Oscar Piastri heeft de F1 Dutch GP in Zandvoort als “vrij pijnlijk” beschreven, vooral gezien het contrast met de indrukwekkende prestatie van zijn McLaren-teamgenoot Lando Norris, die de overwinning behaalde. Terwijl Norris na een sterke kwalificatie van de eerste plaats vertrok, startte Piastri vanaf de derde positie.
Beide coureurs verloren echter terrein bij de start, waarbij Piastri direct achter George Russell van Mercedes kwam vast te zitten.
Piastri slaagde erin om Russell na de eerste ronde pitstops te passeren, maar kwam al snel vast te zitten in de vuile lucht achter de Ferrari van Charles Leclerc. Ondanks dat Piastri een aanzienlijk voordeel had in bandenslijtage ten opzichte van Leclerc, kon hij geen indruk maken op de Monegaskische coureur.
Het grootste deel van de race zat Piastri klem in de vuile lucht, wat zijn race een stuk minder plezierig maakte.
“Ik denk dat het tempo in schone lucht behoorlijk sterk was en dat de auto vandaag duidelijk snel was. Ik heb echter ongeveer 60 van de 70 ronden binnen een seconde achter de auto voor me gezeten, wat het allemaal vrij pijnlijk maakte,” aldus Oscar Piastri.
Aan het einde van de race eindigde Piastri op een 27 seconden achterstand op zijn teamgenoot Norris, die de overwinning behaalde met een voorsprong van 22 seconden op Max Verstappen.
Hoewel de MCL38 duidelijk potentie had, erkende Piastri dat hij het hele weekend niet op het niveau van Norris zat. Hij gaf toe dat zijn prestaties, met name tijdens de kwalificatie, het verloop van zijn race hebben bepaald.
Piastri benadrukte echter dat er momenten waren waarop hij zich sterk voelde, vooral tijdens de trainingen op vrijdag. Hij merkte op dat hij toen “vrij sterk” was, vooral tijdens een snelle ronde. Desondanks lukte het hem niet om in de laatste kwalificatieronde het verschil te maken, wat zijn race uiteindelijk beïnvloedde.
De uitdaging van de kwalificatie
De kwalificatie voor de F1 Dutch GP was een cruciaal moment voor Oscar Piastri. Hoewel hij erin slaagde om als derde te kwalificeren, was hij niet geheel tevreden met zijn prestatie. De startpositie bracht hem direct in een uitdagende situatie, waarin hij achter George Russell kwam te zitten. Dit zorgde ervoor dat hij tijdens de race kostbare tijd verloor.
Piastri verklaarde dat de kwalificatie zijn raceweekend in een bepaalde richting duwde, waarbij het gebrek aan competitiviteit in die laatste kwalificatieronde een beslissende factor was. Hij vond dat zijn auto in schone lucht sterk presteerde, maar de situatie waarin hij terechtkwam, maakte de race zwaar en vermoeiend.
Norris, daarentegen, kon zijn polepositie beter benutten en wist al snel de leiding te nemen in de race, wat het verschil tussen beide coureurs duidelijk maakte.
De rol van vuile lucht
Een van de grootste obstakels voor Piastri tijdens de F1 Dutch GP was de invloed van vuile lucht. Nadat hij George Russell had ingehaald, bevond hij zich achter de Ferrari van Charles Leclerc. Ondanks dat Piastri in de McLaren een voordeel had wat betreft bandenslijtage, kon hij niet dicht genoeg bij Leclerc komen om een aanval in te zetten.
De invloed van vuile lucht beperkte Piastri’s mogelijkheden aanzienlijk, waardoor hij het grootste deel van de race klem zat en niet in staat was om zijn ware potentieel te laten zien. Hij beschreef dit als een van de meest frustrerende aspecten van de race, aangezien hij wist dat de auto in staat was tot meer, maar de omstandigheden lieten het simpelweg niet toe.
Prestatie van de McLaren MCL38
Ondanks de uitdagingen waarmee Piastri te maken had, toonde de McLaren MCL38 indrukwekkende snelheid tijdens de F1 Dutch GP. Lando Norris bewees dit door de overwinning te behalen met een comfortabele voorsprong. De prestaties van de auto waren duidelijk zichtbaar, vooral in de handen van Norris, die de leiding nam en een dominante race reed.
Voor Piastri was het een troostende gedachte dat de auto potentieel had, ook al slaagde hij er niet in om dit volledig te benutten. Hij erkende dat er werk aan de winkel is om op het niveau van zijn teamgenoot te komen, maar was positief over de snelheid van de auto in schone lucht.
Leermomenten voor Piastri
Oscar Piastri concludeerde dat, hoewel de race in Zandvoort pijnlijk was, er ook positieve punten waren om mee te nemen naar toekomstige races. Hij benadrukte dat er momenten waren waarin hij zich sterk en comfortabel voelde in de auto, vooral tijdens de trainingen.
Toch erkende Piastri dat zijn kwalificatie en de slechte start hem in een nadelige positie brachten, wat zijn race uiteindelijk bemoeilijkte. Hij is vastbesloten om te leren van deze ervaring en ervoor te zorgen dat hij de volgende keer in staat is om beter te presteren en het volledige potentieel van de McLaren MCL38 te benutten.