Het probleem met de remmen
Tijdens de Grand Prix van Australië op zondag stuitte Max Verstappen op een remprobleem dat mogelijk veroorzaakt werd door een keuze in de afstelling. Verstappen moest de race al in ronde 3 staken nadat hij direct vanaf de start problemen ondervond met zijn remmen, wat resulteerde in een brand bij het rechter achterwiel. Dit incident markeerde Verstappens eerste mechanische uitval sinds de start van het seizoen 2022 en maakte een abrupt einde aan zijn indrukwekkende reeks van races waarin hij op weg was naar een tiende opeenvolgende overwinning. Als hij had gewonnen in Australië, zou hij zijn eigen record hebben geëvenaard, dat hij vorig jaar had neergezet.
De nasleep en analyse
Na het incident is er nog geen definitieve conclusie getrokken over wat er precies misging. De remfabrikant Brembo heeft echter verklaard dat er geen problemen waren met de componenten of materialen die gebruikt zijn in de productie van hun onderdelen. Volgens Brembo is de oorzaak van de problemen die Max Verstappen ondervond “niet toe te schrijven” aan hun materialen of componenten, noch aan anomalieën in de componenten of een defect in de gebruikte materialen. Dit wijst erop dat het probleem hoogstwaarschijnlijk voortkwam uit een afstellingskeuze van Red Bull met betrekking tot de configuratie van de remmen, wat betekent dat er “geen directe verantwoordelijkheid van Brembo” is voor het probleem, hoewel dit nog niet bevestigd is door Red Bull.
Reflecties en vooruitkijken
Teamchef Christian Horner legde uit wat er vanuit het perspectief van Red Bull gebeurde. Hij beschreef dat de rem vanaf het begin van de race leek vast te zitten, wat Verstappen het gevoel gaf alsof hij met een handrem reed. Dit leidde tot de opbouw van hitte en uiteindelijk tot de brand. Red Bull is nu bezig met het onderzoeken van de schade en probeert precies te begrijpen wat het probleem veroorzaakte. Ondanks de frustratie van een uitval, heeft Verstappen zich volgens Horner begripvol opgesteld tegenover het team en de monteurs. Het team ziet dit als een leermoment, na twee jaar zonder mechanische uitvallen, en is vastbesloten om uit deze ervaring te leren en verder te gaan.
Sky F1-omroeper en voormalig F1-ingenieur Bernie Collins merkte op dat de taak van Red Bull om uit te zoeken wat er misging, gecompliceerd wordt door het feit dat Verstappen zo lang reed met stijgende temperaturen. Er was weinig discussie over de remtemperaturen tijdens de race, wat suggereert dat er mogelijk meer informatie in de data van Red Bull zit die niet besproken werd. Collins benadrukte het belang van het onderzoeken van specifieke componenten, de levensduur ervan, en eventuele inspecties voordat ze op de auto werden gemonteerd, om de exacte oorzaak van het probleem te achterhalen.