De controverse rondom de ‘Bibgate’ tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten heeft Red Bull in het middelpunt van de belangstelling gezet. Teambaas Christian Horner suggereert dat een rivaliserend team bewust aandacht probeert af te leiden van interne problemen door de FIA te betrekken bij het vermeende bijstellen van de hoogte van de Red Bull-auto’s.
Deze tactiek, volgens Horner, dient om een “vuur te ontsteken” en Red Bull te beschuldigen van oneerlijke voordelen.
“Soms steek je een vuur aan om af te leiden van wat er in je eigen huis gebeurt,” zei Horner tegen Sky F1 voorafgaand aan de Sprint-kwalificatie in Austin.
De ‘Bibgate’-controverse is ontstaan rondom het vermeende aanpassingsmechanisme van de hoogte van de Red Bull-auto’s, dat zich in de cockpit bevindt. In tegenstelling tot de andere teams, waar het mechanisme buiten de auto is geplaatst, heeft Red Bull hun systeem binnenin de auto geïntegreerd.
Dit leidde tot zorgen, aangezien er gesuggereerd werd dat Red Bull de mogelijkheid zou hebben om dit mechanisme aan te passen tijdens de parc fermé-condities.
Volgens de reglementen is het verboden om dergelijke wijzigingen aan de auto door te voeren tijdens parc fermé. Red Bull heeft echter uitgelegd dat het mechanisme moeilijk toegankelijk is en alleen kan worden bereikt door delen van de auto volledig te demonteren. Desondanks werd het mechanisme voorzien van een FIA-zegel om verdere discussies te voorkomen.
“Ons systeem zit aan de voorkant, voor het voetgedeelte, en je moet de pedalen en andere onderdelen verwijderen om erbij te kunnen,” aldus Horner.
Paranoia of gerechtvaardigde zorgen?
Christian Horner is van mening dat de ophef rond ‘Bibgate’ meer voortkomt uit paranoia dan uit daadwerkelijke zorgen over competitievervalsing. Hij benadrukt dat Red Bull volledig open is geweest over het bestaan van het mechanisme, dat al drie jaar in gebruik is. De FIA, zo stelt hij, is meer dan tevreden met de situatie en heeft geen aanwijzingen gevonden dat Red Bull de regels heeft overtreden.
Het is echter niet de eerste keer dat een rivaliserend team Red Bull ervan beschuldigt de grenzen van de reglementen op te zoeken. Horner suggereert dat deze beschuldigingen een afleidingstactiek kunnen zijn van een team dat zelf onder vuur ligt.
Zo zou McLaren bijvoorbeeld recent hun achtervleugel hebben moeten aanpassen na kritiek op de flexibiliteit ervan, die een ‘mini-DRS’-effect veroorzaakte.
“McLaren moest gisteren hun achtervleugel aanpassen,” voegde Horner toe in zijn gesprek met de pers.
Het mechanisme van Red Bull versus de concurrentie
Het aanpassingsmechanisme dat in de cockpit van de Red Bull-auto is geplaatst, wijkt af van de oplossingen die de andere negen teams gebruiken. Deze afwijking is de bron van de ‘Bibgate’-controverse, omdat het in theorie de mogelijkheid biedt om aanpassingen te doen die niet zichtbaar zijn tijdens parc fermé.
Hoewel alle teams een dergelijk mechanisme hebben, zorgt de unieke plaatsing van Red Bull’s systeem voor vragen.
Team | Locatie mechanisme | Toegankelijkheid tijdens parc fermé |
---|---|---|
Red Bull | Binnen de cockpit | Zeer beperkt, enkel na demontage |
McLaren | Buiten de auto | Niet toegankelijk |
Andere teams | Buiten de auto | Niet toegankelijk |
De FIA heeft daarom extra maatregelen genomen door het mechanisme van Red Bull te verzegelen, hoewel ze benadrukken dat er geen bewijs is dat het mechanisme tijdens parc fermé is aangepast.
