Red Bull Racing heeft een zware tegenslag te verwerken na de Grand Prix van Azerbeidzjan. Niet alleen verloren ze hun leidende positie in het constructeurskampioenschap, maar ook de ontwikkeling van hun RB20 is flink vertraagd.
Sergio Perez’ crash met Carlos Sainz bracht niet alleen het einde van hun race, maar levert het team nu serieuze complicaties op richting de volgende race in Singapore.
“Dit is echt een flinke domper voor ons. De test die we voor Singapore hadden gepland, kan nu niet meer doorgaan,” zei Helmut Marko, zichtbaar teleurgesteld.
Red Bull zakt weg in het kampioenschap
Het weekend in Azerbeidzjan was zonder twijfel een van de zwaarste van het seizoen voor Red Bull. Met slechts tien punten op zak zagen ze hun voorsprong in het constructeurskampioenschap verdampen, met McLaren die de koppositie overnam.
Max Verstappen, normaal gesproken de vaandeldrager van het team, kon niet verder komen dan een vijfde plek. Problemen met grip en een auto die niet goed afgesteld was tijdens de kwalificatie, zorgden voor een teleurstellend resultaat. Verstappen klaagde zelfs over ‘bouncing’ – alsof de auto geen enkel ritme kon vinden.
De klap werd alleen maar groter toen Perez in de voorlaatste ronde crashte terwijl hij in gevecht was voor een podiumplaats. Zijn aanvaring met Carlos Sainz bracht niet alleen hun races tot een abrupt einde, maar haalde ook de puntentelling van Red Bull onderuit.
Terwijl McLaren de overwinning en een vierde plek veiligstelde, zag Red Bull zijn achterstand oplopen tot 20 punten. En alsof dat nog niet genoeg was, ligt Ferrari met slechts 31 punten verschil ook nog op de loer.
Crash gooit roet in de ontwikkeling van de RB20
Alsof de verloren punten nog niet genoeg waren, heeft Perez’ crash directe gevolgen voor de ontwikkeling van de RB20. Red Bull had ambitieuze plannen om tijdens de Grand Prix van Singapore nieuwe onderdelen te testen, maar die zijn nu opgeschoven door de schade aan de auto.
Het team introduceerde deze onderdelen voor het eerst in Azerbeidzjan, maar de crash zorgde ervoor dat de testplannen de prullenbak in kunnen.
Helmut Marko gaf aan dat de auto wel klaar zal zijn voor Singapore, maar niet in de conditie die ze aanvankelijk voor ogen hadden. Voor een team dat iedere race weer essentiële verbeteringen nodig heeft om mee te strijden om de titel, is dit een enorme tegenslag. En met McLaren en Ferrari die steeds dichterbij komen, wordt het alleen maar spannender.
Verstappen verliest terrein in het rijderskampioenschap
Max Verstappen heeft nog steeds een voorsprong van 59 punten op Lando Norris in het rijderskampioenschap, maar het weekend in Azerbeidzjan was allesbehalve soepel. Problemen met grip hielden hem terug, waardoor hij niet in staat was om serieuze progressie te boeken.
Ook kon hij niet op tegen de snelheid van Norris, die op een alternatieve strategie reed. Verstappen moest genoegen nemen met een vijfde plaats, terwijl Norris met de snelste ronde zijn achterstand in het kampioenschap verkleinde.
Hoewel Verstappen nog steeds stevig aan de leiding staat, laat dit weekend wel zien dat de competitie steeds dichterbij komt. Oscar Piastri, die de race won, heeft zelfs meer punten gescoord in de laatste zeven races dan Verstappen zelf. Red Bull voelt de druk toenemen en zal snel moeten reageren op de groeiende dreiging van McLaren.
De volgende cruciale stap: Grand Prix van Singapore
De Grand Prix van Singapore wordt een sleutelwedstrijd voor Red Bull. Vorig jaar hadden ze hier al moeite om hun auto optimaal te laten presteren, en nu, met de testplannen die in de war zijn gegooid, ziet het er niet bepaald rooskleurig uit.
Singapore is een technisch circuit dat veel van de aerodynamica vraagt, en dat is juist het gebied waar Red Bull nu problemen mee heeft door het uitvallen van hun testplannen.
Team | Punten na Azerbeidzjan GP |
---|---|
McLaren | 320 |
Red Bull | 300 |
Ferrari | 269 |
De komende races worden van levensbelang voor Red Bull. Helmut Marko heeft al aangegeven dat hij weinig vertrouwen heeft in een titeloverwinning voor het team dit jaar. De crash van Perez heeft een kettingreactie veroorzaakt die zowel directe als langdurige gevolgen heeft. De timing van nieuwe updates wordt cruciaal in de strijd om het kampioenschap.
Ondanks alle tegenslagen blijft Red Bull een kanshebber voor overwinningen, maar ze zullen snel moeten schakelen om het tij te keren. McLaren is in topvorm en Ferrari wordt met de race sterker.
De strijd om het constructeurskampioenschap is heftiger dan ooit. Voor Red Bull is het nu erop of eronder. Singapore is de eerste horde die ze moeten nemen, en de druk is voelbaar.
De les van Azerbeidzjan? Elke fout, hoe klein ook, kan enorme gevolgen hebben. Zowel op de baan als daarbuiten.