Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Red Bull’s redding heet Jody Egginton: ‘laat hem de RB21 repareren’

Red Bull’s redding heet Jody Egginton: ‘laat hem de RB21 repareren’

1.6k
Red Bull’s redding heet Jody Egginton: ‘laat hem de RB21 repareren’
Foto: Formula Action

Red Bull Racing heeft een terugkerend probleem dat zich jaar na jaar herhaalt. Sinds 2019 zijn meerdere talentvolle coureurs stukgelopen op de tweede stoel naast Max Verstappen.

De lijst is lang: Pierre Gasly, Alexander Albon, Sergio Pérez en nu Liam Lawson. Geen van hen kon presteren op het niveau van hun Nederlandse teamgenoot, en toch ligt het patroon niet bij de coureurs zelf.

De oorzaak zit in de auto – meer specifiek: in het ontwerpteam van Red Bull.

“Vergeet de coureurswissel – het echte probleem zit bij de tekentafel.”

De huidige RB21, net als eerdere modellen onder leiding van technisch directeur Pierre Wache, is extreem instabiel en moeilijk af te stellen.

Het werkvenster is klein, de balans wankel, en alleen Verstappen lijkt in staat om het maximale eruit te halen. Coureurs als Lawson krijgen nauwelijks tijd om zich aan te passen, en worden al na twee races openlijk besproken in managementvergaderingen over mogelijke vervanging.

Het patroon is niet nieuw. De RB16 in 2020 was volgens het team zelf een mislukking. Alleen de auto’s uit 2022 en 2023 waren breed inzetbaar en succesvol, al begonnen de problemen eind 2023 opnieuw op te duiken.

Max Verstappen won zijn titels ondanks, niet dankzij, de auto. Zijn talent maskeerde structurele tekortkomingen die onder druk van de nieuwe RB21 opnieuw pijnlijk zichtbaar worden.

De rol van Pierre Wache en de invloed van Newey

De technische lijn van Red Bull lag in eerdere jaren grotendeels in handen van Adrian Newey. Toen hij zich tijdelijk terugtrok om aan andere projecten te werken, schoof Pierre Wache op naar de technische leiding.

Onder zijn verantwoordelijkheid verschenen auto’s als de RB16, die volgens veel waarnemers en Verstappen zelf structureel zwak waren. Sinds het vertrek van Newey naar Aston Martin zou Wache volledig verantwoordelijk zijn voor de huidige RB21.

“Het ontwerpteam van het B-team heeft het beter gedaan,” aldus de suggestie van Verstappen, verwijzend naar Racing Bulls.

De auto van Racing Bulls, de VCARB 02, blijkt wél bestuurbaar en geeft jonge coureurs als Isack Hadjar en Yuki Tsunoda de mogelijkheid om te presteren.

Lees ook:  Verstappen over titelkansen in 2025: 'we kunnen meedoen als alles klopt'

Verstappen benadrukte zelfs dat Lawson waarschijnlijk sneller zou zijn in die auto dan in de RB21. Die uitspraak legt de vinger op de zere plek: het probleem ligt niet bij de talenten, maar bij het ontwerp.

Een mogelijke oplossing komt uit onverwachte hoek. Jody Egginton, jarenlang technisch directeur bij AlphaTauri (nu Racing Bulls), zou volgens insiders en volgers de aangewezen man zijn om het tij te keren.

Hij heeft de VCARB 02 geleid – een auto die beter aanvoelt, breder inzetbaar is, en jonge coureurs zelfvertrouwen geeft. Egginton werkt inmiddels bij Red Bull Advanced Technologies, maar wordt daar onderbenut.

Zijn ervaring bij onder andere Tyrrell, Lotus, Caterham en Toro Rosso geeft hem een solide basis. Egginton is geen naam die vaak in de media komt, maar zijn auto’s spreken voor zich.

Door hem naar het hoofdteam te halen – niet als vervanger van Wache, maar als versterking – zou Red Bull kunnen profiteren van zijn praktische aanpak en kennis van bestuurbare en consistente ontwerpen.

“Ik wil niet dat Pierre Wache wordt ontslagen; hij kan assistent worden,” luidt de pragmatische oproep.

Verstappen maskeert structurele fouten, tot het fout gaat

Verstappen blijft loyaal aan het team en relativeert in interviews zijn teleurstellingen, maar zijn gezichtsuitdrukkingen vertellen een ander verhaal. Hij spreekt open over het gebrek aan grip en de moeilijkheidsgraad van de RB21.

Waar hij eerder op pure klasse races won, lukt het nu alleen nog met moeite om in de buurt van de McLarens of Mercedessen te blijven.

Het vertrek van Pérez en de snelle promotie van Lawson – gevolgd door even snelle twijfel – maken duidelijk dat Red Bull eerder symptoombestrijding toepast dan het onderliggende probleem aanpakt.

Lees ook:  Marko ziet Red Bull dichterbij komen: 'in Imola moeten we sneller zijn dan McLaren'

Als dit patroon zich voortzet, dreigt Verstappen zijn geduld te verliezen. Hoewel hij nog zegt gelukkig te zijn bij het team, ligt de clausule voor vroegtijdig vertrek op de loer als de prestaties uitblijven.

Red Bull staat op een kruispunt. Met Helmut Marko die blijft pushen voor eigen junioren en Christian Horner die loyaliteit toont aan zijn coureurs, is het risico groot dat men de focus verlegt van technische analyse naar persoonlijke wisselingen.

Maar de echte oplossing zit niet in nieuwe coureurs, het zit in een andere aanpak van ontwerp en afstelling.

Door Egginton naar voren te schuiven en hem een leidende rol te geven binnen het ontwerp van de RB21 – of minstens bij de ontwikkeling van de opvolger – kan Red Bull afstand nemen van het patroon waarin alleen Verstappen presteert.

Daarmee vergroot het team de kans op constructeursucces én op behoud van hun grootste troef: Max Verstappen.

Het wordt tijd dat Red Bull zichzelf de vraag stelt: willen ze structurele vooruitgang of blijven ze pleisters plakken op een chassis dat fundamenteel niet werkt voor 90% van de coureurs?

De eerste stap naar het antwoord ligt misschien gewoon in het aanstellen van de juiste man op de juiste plaats. En zijn naam is Jody Egginton.

Gerelateerd nieuws

Ferrari SF-25 front pull-rod suspension

SF25 krijgt eerste échte doorontwikkeling in Miami: ‘Hamilton zat diep in de simulatie’

Ferrari komt met een ingrijpende technische wijziging voor de Grand Prix van...

Stefano Domenicali

Domenicali verlangt terug naar regels met rek: ‘die grijze zones gaven pit’

F1-baas Stefano Domenicali mist de dagen waarop technische interpretaties tot verhitte discussies...

Alexander Albon Williams

Williams houdt vast aan 2026-plan, maar loopt nu risico: ‘dit kan onze run breken’

Williams heeft een sterke seizoensstart neergezet, met punten in vier van de...

fia

FIA werkt aan vangnet voor minderen motoren: ‘gelijke kansen in 2026 cruciaal’

Formule 1-teams hebben overeenstemming bereikt over een vangnetmechanisme voor motorfabrikanten die dreigen...