Red Bull is klaar om actie te ondernemen tegen de voorvleugels van McLaren en Mercedes, nadat Helmut Marko, senior adviseur bij Red Bull, de FIA heeft verzocht om deze onder de loep te nemen. Christian Horner, teambaas van Red Bull, gaf aan dat het team hun eigen voorvleugel zal aanpassen als deze van McLaren en Mercedes legaal worden bevonden door de FIA.
Red Bull heeft sinds de Spaanse Grand Prix in juni geen race meer gewonnen, terwijl McLaren en Mercedes steeds sterker zijn geworden. Dit maakt hen een directe bedreiging voor de dominantie van Red Bull in het Formule 1-seizoen van 2024.
“De voorvleugel van McLaren en Mercedes moet worden onderzocht,” verklaarde Helmut Marko.
Red Bull’s problemen met de voorvleugel
Het Formule 1-seizoen van 2024 begon veelbelovend voor Red Bull, met een dominante positie in de vroege races. Echter, naarmate het seizoen vorderde, zagen ze hun voorsprong geleidelijk verdwijnen.
McLaren, Mercedes en Ferrari hebben allemaal hun niveau aanzienlijk opgevoerd, waarbij McLaren zelfs als de grootste bedreiging voor Red Bull wordt beschouwd. Vooral de voorvleugels van McLaren en Mercedes trekken de aandacht van Red Bull, wat heeft geleid tot een verzoek van het team aan de FIA om deze te onderzoeken.
McLaren heeft zich in de afgelopen races sterk gepositioneerd als een serieuze titelkandidaat. Met overwinningen en sterke prestaties is het team een reële bedreiging voor Red Bull geworden.
Mercedes, die drie van de vier races won voor de zomerstop, heeft ook zijn positie aan de top versterkt. Deze ontwikkeling heeft Red Bull ertoe gebracht om de ontwerpen van de voorvleugels van hun rivalen nader te laten bekijken.
Christian Horner merkte op dat de hoek van de voorvleugels van McLaren en Mercedes “zeer verschillend” is ten opzichte van de rest van het veld. Dit verschil is mogelijk een factor die heeft bijgedragen aan de recente successen van deze teams, wat Red Bull ertoe bracht om de FIA te vragen om deze voorvleugels te analyseren.
Eerdere incidenten
Dit is niet de eerste keer dat Red Bull betrokken is bij discussies over voorvleugels. In 2021 was er al een vergelijkbare situatie rond de voorvleugels, specifiek tijdens de Grand Prix van Baku. Destijds werden de voorvleugels van Red Bull bekritiseerd vanwege het gebruik van luchtelasticiteit, ondanks dat ze aan de gestelde tests voldeden.
Dit precedent maakt de huidige situatie des te interessanter, omdat het laat zien hoe teams de mazen in de wetgeving proberen te benutten om prestaties te verbeteren.
Christian Horner benadrukte het belang van de rol van de FIA in dergelijke kwesties. Hij stelde dat de regelgeving duidelijk moet zijn, maar dat de interpretatie en handhaving ervan bij de FIA ligt. Red Bull heeft vertrouwen in de FIA om de zaak correct af te handelen en wacht op hun definitieve beslissing.
“Ik denk dat de regelgeving heel duidelijk is, en ik denk dat dit een FIA-kwestie is,” aldus Horner. “Dus we laten het aan hen over om ermee om te gaan.”
Afhankelijk van de uitkomst van de FIA-analyse, zal Red Bull mogelijk hun eigen voorvleugels moeten aanpassen. Horner bevestigde dat als de voorvleugels van McLaren en Mercedes legaal worden bevonden, Red Bull geen andere keus heeft dan hun ontwerp te wijzigen om competitief te blijven.
Dit zou een ingrijpende aanpassing betekenen, gezien het feit dat de voorvleugel een cruciaal onderdeel is van de aerodynamische prestaties van de auto.
Ferrari’s standpunt in de discussie
Ook Ferrari werd betrokken in deze discussie, met teambaas Fred Vasseur die benadrukte dat deze kwestie met de FIA moet worden besproken. Vasseur gaf aan dat hij de dialoog met de FIA wil aangaan over dit onderwerp, maar dat hij geen verdere publieke uitspraken wil doen voordat er meer duidelijkheid is.
“Dit is een discussie die ik alleen met Tombazis wil voeren,” verklaarde Vasseur.