George Russell heeft met een indrukwekkende prestatie de pole position weten te veroveren voor de Las Vegas Grand Prix. De Mercedes-coureur reed een foutloze ronde tijdens de kwalificatie en liet zien waarom hij dit seizoen tot de top behoort.
Terwijl de omstandigheden op het circuit uitdagend waren, speelde mogelijk een recente regelwijziging een belangrijke rol in het succes van Russell en Mercedes.
Ted Kravitz van Sky Sports F1 sprak over een gerucht dat de nieuwe technische richtlijn rondom de skid blocks in het voordeel van Mercedes zou hebben gewerkt. Dit roept vragen op over de invloed van dergelijke aanpassingen op de balans in het kampioenschap.
Een belangrijke verandering die vlak voor de Grand Prix werd doorgevoerd, richtte zich op de skid blocks. Deze componenten zijn cruciaal voor de manier waarop auto’s reageren op het circuit. Ze zorgen niet alleen voor de vonkenregen die zichtbaar is wanneer de auto’s de grond raken, maar spelen ook een sleutelrol in het genereren van downforce.
De nieuwe richtlijn beperkte de mogelijkheden voor teams om hun auto’s extreem laag af te stellen, een veelgebruikte tactiek om meer grip te creëren.
Ted Kravitz lichtte toe dat deze aanpassing mogelijk in het voordeel van Mercedes werkte. Volgens hem heeft de nieuwe regel ervoor gezorgd dat sommige teams hun auto’s minder agressief konden afstellen, wat de prestaties van concurrenten zoals Ferrari heeft beïnvloed. Kravitz zei:
“Het lijkt erop dat Mercedes profiteert van de technische richtlijn over skid blocks. Dit zou betekenen dat sommige teams hun auto niet zo laag konden laten rijden als gewenst.” Hij gaf ook aan dat Ferrari waarschijnlijk het meeste last heeft gehad van deze regelwijziging, gezien de kritiek van hun teambaas Fred Vasseur.
Mercedes blinkt uit in koele omstandigheden
De Las Vegas Grand Prix werd verreden onder koele omstandigheden, wat Mercedes duidelijk in de kaart speelde. Het team heeft eerder dit seizoen laten zien sterk te presteren bij lagere temperaturen, zoals in Silverstone en België.
Tijdens deze races behaalde Lewis Hamilton overwinningen, mede dankzij de efficiënte afstemming van de auto op koude circuits. Ook in Las Vegas liet het team zien hoe goed ze in staat zijn om hun setup aan te passen aan de omstandigheden.
Dit voordeel kwam vooral naar voren in de kwalificatie, waar Russell zijn pole position veiligstelde. De lagere temperaturen zorgden voor minder slijtage aan de banden, waardoor Mercedes een stabiele en competitieve prestatie kon neerzetten. Andere teams, zoals Ferrari, leken meer moeite te hebben met het vinden van de juiste balans.
Problemen voor Ferrari na de regelwijziging
De nieuwe richtlijn rondom de skid blocks leek vooral een negatieve impact te hebben op Ferrari. Volgens Kravitz was de Italiaanse renstal niet in staat hun auto optimaal af te stellen binnen de nieuwe regels.
Dit resulteerde in lagere snelheid en een zichtbaar gefrustreerde Fred Vasseur, die zijn ongenoegen over de timing van de invoering van de regels niet onder stoelen of banken stak.
Een aantal factoren speelde hierbij een rol:
- Beperking in rijhoogte: Ferrari kon hun auto’s niet zo laag afstellen als normaal, wat invloed had op de downforce.
- Aanpassingstijd: De plotselinge invoering van de richtlijn gaf teams weinig ruimte om hun configuraties aan te passen, wat de consistentie van Ferrari verstoorde.
De gevolgen hiervan werden zichtbaar tijdens de kwalificatie, waar Ferrari niet in staat was om mee te strijden om de beste posities.
Problemen bij Hamilton
Terwijl George Russell schitterde, had teamgenoot Lewis Hamilton een moeilijkere sessie. Ondanks zijn sterke vorm in de vrije trainingen, maakte Hamilton een cruciale fout in Q3, waardoor hij niet verder kwam dan de tiende startpositie.
Dit resultaat onderstreept een terugkerend probleem voor Hamilton dit seizoen: moeite om in de kwalificatie dezelfde consistentie te tonen als zijn teamgenoot.
Mercedes bood excuses aan Hamilton aan na zijn tegenvallende prestatie. Het team erkende dat de afstemming van de auto niet volledig aan zijn verwachtingen voldeed. Dit laat zien dat, hoewel Mercedes progressie boekt, er nog steeds uitdagingen zijn om beide coureurs een competitieve auto te bieden.
De recente regelwijziging gaf Mercedes een kans om hun auto’s efficiënter af te stemmen. Door de beperkingen op de skid blocks werden teams gedwongen om compromissen te sluiten tussen rijhoogte en aerodynamische efficiëntie.
Mercedes leek deze balans beter te hebben gevonden dan hun concurrenten, wat resulteerde in een duidelijke snelheidsovertreffing op het circuit van Las Vegas.
Belangrijke factoren die het verschil maakten:
- Betere afstemming: Mercedes wist de technische richtlijn te gebruiken om een optimale setup te ontwikkelen.
- Concurrenten in het nadeel: Vooral Ferrari en mogelijk Red Bull werden beperkt in hun mogelijkheden, waardoor Mercedes zich kon onderscheiden.
De combinatie van de juiste afstemming en gunstige weersomstandigheden gaf Mercedes het voordeel dat nodig was om de pole position te behalen.