Vanaf 2026 rijden F1-auto’s met 30% minder downforce en 55% minder luchtweerstand – en zonder DRS. Dat is geen bijzaak, maar een revolutie. De F1-regelveranderingen die de sport compleet veranderden, staan op het punt opnieuw geschiedenis te schrijven.
Tussen 2025 en 2026 worden sommige van de grootste technische, sportieve en strategische wijzigingen ooit doorgevoerd. Deze blog laat zien waarom deze veranderingen niet alleen invloed hebben op auto’s en coureurs, maar ook op hoe wij F1 beleven – en hoe teams zich opnieuw moeten uitvinden.
Sinds 2011 is het Drag Reduction System (DRS) een van de meest besproken elementen van de Formule 1. Sommigen noemden het een “kunstmatige inhaalknop”, anderen zagen het als noodzakelijk kwaad. Vanaf 2026 is het verleden tijd.
“Er komt een nieuw systeem waarbij coureurs die binnen een seconde van hun voorganger rijden wat extra batterijvermogen krijgen.” — FIA over de Manual Override Mode
Met deze zogenaamde X- en Z-modes krijgen coureurs tijdelijk extra elektrisch vermogen, te vergelijken met het push-to-pass-systeem uit IndyCar.
Hierdoor komt er meer nadruk te liggen op strategisch batterijgebruik én op race-intelligentie. Het einde van DRS betekent dat inhalen weer meer draait om timing en vaardigheid – precies wat fans al jaren vragen.
De F1-auto van 2026 wordt een stuk compacter. Het minimumgewicht daalt van 800 naar 768 kilogram, en de auto’s verliezen niet alleen kilo’s, maar ook luchtweerstand én neerwaartse druk.
| Jaar | Minimumgewicht | Downforce | Luchtweerstand |
|---|---|---|---|
| 2025 | 800 kg | 100% | 100% |
| 2026 | 768 kg | -30% | -55% |
Dit maakt de auto’s wendbaarder, vooral op krappe circuits zoals Monaco en Zandvoort. Ook de nieuwe actieve aerodynamica – met beweegbare voor- en achtervleugels – zorgt voor meer dynamiek. Coureurs kunnen deze onderdelen tijdens het racen aanpassen voor minder weerstand of meer grip.
Gelijke kansen, ook buiten de auto
Regels gaan niet alleen over techniek, maar ook over mensen. In 2025 verhoogt de FIA het minimumgewicht voor coureurs van 80 naar 82 kilo – inclusief stoeltje, pak en helm.
Waarom? Omdat langere coureurs – zoals George Russell of Esteban Ocon – vaak moesten diëten tot op het ongezonde af om competitiever te zijn. Nu krijgen zij iets meer speelruimte, zonder performanceverlies.
Ook komt er een nieuwe regel die jonge talenten meer kansen geeft: elk team moet in 2025 vier keer per jaar een rookie inzetten tijdens vrije trainingen.

De motoren van 2026 zijn hybride, maar veel meer elektrisch dan ooit tevoren. Het batterijvermogen stijgt met 300%, terwijl de verbrandingsmotor kleiner blijft (1.6L V6).
“Het batterijvermogen gaat met bijna driehonderd procent omhoog en er komt een gelijke verdeling tussen elektrische en verbrandingsonderdelen.”
Elektrische energie speelt dus een hoofdrol: coureurs zullen strategisch moeten opladen én ontladen. De X/Z-modes en Manual Override zijn er rechtstreeks mee verbonden. Daarnaast rijdt de motor op 100% duurzame brandstof, wat van F1 een technologisch visitekaartje maakt richting de wereldwijde mobiliteitssector.
Deze regels passen in de bredere visie van de FIA: F1 moet relevant blijven in een tijd waarin elektrische auto’s steeds meer de norm worden.
Na het heetste raceweekend in jaren – Qatar 2023 – waarin meerdere coureurs gezondheidsklachten hadden door de temperatuur, wordt in 2025 een verplicht koelsysteem ingevoerd voor races bij extreme hitte. Het comfort en de gezondheid van de coureurs krijgt dus prioriteit.
Daarnaast worden ook de startprocedures aangepast na incidenten bij lege startplekken in 2024. Het doel is duidelijkheid en veiligheid bij hectische situaties.
En op circuits zoals Monaco komen er zelfs aangepaste regels om de show te verbeteren: in 2025 zijn twee verplichte pitstops verplicht, net als het gebruik van minimaal drie verschillende bandensets. Alles om voorspelbaarheid te doorbreken en het raceverloop spannender te maken.