Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Red Bull erkent gebruik van “bib trick” tijdens kwalificatie
F1 nieuws

Red Bull erkent gebruik van “bib trick” tijdens kwalificatie

178
Red Bull erkent gebruik van “bib trick” tijdens kwalificatie
Foto: Steffen Prößdorf

Red Bull heeft recent toegegeven dat ze een mechanisme hebben gebruikt dat het mogelijk maakte om de zogenaamde “bib tray” van de auto te verlagen tijdens de kwalificatie en vervolgens te verhogen voor de race.

Dit mechanisme was verborgen en niet toegankelijk nadat de auto volledig was gemonteerd, maar gaf het team een aanzienlijk voordeel. Hoewel teams al langer vermoedens hadden, werd dit nu officieel bevestigd door Red Bull, wat het team in een moeilijke positie plaatst ten opzichte van de FIA-regels.

“Ja, het apparaat bestaat, hoewel het niet toegankelijk is zodra de auto volledig is geassembleerd en klaar is om te rijden,” bevestigde een Red Bull-woordvoerder aan BBC Sport. “We hebben overeenstemming bereikt over een plan met de FIA.”

Deze uitspraak benadrukt dat, hoewel het mechanisme aanwezig was, het niet in strijd zou zijn met de regels wanneer de auto eenmaal was opgesteld voor de race. Toch geeft het de indruk dat Red Bull mogelijk het reglement heeft omzeild, wat andere teams op scherp zette.

Verlaagde “bib tray” tijdens kwalificatie

Het mechanisme dat Red Bull gebruikte, stelde hen in staat om de auto tijdens de kwalificatie zo laag mogelijk te laten rijden, wat een cruciaal voordeel biedt op het gebied van downforce. In de huidige generatie F1-auto’s, waar de ondergrondse aerodynamica een sleutelrol speelt, is de hoogte van de auto van essentieel belang voor de prestaties.

Door de “bib tray” te verlagen tijdens de kwalificatie, kon Red Bull maximale prestaties behalen, wat vooral gunstig was tijdens korte runs waar slijtage geen rol speelde.

“Elke aanpassing aan de voorste bib-klaring tijdens de parc fermé-condities is strikt verboden door de reglementen,” verklaarde de FIA.

Deze aanpassing gaf Red Bull echter een voordeel dat in strijd is met het parc fermé-reglement, waarin staat dat de auto dezelfde configuratie moet behouden van kwalificatie tot de race. Het team kon hierdoor tijdens de race profiteren van een verhoogde rijhoogte, wat de slijtage van belangrijke onderdelen, zoals de plank, verminderde.

Onthulling en Red Bull’s prestaties

Nu Red Bull deze truc heeft toegegeven, staat het team voor aanzienlijke uitdagingen. Het aanpassen van de rijhoogte tussen kwalificatie en race is strikt verboden, en dit betekent dat Red Bull zijn auto’s anders moet afstellen.

Lees ook:  Hoe Max Verstappen de titel won zonder 'de beste auto'

Deze verandering zal waarschijnlijk een grote impact hebben op hun prestaties, vooral in kwalificatiesessies waar een lagere rijhoogte cruciaal is voor maximale snelheid.

Het effect van een lagere rijhoogte tijdens kwalificatie is vooral zichtbaar in de prestaties van de vloer van de auto. De vloer genereert een aanzienlijk deel van de downforce, en door de rijhoogte te verlagen, kan Red Bull de prestaties van de auto maximaliseren. Dit is echter een tweesnijdend zwaard, omdat een te lage rijhoogte tijdens de race leidt tot overmatige plankslijtage, wat kan resulteren in diskwalificatie.

Nu de FIA het mechanisme van Red Bull heeft ontdekt, zal het team zich moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit waarin hun eerdere voordeel is weggenomen.

Dit kan leiden tot een afname van hun prestaties in zowel de kwalificatie als de race. De auto zal nu op een stabielere rijhoogte moeten blijven, wat betekent dat Red Bull waarschijnlijk niet meer hetzelfde prestatieniveau kan behalen als voorheen.

In het verleden zijn teams zoals McLaren ook beschuldigd van het gebruik van innovatieve technieken, maar deze vielen binnen de reglementen. In het geval van Red Bull is het duidelijk dat ze buiten de regels opereerden, wat een onrechtvaardig voordeel opleverde ten opzichte van andere teams.

“Het is nu verboden om dit mechanisme te gebruiken, ook al had dit eerder al verboden moeten worden,” aldus een woordvoerder van de FIA.

