Zhou Guanyu blijft in 2025 actief in de Formule 1 als reservecoureur van Ferrari. De Chinese coureur verloor zijn vaste zitje bij Sauber na een teleurstellend seizoen waarin het team als laatste eindigde in het constructeurskampioenschap.
Zhou was de enige die punten wist te scoren voor Sauber in 2024, met een achtste plaats in Qatar. Zijn teamgenoot Valtteri Bottas slaagde er niet in om punten te behalen, wat bijdroeg aan het tegenvallende resultaat van het team.
Ferrari zag kansen en haalde Zhou binnen als reservecoureur. Dit betekent dat hij in 2025 voornamelijk simulatorwerk zal verrichten en paraat staat om in te vallen als Charles Leclerc of Lewis Hamilton niet kan racen.
De overstap naar Ferrari werd positief ontvangen door fans, mede doordat Hamilton Zhou in het verleden prees als een ‘zeer goede’ coureur.
Bij Ferrari is het gebruikelijk dat reservecoureurs actief blijven in andere raceklassen om hun racevaardigheden op peil te houden. Antonio Giovinazzi, voormalig Alfa Romeo-coureur, rijdt bijvoorbeeld voor Ferrari in het World Endurance Championship (WEC) sinds 2023.
“Het was de bedoeling om Zhou in WEC te laten rijden, maar financiële problemen maakten dit onmogelijk.” – Autosprint Magazine
Volgens Autosprint had teambaas Fred Vasseur het plan om Zhou in 2025 ook in WEC te laten rijden. Hij sprak met Antonello Coletta, hoofd van Ferrari’s enduranceprogramma, om een plek te regelen voor Zhou.
De plannen liepen echter stuk op financiële beperkingen, waardoor Zhou zich volledig zal richten op zijn reserverol in de Formule 1.
Sauber’s slechte seizoen en Zhou’s enige puntenfinish
Sauber kende een moeizaam seizoen in 2024 en eindigde als tiende en laatste in het constructeurskampioenschap. Met slechts vier behaalde punten was de achterstand op concurrent Williams (17 punten) aanzienlijk.
Zhou’s achtste plaats in Qatar was het enige lichtpuntje voor het team, terwijl Bottas geen punten wist te behalen.
Positie | Constructeur | Punten |
---|---|---|
1 | McLaren Racing | 666 |
2 | Scuderia Ferrari | 652 |
3 | Red Bull Racing | 589 |
4 | Mercedes-AMG Petronas | 468 |
5 | Aston Martin F1 Team | 94 |
6 | Alpine F1 Team | 65 |
7 | Haas F1 Team | 58 |
8 | Visa Cash App RB | 46 |
9 | Williams F1 Team | 17 |
10 | Sauber F1 Team | 4 |
Na het teleurstellende seizoen besloot Sauber om zowel Zhou als Bottas te laten gaan. Zhou kreeg aanvankelijk interesse van Red Bull, maar de deal kwam niet tot stand. Uiteindelijk koos Ferrari ervoor om de 25-jarige coureur als reservecoureur vast te leggen.
De overstap naar Ferrari betekent dat Zhou in 2025 zal werken aan de ontwikkeling van de auto via de simulator. Daarnaast kan hij mogelijk in actie komen als Leclerc of Hamilton om welke reden dan ook niet kan rijden. Voor Zhou is dit een kans om zich verder te ontwikkelen binnen een topteam.
Zijn commerciële waarde speelt ook een rol. Zhou is de eerste Chinese F1-coureur en heeft een grote schare fans in China. Dit maakt hem aantrekkelijk voor fabrikanten en sponsors, wat mogelijk meespeelde in Ferrari’s keuze om hem aan te trekken.
Zhou richt zich op een comeback in 2026
Hoewel Zhou zich in 2025 richt op zijn reserverol bij Ferrari, kijkt hij al vooruit naar een mogelijke terugkeer in 2026. Hij heeft zijn zinnen gezet op een zitje bij Cadillac, het nieuwe Formule 1-team dat dan zijn debuut maakt. Cadillac zal Ferrari-motoren gebruiken, wat een logische link met Zhou vormt.
Zhou is echter niet de enige kandidaat voor een stoeltje bij Cadillac. Ook Colton Herta, Sergio Perez, Jak Crawford en Valtteri Bottas worden genoemd als mogelijke coureurs. Daarnaast heeft Ferrari-junior Dino Beganovic onlangs getest met de SF-23 en wordt hij eveneens gelinkt aan het team.
Zhou’s ervaring en commerciële aantrekkingskracht kunnen hem een voordeel geven in de strijd om een racestoeltje in 2026, maar hij zal moeten afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt.