Red Bull-engineer Calum Nicholas heeft fel gereageerd op de theorie dat het verwijderen van een belangrijk element van de RB20-auto de oorzaak is van de inzinking van het team in het Formule 1-seizoen van 2024. Hij noemt deze theorie “bull****.”
Nicholas maakt duidelijk dat de prestatieproblemen van Red Bull sinds mei niet veroorzaakt kunnen zijn door de regelwijziging die pas op 31 juli is doorgevoerd. Dit is in tegenspraak met de bewering dat de verwijdering van een achterste kruisremtraagheidsklep, zoals voorgesteld door F1-commentator Peter Windsor, de oorzaak zou zijn van de dalende prestaties.
Volgens Nicholas zou in plaats daarvan de focus moeten liggen op de prestaties van de rivaliserende teams, die het gat naar Red Bull hebben weten te dichten. Hij benadrukt dat er geen sprake is van een “groot complot” en dat Red Bull geen fouten heeft gemaakt die de auto aanzienlijk slechter hebben gemaakt.
“Het enige waarom ik om deze zaken geef, is omdat de andere teams eigenlijk de eer verdienen voor het werk dat ze hebben verricht en de inhaalslag die ze hebben gemaakt.” – Calum Nicholas
De oorsprong van de RB20 theorie
De theorie die Peter Windsor naar voren bracht, suggereert dat de RB20-auto van Red Bull zijn dominantie verloor na het verwijderen van een specifiek remsysteem. Dit systeem, een achterste kruisremtraagheidsklep, zou volgens Windsor mogelijk een cruciale rol hebben gespeeld in de consistentie van de prestaties van de auto.
Windsor’s stelling werd ondersteund door F1-technisch analist Craig Scarborough, die ook aangaf dat de verwijdering van dit systeem bijgedragen zou kunnen hebben aan de problemen die Max Verstappen had tijdens de Grand Prix van Australië en sindsdien.
Echter, Nicholas was het absoluut niet eens met deze theorie en stelde dat de veranderingen pas in juli van kracht werden, terwijl de prestaties van Red Bull al in mei begonnen af te nemen. Het is volgens hem onmogelijk dat een regelwijziging die op 31 juli werd ingevoerd, invloed kon hebben op de prestaties in mei.
Veranderingen in het Red Bull-team
Naast de discussies over technische wijzigingen, werd Red Bull in 2024 ook geconfronteerd met andere uitdagingen binnen het team. Belangrijke figuren zoals Adrian Newey en Jonathan Wheatley verlieten het team in de loop van het seizoen, wat een impact had op de stabiliteit binnen de organisatie.
Dit vertrek, samen met de verbeterde prestaties van concurrenten zoals McLaren en Mercedes, droeg bij aan de verminderde dominantie van Red Bull.
Ondanks deze uitdagingen heeft Red Bull, tot nu toe, nog steeds een voorsprong in zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap. Verstappen heeft drie overwinningen behaald in de laatste negen races en het team heeft nog een aanzienlijke voorsprong van 42 punten in het constructeursklassement. Desondanks is het duidelijk dat de dominantie die Red Bull in 2023 had, is afgenomen.
De reactie van Paul Monaghan
Chief engineer Paul Monaghan bevestigde dat Red Bull niets heeft gedaan om de prestaties van de auto opzettelijk te verslechteren. Volgens hem zijn er kleine wijzigingen aangebracht om de auto efficiënter te maken, maar deze hebben niet geleid tot de problemen die het team momenteel ondervindt.
Monaghan benadrukte dat er niets in de onderzoeksresultaten of in de gegevens van de auto naar voren kwam dat erop wijst dat de auto slechter is geworden.
“Er is niets dat we hebben gedaan waardoor de auto bijzonder slecht is geworden.” – Paul Monaghan
Monaghan gaf aan dat de veranderingen in de auto marginaal zijn en dat de impact ervan niet groot genoeg is om de prestatieproblemen volledig te verklaren. Dit suggereert dat de oorzaak van de problemen wellicht buiten de auto zelf ligt, mogelijk door verbeteringen bij concurrenten.
Red Bull’s seizoensuitdagingen
Het Formule 1-seizoen 2024 heeft laten zien dat zelfs een team als Red Bull, dat in 2023 een ongekende dominantie liet zien, niet onoverwinnelijk is. Het verlies van belangrijke teamleden, de verbeterde prestaties van concurrenten, en de beperkingen van de RB20 hebben allemaal bijgedragen aan een seizoen dat verre van vlekkeloos is verlopen.
Toch blijft het team competitief en ligt het nog steeds op koers voor succes, ook al is de kloof met de concurrentie kleiner geworden.
Red Bull’s prestatievermindering kan niet worden toegeschreven aan één enkele factor, zoals de verwijdering van een technische component. In plaats daarvan lijkt het een combinatie van verschillende elementen te zijn die het team heeft gedwongen om hun dominantie te delen met andere topteams.