Helmut Marko blijft optimistisch, ondanks dat Red Bull tijdens de vrijdagtrainingen op Monza geen opvallende resultaten boekte. De twee Red Bull-coureurs eindigden respectievelijk op de 14e en 15e plaats in de tweede vrije training van de Italiaanse Grand Prix, bijna een seconde achter de snelste tijd van Lewis Hamilton voor Mercedes.
Marko benadrukte echter dat de prestaties van de RB20 sterker zijn dan de rondetijden suggereren. Een fout van Max Verstappen in de Parabolica en het gebruik van medium banden voor zijn snelste ronde waren factoren die bijdroegen aan de schijnbaar teleurstellende tijden.
Ook de grip van het nieuwe asfalt op Monza speelde een rol, met name door het optreden van bandenslijtage na enkele ronden.
“We zijn veel beter dan het lijkt,” zei Helmut Marko, “maar het korrelen begint na vijf tot zeven ronden, wat een probleem is dat we moeten oplossen.”
Red Bull presteert beter dan de tijden suggereren
De prestaties van Red Bull tijdens de vrijdagtrainingen op Monza waren ogenschijnlijk teleurstellend, met beide auto’s ver buiten de top tien. Toch ziet Helmut Marko voldoende redenen voor optimisme. Volgens hem waren de tijden van de RB20 niet representatief voor de werkelijke competitiviteit van de auto.
Max Verstappen zette zijn snelste tijd neer op medium banden, wat niet de optimale keuze was voor een kwalificatiesimulatie. Bovendien maakte Verstappen een fout in de Parabolica, waardoor hij tijd verloor ten opzichte van Lando Norris, zonder de volledige motorprestaties te benutten zoals andere teams dat deden.
Marko wees er ook op dat tijdens de lange runs, voordat het fenomeen van graining begon op te treden, de Red Bull zeer competitief was. Het probleem van bandenslijtage werd verergerd door het nieuwe asfalt op Monza, wat bijdroeg aan een snelle afname van de grip na enkele ronden.
Hierdoor moest Verstappen zijn tempo aanpassen, wat de prestaties verder beïnvloedde. Dit laat zien dat er nog werk aan de winkel is om dit probleem aan te pakken voor de race.
Terugkijken naar Zandvoort: een verbetering in Monza
Helmut Marko maakt een vergelijking met de vorige Grand Prix in Zandvoort, waar Red Bull het moeilijk had. In Monza is de situatie volgens hem aanzienlijk verbeterd, wat Marko bevestigt met het feit dat de RB20 zich nu in een veel sterkere positie bevindt.
In Zandvoort speelde de keuze voor motorinstellingen en banden een belangrijke rol in de tegenvallende prestaties van het team.
Marko benadrukt dat de balans van de auto, waar Verstappen recentelijk kritiek op had, zeker verbeterd is. Dit biedt hoop voor het team, ondanks dat er nog problemen zijn met bandenslijtage.
De verbeterde tarmac op Monza zou dit probleem tijdens de race kunnen verzachten, maar het team moet nog beslissen of ze voor een éénstopstrategie of tweestopper gaan. Deze beslissing zal cruciaal zijn, gezien het effect van graining op de prestaties.
Concurrentie met meerdere teams
Marko verwacht dat de strijd in Monza niet alleen tussen Red Bull en McLaren zal gaan, maar ook Ferrari en Mercedes zullen een rol spelen. Hij voorziet een gevecht tussen vier teams, wat de uitdaging voor Red Bull verder vergroot.
Toch ziet Marko een voordeel in deze situatie: als andere teams punten kunnen afsnoepen van McLaren, kan dit Red Bull in de kaart spelen, zolang ze maar vooraan blijven.
Het is duidelijk dat Red Bull niet meer het dominante team is zoals in voorgaande races, maar er is nog steeds vertrouwen in een goede afloop, mits ze de juiste strategische keuzes maken en de problemen met graining onder controle krijgen.
Data en statistieken
Red Bull’s prestaties in Monza kunnen worden geanalyseerd aan de hand van enkele statistieken uit de vrijdagtrainingen. Hieronder volgt een overzicht van enkele kerngegevens:
- Posities in FP2: 14e en 15e plaats voor Verstappen en zijn teamgenoot.
- Achterstand op de snelste tijd: Bijna een seconde achter Lewis Hamilton.
- Aantal ronden voordat graining optrad: 5 tot 7 ronden.
- Bandenselectie voor snelste ronde: Medium banden voor Max Verstappen.
Deze cijfers illustreren de uitdagingen waarmee Red Bull te maken heeft in Monza, ondanks het optimisme van Helmut Marko. De bandenslijtage en het nieuwe asfalt zijn factoren die een aanzienlijke impact hebben gehad op de prestaties, maar er is nog steeds potentieel voor verbetering naarmate het weekend vordert.