

De logistieke uitdagingen en korte herstelperiodes maken het seizoen zwaar voor iedereen in de sport. Hoewel coureurs in relatieve luxe reizen, ondervinden de teamleden vaak de meeste druk.

Ondanks de bestaande kritiek kijkt de Formule 1 naar mogelijkheden om de kalender verder uit te breiden. Locaties zoals Thailand, Rwanda en Zuid-Korea worden genoemd als potentiële nieuwe bestemmingen. Dit terwijl contracten van huidige circuits, zoals Zandvoort en Barcelona, op termijn aflopen.

“De kalender is al moeilijk genoeg zoals die nu is. Meer toevoegingen maken het alleen maar erger voor iedereen,” aldus Verstappen.

Deze uitbreidingsplannen roepen vragen op over hoe duurzaam de huidige koers is. Het streven van de Formule 1 om wereldwijd te groeien staat haaks op de zorgen over werkdruk en levenskwaliteit.

De rol van sprintraces en tijdsdruk

Een van de recente toevoegingen aan de Formule 1-kalender zijn sprintraces, die bedoeld zijn om meer spektakel te bieden. Echter, deze races voegen extra druk toe aan een weekend dat al volgepland is. Verstappen noemde eerder dat de sprintraces weinig bijdragen aan het kampioenschap en dat het vooral een marketinginstrument is.

Impact van sprintraces op een weekend:

  • Minder tijd voor afstellingen tijdens de vrije trainingen.
  • Extra fysieke en mentale belasting voor coureurs.
  • Meer risico op schade aan auto’s door de korte, intense wedstrijden.
Lees ook:  De nieuwe powerunitregels van 2026: Wie heeft de beste kaarten?

Alonso en Hamilton hebben eveneens kritiek geuit op de sprintraces en zien liever een compacter seizoen met minder races, maar betere kwaliteit.

De kritiek van Verstappen, Alonso en Hamilton wijst op een groeiend probleem binnen de sport. Hoewel de Formule 1 wereldwijd steeds populairder wordt, lijkt de balans tussen commerciële groei en de menselijke belasting zoek. Volgens Verstappen ligt de verantwoordelijkheid bij de F1-organisatie om het schema te herzien en een meer menselijk model te ontwikkelen.

Gerelateerd nieuws

Formule 1-kalender 2025: Australië opent seizoen, 24 races op het programma

Het seizoen van 2025 telt opnieuw 24 races, met de Grand Prix...

Russell roept FIA-president Ben Sulayem op tot duidelijkheid over doelstellingen

George Russell, coureur bij Mercedes en voorzitter van de Grand Prix Drivers’...

Marko over mogelijkheden Verstappen in Las Vegas: ‘geen kans op winst’

Helmut Marko heeft uitgesproken dat Max Verstappen volgens de huidige prestaties tijdens...

FIA steward verklaart: ‘geld de hoofdreden achter inconsistente beslissingen’

De inconsistentie in de beslissingen van de FIA-stewards is vaak een bron...

Verstappen op jacht naar vierde zege op rij in Austin: ‘COTA ligt me gewoon’

De Grand Prix van de Verenigde Staten 2024 op het Circuit of...

Haas F1 team krijgt financiële boost na opvallende prestaties in 2024

Het Haas F1 team heeft een aanzienlijke financiële injectie ontvangen van teameigenaar...

Guenther Steiner wint in rechtszaak tegen Haas: ‘Gebruik van logo’s artistieke keuze’

De rechtszaak die Haas Automation had aangespannen tegen voormalig teambaas Guenther Steiner...

Mazepin’s verrassende terugkeer naar de Formule 1?

Nikita Mazepin, de voormalige Formule 1-coureur, heeft verrassend genoeg een stap dichter...