Red Bull staat voor een kritieke beslissing met betrekking tot het ontwerp van hun Formule 1-auto voor 2025. Hoewel het team aanvankelijk leek af te stevenen op een onbedreigde dominantie in 2024, hebben recente prestaties aangetoond dat hun positie niet langer onaantastbaar is.
McLaren, Mercedes en Ferrari hebben dit jaar meerdere races gewonnen, wat de noodzaak onderstreept voor Red Bull om hun auto-ontwerp te heroverwegen. Het huidige ontwerp van de Red Bull-auto, de RB20, heeft een smalle operationele window, wat betekent dat het moeilijk is om de auto optimaal te laten presteren onder verschillende omstandigheden.
Dit probleem wordt verergerd door de stijve ophanging aan de achterkant, die essentieel is voor het behouden van aerodynamische efficiëntie, maar ook beperkingen oplegt bij hobbelige circuits zoals Monaco.
Met aanzienlijke regelwijzigingen in 2026 moet Red Bull beslissen of ze hun ontwerp voor 2025 drastisch moeten veranderen of kleine aanpassingen moeten maken om hun prestaties te verbeteren zonder hun toekomstige kansen in gevaar te brengen.
Paul Monahan, Chief Engineer van Red Bull, over asymptoten: “Dit verwijst naar het idee dat naarmate de ontwikkeling vordert, de snelheid van verbetering afneemt. Het is alsof een kromme lijn op een grafiek steeds vlakker wordt na verloop van tijd.”
Pierre Vash, Technisch Directeur van Red Bull, over balans en prestaties: “Het gaat niet alleen om downforce-winst, maar ook om de bestuurder in staat te stellen het tempo uit de auto te halen en een goede balans te behouden.”
De uitdagingen van het huidige ontwerp
Het huidige ontwerp van de Red Bull-auto, de RB20, heeft zijn voordelen bewezen met een indrukwekkende aerodynamische efficiëntie. Echter, de smalle operationele window maakt het moeilijk om consistent te presteren op verschillende circuits. De auto moet stijf zijn aan de achterkant, wat essentieel is voor het genereren van downforce, maar dit maakt de auto ook gevoelig voor stoten en oneffenheden op het circuit.
Dit probleem is vooral merkbaar op circuits zoals Monaco, waar het rijden over kerbs onvermijdelijk is. Ondanks de sterke prestaties in snelle bochten, zoals gezien in Spa, blijft het een uitdaging om de auto optimaal af te stellen voor verschillende omstandigheden.
Red Bull overweegt of ze hun ontwerp voor 2025 drastisch moeten wijzigen of zich moeten richten op incrementele verbeteringen. Met de regelwijzigingen van 2026 in zicht, is het cruciaal om de juiste balans te vinden tussen het verbeteren van de huidige prestaties en het voorbereiden op de toekomst.
Het team moet beslissen of ze een meer allround auto willen ontwikkelen, vergelijkbaar met de McLaren, die consistent presteert op verschillende circuits, of dat ze vasthouden aan hun huidige ontwerp dat soms piekprestaties levert.
Risico’s van een ontwerpverandering
Een grote verandering in het ontwerp brengt aanzienlijke risico’s met zich mee. McLaren’s ervaring met de MP4-28 in 2013 is een waarschuwing voor de gevaren van een te ambitieuze aanpak. Ondanks dat het ontwerp in theorie goed was, bleek het in de praktijk niet te werken zoals verwacht, wat leidde tot een teleurstellend seizoen. Red Bull moet ervoor zorgen dat eventuele wijzigingen goed onderbouwd zijn om een soortgelijk lot te vermijden.
De aankomende regelwijzigingen in 2026, met nieuwe krachtbronnen en actieve aerodynamica, vereisen aanzienlijke voorbereiding. Red Bull moet hun middelen zorgvuldig verdelen tussen het verbeteren van de auto voor 2025 en het ontwikkelen van de auto voor 2026. De beperkingen van de kostenplafond en beperkte aerodynamische testmogelijkheden maken deze taak nog uitdagender.
Naast de technische uitdagingen staat Red Bull ook onder druk door geruchten over Max Verstappen’s toekomst bij het team en het vertrek van ontwerpgrootheid Adrian Newey. Het team moet niet alleen hun technische strategie herzien, maar ook zorgen dat ze hun nummer 1 coureur behouden en hun team versterken voor de toekomst.