RB heeft tijdens de Abu Dhabi Grand Prix een vernieuwde voorvleugel geïntroduceerd, die niet alleen de prestaties van de huidige auto moet verbeteren, maar ook een blik werpt op het ontwerp voor 2025
Het team bevindt zich in een strijd om de zesde plaats in het constructeurskampioenschap en heeft besloten deze laatste upgrade van het seizoen in te zetten op het Yas Marina Circuit.
De nieuwe vleugel is ontworpen met aandacht voor verbeterde balans in bochten en een optimale luchtstroom richting de rest van de auto. Het ontwerp bevat vernieuwde elementen, waaronder de hoofdvleugel, flappen en eindplaten.
Deze aanpassingen richten zich op een betere verdeling van de aerodynamische belasting, wat de rijervaring verder moet optimaliseren. Volgens Alan Permane, de racedirecteur van RB, biedt de aanpassing zowel meer snelheid als een gebruiksvriendelijkere rijervaring.
“Het is legaal, het heeft de crashtests doorstaan, en het is gericht op simpelweg sneller gaan. Er zit geen speciale truc achter. Het zorgt voor meer belasting en we denken dat het wat gebruiksvriendelijker is,” aldus Alan Permane.
Technische details van de nieuwe voorvleugel
De vernieuwde voorvleugel van RB onderscheidt zich op meerdere vlakken. Hieronder een overzicht van de belangrijkste kenmerken:
Onderdeel | Functie |
---|---|
Hoofdvlakken | Verbeteren de neerwaartse kracht en optimaliseren de luchtstroom. |
Flappen | Aanpassing in de hoek voor betere balans in bochten. |
Eindplaten | Sturen de luchtstromen naar specifieke delen van de auto. |
Deze combinatie van innovaties is gericht op een efficiëntere luchtgeleiding, wat zowel de grip als de snelheid van de auto ten goede moet komen.
Het team heeft twee van deze vernieuwde vleugels meegenomen naar Abu Dhabi en zal tijdens de trainingen testen of deze in de race worden ingezet. Het volledige evaluatieproces richt zich op het waarborgen van consistentie en prestaties onder raceomstandigheden.
“Het is op beide auto’s gemonteerd, en we kunnen ermee racen als we tevreden zijn. Het is ontworpen om sneller te gaan en gemakkelijker te rijden,” aldus Permane.
Interessant is dat de ontwikkeling van deze voorvleugel oorspronkelijk gericht was op de auto van 2025. Toch was het ontwerp ver genoeg gevorderd om nu al te worden getest. Dit geeft het team waardevolle inzichten die mogelijk doorwerken in toekomstige ontwerpen.
Geen flexibele constructie
In tegenstelling tot veel rivaliserende teams, die in 2024 sterk hebben ingezet op flexibele vleugels, heeft RB een andere benadering gekozen. De aanpassing aan de voorvleugel richt zich niet op aero-elasticiteit, maar op de balans tijdens het rijden door bochten.
Permane benadrukt dat dit ontwerp geen flexibele elementen bevat, maar volledig gericht is op een stabielere rijervaring.
“Dit is geen aero-elasticiteitsupdate. Het is een aanpassing aan de balanskarakteristieken in bochten,” verklaarde Permane.
Deze aanpak laat zien dat RB kiest voor verfijning in aerodynamica, zonder te vertrouwen op geavanceerde technologieën zoals flexibele vleugels.
RB is niet het enige team dat een technische upgrade heeft meegebracht naar de seizoensfinale. Sauber heeft een vernieuwde vloer en aangepaste remducten geïntroduceerd.
De aanpassingen aan de vloer richten zich op het minimaliseren van luchtverlies bij kritische rijhoogtes, terwijl de gewijzigde locatie van de remductdeflector bedoeld is om de efficiëntie van de diffuser te verhogen.
Belangrijke aspecten van Saubers update:
- Verhoogd vloervolume: Beter luchtbeheer, minder verliezen.
- Nieuwe remductdeflector: Optimaliseert de vortexcontrole rond de achterbanden.
Deze technische innovaties laten zien hoe teams het maximale uit hun huidige auto’s proberen te halen, zelfs in de laatste race van het seizoen.