Op eigen bodem uitvallen is al zuur, maar voor Max Verstappen en Red Bull betekende de crash in Oostenrijk meer dan alleen een verloren race. Het team erkent nu openlijk dat de hoop op het wereldkampioenschap 2025 vervlogen is.
De nederlaag komt hard aan, zeker na de dominante jaren die eraan voorafgingen. Verstappen werd in de eerste ronde van de Grand Prix geraakt door Mercedes-rookie Andrea Kimi Antonelli en moest zijn auto direct aan de kant zetten.
Het incident kostte hem niet alleen de race, maar liet hem ook achter met een achterstand van 61 punten op Oscar Piastri, de leider in het kampioenschap. Voor Red Bull-adviseur Helmut Marko was dit het moment waarop de realiteit insloeg.
De Oostenrijker liet aan ORF weinig ruimte voor optimisme. Hoewel Red Bull nog updates in het vooruitzicht heeft, gaf Marko toe dat het gat naar McLaren te groot is geworden. En niet alleen qua punten: ook qua pure prestaties lijkt het team niet langer mee te kunnen met de koplopers.
“We hebben wat updates gepland voor de komende twee races, maar dit resultaat dwingt ons bijna om het kampioenschap af te schrijven,”
aldus Helmut Marko.
Toen hem werd gevraagd of hij dat echt meende, reageerde hij zonder omhaal:
“Met zo’n achterstand, tenzij we heel snel op eigen kracht kunnen winnen, ziet het er niet goed uit. De kloof is zowel in tijd als in punten bijna onoverbrugbaar.”
McLaren domineert ondertussen het veld. Alleen in Canada kende het team een dipje door ontbrekende onderdelen, maar dat bleek van korte duur. In Oostenrijk finishten beide McLarens ver voor de rest, met Lando Norris als winnaar en Oscar Piastri daar vlak achter.
“We denken niet eens meer aan het kampioenschap”
Ook Red Bull-teambaas Christian Horner kon na afloop weinig hoopvolle woorden vinden. Waar hij normaal nog spreekt over ‘vechten tot het eind’, lag de nadruk dit keer op realisme en herstel op de korte termijn.
“We focussen ons op Silverstone. We denken niet aan kampioenschappen. Alleen aan wat we daar kunnen bereiken.”
Hij benadrukte dat Red Bull nog steeds over het juiste team beschikt, ondanks de huidige vormdip:
“Het zijn dezelfde mensen die achttien maanden geleden een auto bouwden die bijna elke race won. Die zijn niet ineens dom geworden.”
Toch erkent hij de voorsprong van McLaren en prijst hij hun aanpak:
“We moeten erkennen dat McLaren fantastisch werk levert. Ze racen elkaar hard, maar gecontroleerd. En ze hebben een buffer naar de rest van het veld.”
Verstappen ziet titel wegglippen zonder strijd
Voor Verstappen zelf moet het voelen alsof het seizoen hem door de vingers glipt zonder dat hij er écht iets tegen kan doen. De crash met Antonelli was een typisch race-incident, maar kwam op het slechtst denkbare moment: op Red Bulls thuiscircuit, op een dag waarop er juist een inhaalslag nodig was.
Het verschil met de McLarens is inmiddels zo groot, dat zelfs een reeks overwinningen niet genoeg lijkt om het gat nog te dichten. Met dertien races te gaan, bedraagt zijn achterstand 61 punten – bijna drie volledige zeges. En het momentum ligt volledig bij zijn rivalen.
Zowel Horner als Marko benadrukken dat Red Bull niet stopt met ontwikkelen. Er komen updates, en de hoop is dat die hun vruchten afwerpen vanaf Silverstone.
Maar in plaats van te strijden voor titels, lijkt het seizoen nu vooral gericht op eerherstel – en op het vinden van antwoorden richting 2026, wanneer de nieuwe reglementen in werking treden.
Wat de crash in Oostenrijk blootlegde, is pijnlijk duidelijk: Red Bull zit niet meer in de voorhoede, en Verstappen rijdt geen auto waarmee hij het gevecht met Norris en Piastri kan winnen. De conclusie van het team klinkt hard, maar helder: het kampioenschap is in rook opgegaan.