Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Pirelli zoekt gesprekken met FIA en F1-teams over gebrekkige regelgeving voor regenbanden

Pirelli zoekt gesprekken met FIA en F1-teams over gebrekkige regelgeving voor regenbanden

210
Pirelli zoekt gesprekken met FIA en F1-teams over gebrekkige regelgeving voor regenbanden
Foto: Pirelli Tire Range

Nieuwe regels voor regenbanden leiden tot terughoudendheid bij teams

Een recente wijziging in de regelgeving voor het toewijzen van regenbanden in de Formule 1 voor het seizoen 2024 heeft geleid tot een opmerkelijke situatie tijdens de tweede vrije training in Suzuka. Teams waren terughoudend om intermediaire banden te gebruiken, ondanks de natte omstandigheden, omdat ze deze wilden bewaren voor later in het weekend. Dit resulteerde in een sessie waarin coureurs voornamelijk in de garages bleven zitten, met slechts beperkte actie op de baan toen de omstandigheden uiteindelijk droog genoeg waren voor slicks. Deze aanpak leidde tot frustratie bij de fans en kritiek van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, die de nieuwe regelgeving aanwees als oorzaak van de inactiviteit.

De impact van regelwijzigingen op de strategie van teams

De aanpassingen in de sportieve reglementen, bedoeld om de toewijzing van regenbanden voor alle teams te vergroten, hebben onbedoeld geleid tot een conservatievere benadering van het gebruik van intermediaire banden. Waar teams voorheen vier sets intermediates en drie sets volledige regenbanden kregen, is dit nu veranderd naar vijf sets intermediates en twee sets volledige regenbanden per Grand Prix-weekend. Een belangrijk element van deze nieuwe regeling is de verwijdering van een regel die teams een extra set banden bood op natte vrijdagen, wat voorheen teams aanmoedigde om te rijden tijdens natte sessies zonder zich zorgen te maken over het verslijten van de banden. Het gevolg is dat teams nu terughoudender zijn om intermediaire banden te gebruiken, uit vrees voor een nadelige bandentoewijzing in vergelijking met teams die banden besparen voor mogelijke natte kwalificaties of races.

Lees ook:  Verstappen hekelt koude algoritmes: 'racen moet niet bepaald worden door een computer'

Pirelli’s reactie en voorgestelde oplossingen

Simone Berra, de hoofdingenieur van Pirelli, benadrukte dat de bandenfabrikant geen invloed had op deze regelwijziging, maar erkende wel de impact ervan op de gebeurtenissen in Japan. Pirelli is van plan om gesprekken aan te gaan met de FIA en de Formule 1-teams om de regelgeving te herzien en een oplossing te vinden die teams aanmoedigt om meer te rijden tijdens natte oefensessies. Een voorgestelde aanpassing is het verplicht stellen voor teams om na een natte sessie een set intermediaire banden terug te geven, wat teams zou aanmoedigen om deze banden daadwerkelijk te gebruiken in plaats van nieuwe sets ongebruikt te laten.

Deze situatie en de voorgestelde discussies benadrukken de complexiteit van regelgeving in de Formule 1 en de voortdurende zoektocht naar een balans tussen competitieve strategie en het bieden van een boeiend spektakel voor de fans. Het is duidelijk dat zowel de teams, de FIA, als Pirelli een gemeenschappelijk doel hebben: het optimaliseren van de regels om de sport zo spannend en eerlijk mogelijk te maken.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris Mclaren

Rosberg spaart Norris niet: ‘zelftwijfel en feestjes brengen je geen kampioenschap’

Nico Rosberg was genadeloos. In een scherpe analyse over Lando Norris en...

Red Bull Max Verstappen

Contractbom bij Red Bull: als Max dit weekend vijfde eindigt, kan hij zélf de stekker trekken

Max Verstappen rijdt deze week niet alleen voor punten — hij rijdt...

Red Bull Ring

FIA legt Red Bull Ring opnieuw onder het mes: grindstroken moeten chaos van 2024 voorkomen

Vorig jaar eindigde de GP van Oostenrijk niet op het asfalt, maar...

Nürburgring

Verstappen hekelt koude algoritmes: ‘racen moet niet bepaald worden door een computer’

Een robot ziet alles, maar voelt niets. Dat lijkt de kern van...