De ontwikkeling van de Red Bull RB20 Formule 1-auto heeft een onverwachte wending genomen in het seizoen 2024. Waar het team aan het begin van het jaar nog domineerde, is hun voorsprong inmiddels verdwenen. McLaren heeft de RB20 voorbijgestreefd als snelste auto op de grid, terwijl Red Bull worstelt met de balans van hun bolide.
Max Verstappen klaagde dat de auto in zes tot acht maanden tijd van “zeer dominant” naar “onbestuurbaar” is gegaan. Deze situatie heeft vooral Sergio Perez hard getroffen, die al langere tijd moeite heeft om het maximale uit de auto te halen.
Red Bull heeft zelfs upgrades moeten terugdraaien na de Hongaarse Grand Prix, omdat de nieuwe vloer de auto tot een “monster” maakte.
“We zijn in wezen van een zeer dominante auto naar een onbestuurbare auto gegaan in de ruimte van, wat, zes tot acht maanden,” verzuchtte Verstappen. “Dat is voor mij heel vreemd. We moeten de auto echt ondersteboven keren.”
Rob Smedley, voormalig race-engineer bij Ferrari, suggereert dat Red Bull mogelijk harder heeft moeten pushen na het verlies van hun snelheidsvoordeel, waardoor de zwakke punten van de RB20 aan het licht zijn gekomen.
De ommekeer in Red Bull’s prestaties
De dramatische verandering in de prestaties van Red Bull’s RB20 heeft tot nu toe alleen verbaasd. Aan het begin van het seizoen 2024 leek het team onaantastbaar, met dominante overwinningen en een comfortabele voorsprong in beide kampioenschappen.
Echter, naarmate het seizoen vorderde, begon deze dominantie af te brokkelen.De eerste tekenen van problemen werden zichtbaar tijdens de Grand Prix van Imola in mei. Vanaf dat moment begon Sergio Perez een duidelijke daling in zijn resultaten te ervaren.
Tegelijkertijd begon McLaren regelmatig punten af te snoepen van Red Bull. Het is opvallend dat deze omslag samenviel met een reeks upgrades die Red Bull introduceerde. Hoewel er al nieuwe onderdelen waren geïntroduceerd in Japan, een maand eerder, lijkt de upgrade in Imola het kantelpunt te zijn geweest.
Vanaf dat moment klaagden beide coureurs over het gedrag van de auto.De situatie escaleerde tijdens de Hongaarse Grand Prix, waar een nieuwe vloer werd geïntroduceerd. Deze upgrade maakte de auto volgens Verstappen tot een “monster”, wat Red Bull dwong om terug te keren naar een eerdere specificatie.
De gevolgen voor Sergio Perez
De ontwikkelingsproblemen van de RB20 hebben Sergio Perez het hardst getroffen. De Mexicaanse coureur, die aan het begin van het seizoen nog podiumplaatsen behaalde en tweede stond in het kampioenschap, zag zijn prestaties dramatisch verslechteren.
Perez heeft herhaaldelijk geklaagd over het oncomfortabele gedrag van de auto. Hij lijkt meer moeite te hebben met de smalle werkingsvenster van de RB20 dan zijn teamgenoot Verstappen.
Dit heeft geleid tot een reeks teleurstellende resultaten en ongedwongen fouten in zowel kwalificaties als races. De situatie werd zo ernstig dat er speculatie ontstond over Perez’s toekomst bij het team. Red Bull-adviseur Helmut Marko beschreef Perez’s prestaties als “volledig instortend” na de Belgische Grand Prix.
“Ik denk dat het een kwestie is van Max’s rijstijl. Hij is van nature minder gevoelig voor de problemen die we hebben,” legde Perez uit. “Sommige mensen begrijpen het niet, vooral van de kant van de media, dat verschillende rijstijlen tot verschillende conclusies kunnen leiden.”
Ondanks de geruchten heeft Red Bull besloten om Perez voor de tweede helft van het seizoen aan te houden. Het team erkent dat ze mogelijk niet alles hebben gedaan om Perez te helpen terugkeren naar zijn vroege seizoensvorm.
Red Bull’s zoektocht naar oplossingen
Red Bull staat nu voor de uitdaging om de prestaties van de RB20 te verbeteren en Perez weer op snelheid te krijgen. Het team overweegt verschillende opties om dit te bereiken.
Een van de mogelijkheden is het doorvoeren van personele wijzigingen. Red Bull heeft dit in het verleden gedaan, bijvoorbeeld toen Alex Albon worstelde in 2020. Het team bracht toen de ervaren Simon Rennie terug als race-engineer om Albon te ondersteunen. Er zijn geruchten dat Perez heeft gepleit voor betere ondersteuning van zijn kant van de garage.
Hoewel een herschikking van het ondersteunende team de situatie waarschijnlijk niet volledig zal transformeren, kan het wel helpen om Perez meer vertrouwen te geven.
Een andere optie die Red Bull overweegt, is het terugdraaien van bepaalde upgrades om een autospecificatie te vinden waarmee Perez zich comfortabeler voelt.
Hoewel dit misschien niet betekent dat ze helemaal teruggaan naar de configuratie van de Chinese Grand Prix in april, is het team bereid om Perez’s vertrouwen te prioriteren boven een theoretisch snellere autospecificatie.
Aspect | Voor upgrades | Na upgrades |
---|---|---|
Perez’s prestaties | Podiumplaatsen, 2e in kampioenschap | Inconsistent, buiten top-3 |
Auto-gedrag | Comfortabel, breed werkingsvenster | Onvoorspelbaar, smal werkingsvenster |
Teamresultaten | Dominant, grote voorsprong | Verlies van voorsprong aan McLaren |
Red Bull’s technisch directeur Pierre Wache heeft bevestigd dat er een theorie is over waarom Perez meer moeite heeft met de huidige RB20 dan Verstappen:
- Als de auto relatief comfortabel is om te besturen, kan Perez binnen een acceptabele afstand van Verstappen blijven
- Wanneer de auto lastiger wordt, kan Verstappen er beter mee omgaan, vooral wat betreft de stabiliteit van de achterkant
- Perez heeft meer moeite als de auto op het scherpst van de snede moet worden bestuurd, wat leidt tot meer fouten en crashes
De zomerstop biedt Red Bull een goede gelegenheid om deze problemen grondig te analyseren en oplossingen te vinden. Het team zal moeten balanceren tussen het verbeteren van de algemene prestaties van de auto en het creëren van een pakket waarmee Perez zich comfortabel voelt en zijn beste prestaties kan leveren.