De FIA heeft vlak voor het raceweekend in Imola stilletjes een technische richtlijn ingevoerd.
Officieel ging het om een verduidelijking van bestaande regels rond bandentemperatuur en wielkoeling, maar insiders vermoeden dat de maatregel zich specifiek richt op het recent opgebloeide McLaren.
En of het nu toeval is of niet: waar Lando Norris en Oscar Piastri in Miami nog Red Bull opjaagden, was dat tempo in Imola ineens nergens te bekennen.
“Het is goed nieuws dat onze rivalen gefixeerd zijn op iets wat niet eens in onze auto zit.”
Het is niet de eerste keer dat een technische richtlijn van de FIA plots verschijnt na geruchten of protesten van teams.
Volgens bronnen rondom Red Bull ging het dit keer om systemen die banden helpen koelen, specifiek via elementen in de wielkasten of zelfs watergekoelde onderdelen.
De FIA zou in een notitie aan alle teams hebben bevestigd dat dergelijke systemen niet toegestaan zijn.
“Er zijn geen nieuwe interpretaties van het reglement. Maar we verduidelijken dat waterkoeling, bandverwarming via velgconstructie en bepaalde ontwerpkeuzes rond wielassemblages niet zijn toegestaan.”
Toeval of niet: McLaren viel terug. In Miami had het team nog een ongekend voordeel qua bandenslijtage en racepace. In Imola? Geen spoor meer van dat overwicht.
Red Bull lijkt doelbewust te lekken – met effect
De technische richtlijn zelf was nauwelijks publiekelijk aangekondigd, maar kwam via verschillende goed geïnformeerde journalisten toch aan het licht.
Onder meer De Telegraaf meldde dat Red Bull directe communicatie met de FIA had over deze kwestie, waarna die uitmondde in een algemeen technisch bulletin. De timing roept sterke vermoedens op dat Red Bull doelbewust druk uitoefende.
“We zeggen niet dat McLaren iets fout doet, zou een teamlid van Red Bull intern hebben gezegd. Maar de FIA moet wel verduidelijken wat mag en wat niet.”
Het is een tactiek die het team vaker toepast. Denk aan de eerdere richtlijnen rond flexibele bodemplaten (TD39) en vleugels. Die kwamen ook pas na Red Bull-vragen en bleken nadelig voor andere teams.
McLaren zelf reageerde fel op de suggestie dat het technische directief effect had op hun prestaties. Volgens teaminsiders hoefde er niets aan het ontwerp van de MCL39 te worden aangepast.
Ze zeggen dat de richtlijn “niet van toepassing” was en dat ze “niets hebben hoeven wijzigen”.
“Ons voordeel in Miami kwam door temperatuurbeheer, maar zonder trucs, aldus een woordvoerder. We hebben simpelweg het maximale gehaald uit de banden en afstellingen. Niets aan de auto hoefde aangepast te worden na de nieuwe FIA-nota.”
Toch viel op dat Red Bull in Imola weer duidelijk sneller was over een raceafstand.
Waar Max Verstappen in Miami nog op achterstand reed, domineerde hij in Italië van start tot finish. En dat na een directief dat, volgens Red Bull, “helder maakte wat niet toegestaan is” op het gebied van bandentemperatuurbeheer.
De inhoud van de richtlijn
Volgens meerdere bronnen draaide de nieuwe richtlijn vooral om twee zaken:
- Verbod op watergekoelde systemen in of rond de velgstructuur die indirect de temperatuur van de banden beïnvloeden.
- Beperkingen in wielontwerpen die mogelijk luchtstromen manipuleren om banden binnen een optimaal temperatuurbereik te houden.
De FIA verduidelijkte dat deze technieken, hoe slim ook, als “actieve beïnvloeding” van de bandentemperatuur worden gezien – en dus buiten de regels vallen.
Hoewel het technisch niet ging om een wijziging van het reglement, is het voor teams wel een duidelijk signaal: slimme interpretaties die het gedrag van banden manipuleren, worden met argusogen bekeken.
Als McLaren daadwerkelijk een deel van hun voordeel kwijt is door deze maatregel, kan dat gevolgen hebben voor de rest van het seizoen. Norris staat tweede in het kampioenschap en McLaren was dé uitdager van Red Bull de afgelopen weken.
Maar als Red Bull met upgrades én regeldruk terugkomt aan de top, dan wordt het voor McLaren lastig. In Monaco, waar inhalen zo goed als onmogelijk is, telt kwalificatie dubbel.
En een eventuele terugval in pace – veroorzaakt door de ban op koeltrucs – zou daar extra hard aankomen.
Dat de FIA nu ook voor de Canadese en Spaanse GP’s nieuwe richtlijnen voorbereidt, versterkt het beeld dat het seizoensverloop deels bepaald wordt buiten het asfalt. En wie weet wat er nog boven de markt hangt.