McLaren’s betrokkenheid en kritiek
McLaren’s CEO Zak Brown heeft tijdens het weekend van de Grand Prix van de Verenigde Staten zijn bedenkingen uitgesproken over de situatie. Hij vroeg zich hardop af waarom Red Bull ervoor koos om het aanpassingsmechanisme binnenin de cockpit te plaatsen, terwijl alle andere teams het systeem buiten de auto hebben.
“Waarom zou je het binnenin de auto ontwerpen, wanneer de andere negen teams het buiten de auto plaatsen?” vroeg Brown zich af.
Brown riep de FIA op om een grondig onderzoek te doen naar de vraag of het mechanisme in strijd met de parc fermé-reglementen is gebruikt, wat volgens hem zou kunnen verklaren waarom Red Bull zulke zorgvuldige bewoordingen koos bij het bespreken van het mechanisme.
“Als het niet toegankelijk is, waarom voelde de FIA dan de behoefte om er een zegel op te plaatsen?” aldus Brown.
Horner’s reactie op de beschuldigingen
Christian Horner benadrukt dat het ontwerp van het aanpassingsmechanisme al jarenlang in gebruik is en dat Red Bull niets te verbergen heeft. Hij voegt eraan toe dat de FIA meer dan tevreden is met de transparantie van het team en dat Red Bull zich volledig aan de regels houdt.
De suggestie dat Red Bull op slinkse wijze voordeel zou halen uit het mechanisme wordt door Horner met klem afgewezen. Volgens hem zou het eerder makkelijker zijn om andere onderdelen van de auto aan te passen, zoals de achterste stabilisatorstang of de vloer van de auto, dan om toegang te krijgen tot het bib-mechanisme.
“Het zou makkelijker zijn om een achterste stabilisatorstang aan te passen dan om bij dat component te komen,” legde Horner uit.
De timing van de controverse rondom ‘Bibgate’ is opvallend, aangezien het net voor de drukke triple-header van races in de Amerika’s plaatsvindt. Horner suggereert dat deze kwestie al weken geleden had kunnen worden aangekaart, maar dat het specifiek tijdens dit raceweekend naar voren is gebracht.
Dit past volgens hem in een patroon van afleidingstactieken van rivaliserende teams, die proberen de aandacht af te leiden van hun eigen technische problemen.
Ondanks de controverse heeft Red Bull tijdens de Sprint-kwalificatie in Austin laten zien dat ze nog steeds competitief zijn, met Max Verstappen die pole position veroverde voor de sprintrace. Het team blijft vol vertrouwen dat ze binnen de regels opereren en dat de ‘Bibgate’-controverse geen verdere gevolgen zal hebben.
“We hebben ons aan alle regels gehouden en de FIA is tevreden met wat ze gezien hebben,” aldus Horner.
De bredere context van technische controverses
De ‘Bibgate’-controverse is slechts de laatste in een reeks technische vraagstukken die de Formule 1 in 2024 hebben geteisterd.
Van McLaren’s flexibele achtervleugels tot Mercedes’ veringstechnologie, teams blijven de grenzen van de technische reglementen opzoeken. Dit leidt vaak tot spanningen tussen de teams, waarbij beschuldigingen over en weer worden geuit.
Belangrijke technische kwesties in 2024:
- McLaren’s ‘mini-DRS’ achtervleugel – Moest worden aangepast na de ontdekking van een flexibel onderdeel.
- Mercedes’ veringstechnologie – Heeft eerder voor controverses gezorgd vanwege vermeende voordelen op hoge snelheid.
- Red Bull’s ‘Bibgate’ – Focus op het aanpassingsmechanisme in de cockpit.
De vraag blijft of deze incidenten puur technische innovaties zijn of bewuste pogingen om de regels te omzeilen. Wat duidelijk is, is dat de teams de FIA nauwlettend in de gaten houden en elkaar geen centimeter ruimte gunnen in de voortdurende strijd om de wereldtitel.