Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Red Bull toont nieuw bewijs na tijdstraf: ‘Verstappen werd benadeeld in Jeddah’

Red Bull toont nieuw bewijs na tijdstraf: ‘Verstappen werd benadeeld in Jeddah’

1.6k
Red Bull toont nieuw bewijs na tijdstraf: ‘Verstappen werd benadeeld in Jeddah’

De tijdstraf die Max Verstappen kreeg tijdens de Grand Prix van Saudi-Arabië blijft Red Bull dwarszitten. Volgens het team was de straf onterecht en is er inmiddels beeldmateriaal gedeeld dat volgens hen bewijst dat Verstappen ten onrechte is bestraft.

Tijdens de openingsronde haalde Oscar Piastri de Nederlander in aan de binnenkant van bocht 1. Verstappen week uit, reed buiten de baan en kwam vóór Piastri weer terug.

De wedstrijdleiding beoordeelde de situatie en gaf Verstappen een tijdstraf, omdat hij te veel voordeel zou hebben behaald door de uitloopstrook te gebruiken.

De beoordeling van dit incident komt voort uit een set richtlijnen die de FIA hanteert voor duels op de baan. Deze richtlijnen zijn niet openbaar, maar het is bekend dat er vier hoofdelementen gelden.

In het geval van Verstappen en Piastri voldeed de McLaren-coureur volgens de FIA aan alle vier:

  • De vooras van Piastri’s auto zat naast de spiegel van Verstappen.
  • Piastri had volledige controle over zijn auto.
  • Hij dwong Verstappen niet opzettelijk van de baan.
  • Hij bleef zelf binnen de track limits.

Doordat Verstappen zelf van de baan ging, geen poging deed om te vertragen, en zijn positie behield, was de conclusie van de stewards dat hij onterecht voordeel had behaald. De straf volgde kort daarna.

Red Bull toont nieuw bewijs: ‘Max zat er gewoon voor’

Red Bull ging echter niet akkoord met die lezing en kwam na afloop met nieuw beeldmateriaal.

Christian Horner verscheen bij de pers met een afgedrukte still van een alternatieve camerahoek, die tijdens het race-incident niet beschikbaar was voor de stewards.

“Volgens deze beelden zat Max niet alleen naast, maar zelfs vóór Piastri op het moment dat Oscar de apex van bocht 1 bereikte,” aldus Horner.

Het team stelt dat Verstappen voldoende positie had veroverd om aanspraak te maken op ruimte in de bocht. De FIA zag dat anders.

Lees ook:  Verstappen: 'ze haalden me in en reden weg' – Dit Red Bull is gewoon niet snel genoeg

Zij interpreteerden het beeld als een moment ná het rempunt, waarbij Verstappen zijn auto juist van de baan liet lopen zonder voldoende af te remmen.

McLaren-teambaas Andrea Stella reageerde kalm maar stellig. Hij vond het hele protest onnodig, omdat zijn coureur volgens hem simpelweg het recht op de bocht had afgedwongen.

“Oscar was er niet alleen bij de ingang, maar ook bij het apexmoment voorbij. Hij bleef op de baan, dus het was zijn bocht,” verklaarde Stella.

Als vergelijking verwees hij naar een eerdere situatie in Bahrein, waarin McLaren zelf een positie teruggaf aan Lewis Hamilton nadat Lando Norris buiten de baan had ingehaald. Volgens Stella had Red Bull dat voorbeeld moeten volgen.


Verstappen reageert beheerst: ‘Ik mag niks zeggen, anders krijg ik straf’

Verstappen zelf liet weinig los over de straf. Hij wilde duidelijk voorkomen dat zijn woorden tot verdere escalatie zouden leiden.

“Ik mag mijn mening niet delen, anders krijg ik straf. Er staan straffen op van alles tegenwoordig. Zelfs als je iemand kwetst,” zei Verstappen tijdens de persconferentie.

Het was een opvallend rustige reactie van een coureur die in het verleden wél fel kon uithalen. Hij verwees ook naar de rol van media en social media bij het verdraaien van uitspraken en koos er bewust voor om zich in te houden.

Hoewel Red Bull zich neerlegt bij de uitslag, is er intern nog discussie over de rijregels. Het team wil dat de FIA de regels verder verduidelijkt, zeker wat betreft de ruimte die de aanvallende of verdedigende coureur moet laten bij het uitkomen van een bocht.

Lees ook:  Verstappen maakt gehakt van beschuldiging: 'waarom zou ik met verkeerde afstelling rijden?'

Een formeel verzoek tot herziening komt er niet. De straf is al uitgedeeld en uitgevoerd tijdens de race, dus Red Bull ziet geen kans op succes bij een officiële heropening.

Wat ze wél willen, is duidelijkheid voor toekomstige duels, zeker omdat bocht 1-incidenten cruciaal worden in races waar inhalen steeds moeilijker wordt.

Op circuits als Miami of Imola kunnen vergelijkbare situaties opnieuw opduiken, waarbij het draait om wie als eerste de bocht inkomt en wie verantwoordelijk is voor ruimte op de exit.

Gerelateerd nieuws

Williams Alexander Albon

Sainz laaiend na raceblunder Williams: ‘ik dacht serieus aan ongehoorzaamheid’

De woorden van Carlos Sainz na de Grand Prix van Imola waren...

Oscar Piastri Mclaren

Red Bull’s vragen leiden tot FIA-actie: ‘McLaren’s bandenkoeling onder de loep’

De FIA heeft vlak voor het raceweekend in Imola stilletjes een technische...

Fia Vlag

Na jaren verlies boekt FIA eindelijk winst: ‘geen schulden meer, alleen groei’

Na vijf jaar rode cijfers heeft de FIA eindelijk weer zwarte inkt...

Liam Lawson

Red Bull verliest geduld met Lawson: ‘Lindblad staat klaar per 8 augustus’

Liam Lawson lijkt zijn laatste kans bij Red Bull Racing – of...