Waar de meeste F1-fans een weekend in Spielberg zien als een feest in de Alpen, beleven anderen het als een plek waar je je moet verstoppen.
De Grand Prix van Oostenrijk staat al jaren op de kalender als een populair en drukbezocht evenement — maar ook als een plek waar respect en veiligheid niet vanzelfsprekend zijn. Vooral voor vrouwen.
In 2022 kwam de sfeer op de Red Bull Ring abrupt onder een vergrootglas te liggen. Dat weekend stroomden de meldingen binnen: vrouwen die betast werden op de tribune, seksistische opmerkingen op de campings, stiekeme foto’s, ongewenste aanrakingen.
Op sociale media deden slachtoffers hun verhaal. De Formule 1-organisatie noemde het gedrag “ontoelaatbaar” en beloofde actie.
En de cijfers logen niet. Van de 105.000 toeschouwers dat weekend, kwamen er meer dan 60.000 uit Nederland — en opvallend veel klachten kwamen juist uit die hoek.
Online werd het gedrag van een deel van de Oranje Army openlijk bekritiseerd. Een harde klap voor een fanbase die vaak wordt geprezen om de sfeer, maar zich nu ook moest spiegelen aan de keerzijde.
De reactie van de sport
Zowel Red Bull als F1 zelf spraken zich stevig uit tegen het gedrag. De organisatie nam maatregelen: meer zichtbare beveiliging, extra politiepatrouilles, en het faciliteren van meldpunten voor slachtoffers.
Ook bij andere Grands Prix, zoals Zandvoort, bleek het probleem breder: vrouwen voelen zich niet altijd welkom of veilig in de paddock van een sport die wereldwijd miljoenen ogen trekt.
“Dit gebeurt al jaren bij de Formule 1. Er wordt door sommige mannen gedaan alsof wij daar niet horen,” zegt Svenja Tillemans van Formule 1 Vrouwen.
Niet alleen op het circuit, maar ook online krijgen vrouwelijke fans het zwaar te verduren. Ze worden uitgelachen als ze een technische vraag stellen, of genegeerd als ze een mening uitspreken.
En het is die combinatie van fysieke intimidatie en online afwijzing die ervoor zorgt dat veel vrouwen hun liefde voor F1 liever in stilte beleven.
De organisatie van de Oostenrijkse GP wil de negatieve beeldvorming doorbreken. Voor 2025 zijn er opnieuw extra maatregelen getroffen. Meer beveiligers. Meer vrouwen in zichtbare rollen.
Meer agenten bij de ingangen. Ook de faciliteiten zijn verbeterd, met bijvoorbeeld duidelijke zones waar hulp te vinden is en bewustwordingscampagnes op schermen rond het circuit.
Er wordt ook gekeken naar de alcoholverkoop: Barcelona, waar geen alcohol wordt geschonken op het circuit, kende beduidend minder incidenten. Het is een discussie die breder gevoerd wordt in de F1: hoort bier bij beleving, of voedt het grensoverschrijdend gedrag?
“De sfeer in Barcelona was opvallend ontspannen, ook met tienduizenden fans. Misschien is het tijd voor een bredere aanpak.”
Waarom dit geen bijzaak is
Wat op papier een sportevenement is, wordt in de praktijk een sociaal moment — een plek waar normen en waarden botsen met massa-entertainment. En dat maakt de aanpak van seksisme en racisme op plekken als de Red Bull Ring geen bijzaak, maar een fundamenteel onderdeel van de toekomst van de sport.
Als F1 zich profileert als vooruitstrevend, divers en inclusief, dan moet die houding ook voelbaar zijn op de tribunes. Niet alleen in campagnes, maar in gedrag, beleid en bescherming.
Zolang vrouwelijke fans zich onveilig voelen, en incidenten als ‘overdreven’ of ‘incidentjes’ worden weggezet, blijft het probleem bestaan.
De Grand Prix van Oostenrijk kan nog steeds een van de mooiste races van het jaar zijn. Maar alleen als het ook een plek is waar iedere fan zich welkom voelt — vrouw, man, jong, oud.
De oranje rook mag dan typerend zijn voor Spielberg, maar het mag nooit het zicht vertroebelen op wat echt telt: veiligheid, respect en gelijkwaardigheid. En dat is dit jaar belangrijker dan ooit.