Een ongelukkige samenloop op het circuit
Tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië vond er een incident plaats tussen Sergio Perez van Red Bull Racing en Nico Hulkenberg van het Haas-team. Perez was bezig met een opwarmronde voor zijn eerste poging in Q1 toen hij op het circuit van Albert Park, met name in bocht 13, de langzame voorlaatste linkerbocht, Hulkenberg tegenkwam die op dat moment een snelle ronde reed. De race-engineer van Perez informeerde hem pas op het laatste moment over de naderende Haas-coureur, aangezien de focus voornamelijk lag op de voorbereiding van Perez’s snelle ronde.
De beslissing van de stewards
Na de kwalificatie, waarin Perez de derde tijd neerzette achter zijn teamgenoot Max Verstappen en Carlos Sainz van Ferrari, werd Perez opgeroepen door de stewards. Zij besloten hem een gridstraf van drie plaatsen te geven, waardoor hij op zondag vanaf de zesde plaats moest starten. De stewards verklaarden dat Hulkenberg op een snelle ronde was toen hij bocht 13 naderde en Perez, die bezig was met een uitloopronde, zich op de apex van de bocht bevond. Hulkenberg moest van zijn lijn afwijken en vroegtijdig van het gas af en remmen voor de bocht.
De reacties van betrokkenen
Hulkenberg gaf aan dat het incident hem “een paar tienden” kostte, aangezien hij daardoor niet in staat was Q1 te overleven en uiteindelijk als 16e kwalificeerde, twee plaatsen achter zijn teamgenoot Kevin Magnussen die wel doorging naar Q2. Perez, aan de andere kant, leek zich niet bewust van de naderende Hulkenberg tot het te laat was, een situatie die Hulkenberg omschreef als een “Mexicaanse siësta”. Het snelle naderen in bocht 12 en de vereiste aandacht die daarbij hoort, benadrukte hij, maakt het makkelijk voor dergelijke incidenten om te gebeuren, hoewel ze vermeden zouden moeten worden.
Gevolgen voor de startopstelling
Als gevolg van de straf voor Perez, schoof Lando Norris van McLaren op naar de derde plaats op de startgrid, terwijl Ferrari’s Charles Leclerc en Norris’ teamgenoot Oscar Piastri elk ook een positie opschoven. Dit incident onderstreept de dynamische en soms onvoorspelbare aard van de Formule 1, waarbij elke seconde en elke beslissing op en naast de baan van cruciaal belang kan zijn voor het eindresultaat.