Dit betekent dat de FIA nu nog strenger zal toezien op naleving van de regels, en teams zullen geen ruimte meer hebben om vergelijkbare trucs toe te passen zonder zware straffen te riskeren.

De technische gevolgen

Om de technische implicaties van dit mechanisme beter te begrijpen, is het belangrijk te kijken naar de rol van de bib tray in de prestaties van een F1-auto. De bib tray beïnvloedt de rijhoogte en de balans van de auto, wat direct van invloed is op de aerodynamische prestaties.

Lees ook:  Colapinto en Lawson bieden Red Bull kansen voor 2025 naast Verstappen

Een lagere rijhoogte zorgt voor meer downforce, wat de grip verbetert, vooral in bochten. Dit komt doordat de vloer dichter bij de grond komt, wat een betere luchtstroom onder de auto creëert.

AspectVoordeel tijdens kwalificatieNadeel tijdens de race
RijhoogteLagere rijhoogte voor betere gripMeer plankslijtage
DownforceMaximale downforce voor snelheidTe veel slijtage kan diskwalificatie veroorzaken
BandenslijtageMinder relevant over korte afstandVerhoogde slijtage over lange afstand

Het mechanisme stelde Red Bull in staat om het beste van twee werelden te krijgen: maximale prestaties in de kwalificatie en minder slijtage in de race door de rijhoogte aan te passen.

Nu de FIA strikte controles zal invoeren om ervoor te zorgen dat dergelijke aanpassingen niet meer mogelijk zijn, moet Red Bull zijn strategie volledig herzien. De dynamische aanpassing van de rijhoogte tussen kwalificatie en race is een krachtig wapen geweest, maar zonder dit voordeel kan het team op zoek moeten naar alternatieve manieren om hun prestaties te verbeteren.

De komende upgrades aan de Red Bull-auto zullen bepalend zijn voor hun prestaties in de rest van het seizoen. Als het team erin slaagt om zonder het mechanisme competitief te blijven, kan dit de betrokkenheid van hun technische staf, onder leiding van Adrian Newey, benadrukken.

Echter, de afwezigheid van deze truc kan betekenen dat hun dominantie in zowel kwalificatie als raceprestaties aanzienlijk zal afnemen.

Impact op de concurrentie

De onthulling van Red Bull’s gebruik van deze “bib trick” heeft waarschijnlijk ook gevolgen voor de bredere F1-grid. Andere teams, die al vermoedden dat Red Bull een voordeel had, zullen nu opgelucht zijn dat deze praktijk is gestopt. Dit zou kunnen leiden tot een meer gelijk speelveld, vooral in kwalificaties waar Red Bull duidelijk een voorsprong had.

Teams als McLaren en Mercedes, die eerder beschuldigingen uitten richting Red Bull, kunnen nu hun eigen ontwikkelingsstrategieën heroverwegen, nu ze weten dat een belangrijk element van Red Bull’s succes niet langer mag worden gebruikt.

Zonder deze aanpassing kan het veld mogelijk dichter bij elkaar komen, vooral in races waar de balans tussen snelheid en duurzaamheid van de auto’s belangrijker is dan ooit.

Gerelateerd nieuws

Verstappen zet vraagtekens bij FIA na straf Norris

Max Verstappen heeft tijdens de Grand Prix van Qatar stevige kritiek geuit...

Toto Wolff reageert op ‘gekke, verzonnen complottheorieën’ over Hamilton

Toto Wolff, teambaas van Mercedes F1, heeft zich fel uitgesproken tegen complottheorieën...

Red Bull laat Sergio Pérez zelf beslissen over toekomst

Sergio Pérez staat onder grote druk bij Red Bull Racing na een...

Red Bull wijst Franco Colapinto af terwijl vertrek Perez nadert

Sergio Perez lijkt na de seizoensfinale in Abu Dhabi afscheid te nemen...

Horner hekelt Perez na zoveelste excuus over ‘koude banden’

Tijdens de sprintrace van de Grand Prix van Qatar maakte Sergio Perez...

Verstappen verliest pole door gridstraf: ‘niet waar ik op hoopte’

Max Verstappen leek zijn eerste poleposition sinds de Grand Prix van Oostenrijk...

Schandaal binnen de FIA: Kritiek op corruptie en transparantie

Het door The Times onthulde schandaal draait om een fonds van $1,5...

McLaren speelt teamorders uit tijdens Qatar Sprint: Ferrari krijgt zware klap

Tijdens de Qatar Sprint leverde McLaren een indrukwekkende teamprestatie af door een...