Oliver Bearman zette in Silverstone 2025 een indrukwekkende kwalificatietijd neer, maar startte toch vanaf P18. Niet door pech op de baan, maar door een straf na een rode vlag.
Het gebeurt vaker dan je denkt: de startopstelling in de Formule 1 wijkt geregeld af van de kwalificatieranglijst. Waarom dat zo is? Het antwoord ligt in een mix van regels, straffen en technische controles.
De vraag ‘waarom is de startopstelling soms anders dan de kwalificatieranglijst?’ is niet alleen logisch, maar ook relevant voor iedere F1-fan. In dit artikel leggen we stap voor stap uit welke vijf hoofdfactoren leiden tot een aangepaste startopstelling — met actuele voorbeelden uit het seizoen 2025.
De meest voorkomende reden voor verschuivingen op de grid is een gridstraf voor het wisselen van motoronderdelen. In 2025 mag een team per auto nog steeds slechts drie motoren gebruiken per seizoen. Wordt dit aantal overschreden, dan volgt er automatisch een straf: vaak vijf of tien plekken naar achteren.
De FIA hoopt hiermee de kosten te drukken en teams te dwingen tot meer betrouwbaarheid. Versnellingsbakstraffen zijn sinds 2025 afgeschaft, maar het motorquotum blijft een cruciale factor.
“Formule 1-coureurs mogen maar drie motoren en een beperkt aantal hybride onderdelen gebruiken tijdens een seizoen. Overschrijding van dit aantal levert een straf op. Hetzelfde gold tot 2025 voor de versnellingsbak.”
Een concreet voorbeeld zagen we bij Franco Colapinto, die in Silverstone 2025 na een motorwissel vanuit de pitstraat moest starten, ondanks een keurige kwalificatieresultaat.
Parc fermé-regels beperken aanpassingen na de kwalificatie
Parc fermé is het reglementaire tijdvak tussen de kwalificatie en de race waarin teams nauwelijks nog aanpassingen aan de auto mogen doen. Alleen standaard onderhoud en veiligheidschecks zijn toegestaan.
Wanneer teams toch sleutelen — bijvoorbeeld door de afstelling te veranderen of onderdelen te vervangen die niet identiek zijn aan het origineel — moet de auto vanuit de pitstraat starten. Dat gebeurt vaker dan veel kijkers zich realiseren.

“Wijzigingen maken aan de afstelling van de auto is verboden met uitzondering van de hoek waarop de flap van de voorvleugel staat. Het vervangen van onderdelen om meer performance uit de auto te halen, mag ook niet.”
Gemiddeld plaatst de FIA 83 zegels per auto per weekend om te controleren of alles reglementair blijft.
Coureurs die zich misdragen tijdens de kwalificatie — door bijvoorbeeld te hinderen, te crashen onder een rode vlag of roekeloos te rijden — kunnen gridstraffen krijgen. Die straf beïnvloedt direct hun startpositie op zondag.
Een voorbeeld: Oliver Bearman kreeg in Silverstone 2025 een gridstraf van tien plaatsen én vier strafpunten op zijn licentie, na een incident onder rood. Isack Hadjar kreeg in hetzelfde weekend drie plekken straf voor het hinderen van een andere coureur.
“Bearman heeft namelijk een gridstraf van tien plaatsen gekregen voor de GP van Groot-Brittannië, maar krijgt voor dit vergrijp ook nog eens vier strafpunten op zijn licentie.”
Dergelijke straffen kunnen het hele beeld van de startgrid overhoop gooien, zeker als meerdere coureurs tegelijk worden bestraft.
Regen of slecht weer verandert soms alles
Ook het weer speelt soms een grote rol in het bepalen van de startvolgorde. Bij extreme regenval of andere gevaarlijke omstandigheden kan de FIA besluiten de start uit te stellen of zelfs achter de safety car te beginnen.
Als de kwalificatie niet veilig kan worden verreden, gebruikt men andere data — zoals de stand in het kampioenschap of de uitslag van de vrije trainingen — om de grid te bepalen.
“De FIA overweegt nog om de starttijd van de race te vervroegen indien het weerbeeld te slecht is om 15:00 uur plaatselijke tijd.”
Tijdens de GP van Australië 2025 werd overwogen om de starttijd aan te passen vanwege noodweer. Uiteindelijk ging de race gewoon door, maar dergelijke scenario’s zijn geen uitzondering.
Na de kwalificatie controleert de FIA alle auto’s tijdens de zogeheten scrutineering. Wordt een auto te licht bevonden, heeft deze niet-reglementaire onderdelen of voldoet hij om andere redenen niet aan de technische eisen, dan volgt diskwalificatie of achteraan starten.
“Overschrijdingen van het technisch reglement resulteren vaak in diskwalificaties. Het controleren van de auto’s begint bij de technische keuring, de zogeheten scrutineering.”
In 2025 gebruikt de FIA meer dan 40.000 zegels per seizoen om te controleren of niemand buiten de lijntjes kleurt. Afgekeurde auto’s leiden regelmatig tot een herziening van de complete startopstelling.
Oorzaak | Voorbeeld 2025 | Gevolg |
---|---|---|
Motorwissel (gridstraf) | Colapinto pitlane-start na motorwissel | Start vanuit pitstraat |
Parc fermé-overtreding | Niet-reglementaire aanpassing na quali | Start vanuit pitstraat |
Incident tijdens kwalificatie | Bearman +10 plaatsen na crash onder rood | Posities verlies op de grid |
Slecht weer | Regen in Australië, aangepaste strategie | Mogelijke wijziging startvolgorde |
Technische afkeuring (FIA) | Auto te licht of onregelmatig | Diskwalificatie of achteraan starten |