De vroege ontwikkelingen van het seizoen
Aan het begin van 2024 leek er een relatief duidelijke pikorde te zijn in de Formule 1. Red Bull stond bovenaan, gevolgd door Ferrari, Mercedes en McLaren. Aston Martin was het duidelijke vijfde team, niet in staat om mee te doen met de rest van de top vijf in race tempo, maar nog steeds duidelijk beter dan RB en Haas. Fernando Alonso’s heroïsche prestaties in de kwalificatie zagen hem vier keer starten in de eerste drie rijen gedurende de eerste vijf Grands Prix, voordat hij terugviel naar zijn natuurlijke positie tijdens de race, terwijl RB en Haas vochten om de laatste paar punten.
Veranderingen in de rangorde
Er was een lopende grap dat het laatste punt voor de tiende positie zou gaan naar degene die de laatste van de Astons verslaat, wat zelfs leidde tot discussies over het uitbreiden van de puntenposities tot de top 12 of zelfs verder. Dit leek altijd een permanente oplossing voor een tijdelijk probleem voorafgaand aan een drastische regelwijziging in 2026 die de grid waarschijnlijk volledig zal openbreken. Maar niets blijft ooit hetzelfde in de meedogenloze ontwikkelingsrace van de F1, die deze waargenomen 50/50 splitsing van de grid al heeft weggevaagd.
En terwijl Ferrari en McLaren stappen maakten om het gat naar Red Bull te dichten en Mercedes naar de vierde plaats te verdringen, is Aston Martin langzaam maar zeker achteropgeraakt en in de handen gevallen van het tweede team van Red Bull. RB’s eerste reeks upgrades, die ze in Miami wisten te introduceren, een race eerder dan gepland, heeft het plaatje veranderd.
De impact van upgrades en prestaties
Sinds ronde zes heeft de snelste coureur van het team tot nu toe – Yuki Tsunoda – consequent de beste Aston Martin gekwalificeerd, wat door verschillende omstandigheden Lance Stroll was sinds die tijd. Het is ook het vermelden waard dat Daniel Ricciardo’s vierde plaats in de Miami sprint, vanaf dezelfde startpositie, bijdraagt aan het veranderende beeld. Aston Martin reageerde met een eigen upgradepakket in Imola, maar moest toegeven dat deze niet voldoende waren om gelijke tred te houden met de verbeteringen van sommige van hun rivalen. Ze maakten de AMR24 ook niet per se gemakkelijker om te rijden en in balans te houden.
Tsunoda heeft zijn gat tot pole verkleind van gemiddeld 1,1 seconden tot China tot zeven tienden over de afgelopen drie races, terwijl het gat van Aston Martin naar Max Verstappen – en Charles Leclerc in Monaco – grotendeels is verdubbeld. Een deel van de verandering wordt verklaard door het feit dat Red Bull drie circuits tegenkwam die niet zo goed bij hun auto pasten, wat de verbeteringen van RB in perspectief plaatst, maar tegelijkertijd behoorlijk veroordelend is voor Aston Martin. Hoewel het te simplistisch is om deze individuele resultaten op het eerste gezicht te nemen, is de algemene trend duidelijk.
Verwachtingen restant van seizoen
Fernando Alonso gaf in Monaco toe dat Aston Martin niet langer bij de top vijf hoort, en beschreef hun vormdip als een “wake-up call” voor het team uit Silverstone. Lance Stroll erkende ook dat de RB-auto’s de laatste paar races sneller leken te zijn dan hen, en dat ze zeker nog wat werk te doen hebben. RB-teamchef Laurent Mekies zei dat hij verrast was hoe snel RB op gelijke hoogte met Aston Martin was gekomen, maar waarschuwde dat het team van Lawrence Stroll meer middelen heeft om terug te slaan. Desalniettemin kijkt het team naar Aston Martin als een belangrijke concurrent, vooral nu de strijd in het middenveld heviger wordt.
Sauber heeft nog steeds openlijk moeite, maar Alpine en Williams hebben beide bescheiden verbeteringen laten zien die hen in staat hebben gesteld om punten te scoren, waardoor RB en vooral Haas meer concurrentie krijgen. Kleine verschillen tussen de teams verhogen de druk om elk element van het weekend goed te krijgen, of het nu gaat om de prestaties van de coureur, de setup of de strategie. Dit betekent ook dat elke kleine prestatieverbetering door upgrades snel naar het circuit moet worden gebracht wanneer mogelijk.