Checo Pérez, beter bekend als de “Koning van Baku,” heeft iets bijzonders met het Baku City Circuit. Met twee overwinningen en meerdere podiumplekken in de afgelopen jaren, is het geen wonder dat Red Bull alles inzet op zijn kwaliteiten om dit lastige stratencircuit te domineren.
Het geheim van Pérez? Zijn loepzuivere stuurkunsten in de scherpe bochten en het behoud van topsnelheid op de lange rechte stukken van maar liefst 2,2 kilometer – het langste rechte stuk in de Formule 1!
“Checo Pérez is de koning van Baku. Niemand anders heeft hier zoveel podiumplekken verzameld, en met twee overwinningen op zijn naam, weet je gewoon dat hij de man is om hier te kloppen,”
aldus Christian Horner, teambaas van Red Bull.
Met deze indrukwekkende cijfers achter zich is Pérez de sleutel tot succes voor Red Bull, vooral na de teleurstellende race in Monza. Terwijl McLaren en Ferrari dichterbij sluipen, blijft Red Bull vol vertrouwen dat Pérez het verschil kan maken in Azerbeidzjan.
De technische uitdagingen van het Baku City Circuit
Het Baku City Circuit is een van de meest uitdagende circuits op de kalender. Lange rechte stukken, krappe bochten, en een lengte van 6 kilometer maken het een ware test voor zowel auto als coureur. Checo Pérez blinkt hier uit dankzij zijn perfecte controle en scherpte in die moeilijke bochten.
Vooral bocht 8, die slechts 7,6 meter breed is, is berucht. Daar moet je als coureur op de millimeter nauwkeurig zijn – en daar heeft Pérez geen moeite mee. Bocht 8 heeft al menig grootheid in de problemen gebracht, waaronder Charles Leclerc, die het asfalt van dichtbij heeft bekeken.
Wat het nog interessanter maakt? Het circuit ligt 28 meter onder zeeniveau. Dit zorgt voor minder luchtweerstand en dus hogere snelheden. Geen wonder dat we hier snelheden van wel 340 km/h zien. Voor Pérez is dit het speelveld waar hij zich als een vis in het water voelt.
Checo’s geheime wapen: strategie en bandenbeheer
Wat maakt Pérez zo speciaal in Baku? Het is niet alleen zijn beheersing van de auto, maar vooral zijn strategisch inzicht, met name op het gebied van bandenbeheer.
Het asfalt in Baku slijt minder snel, dus banden kunnen langer meegaan. Pérez staat erom bekend dat hij altijd het maximale uit zijn banden haalt, en dat geeft hem een voorsprong.
In 2023 zagen we hem uitblinken door slim te spelen met de bandenstrategie. De meeste coureurs begonnen op de mediums, om later over te stappen naar de harde banden. Pérez wist precies wanneer hij moest wisselen en belandde op het podium. Slim, effectief en precies wat je van een coureur van zijn kaliber verwacht.
“Het draait allemaal om timing en aanvoelen,” aldus Pérez. “Als je weet wanneer het moment daar is, heb je de race in handen.”
Het circuit ontwikkelt zich bovendien snel gedurende het weekend, met steeds meer grip naarmate er meer gereden wordt. Pérez weet dit als geen ander in zijn voordeel te gebruiken, vooral tijdens de kwalificaties. Hier maakt hij vaak het verschil door de baan op het juiste moment te lezen.
Het weer en de wind: een extra uitdaging
Het weer in Azerbeidzjan is meestal mild tijdens de Grand Prix. Verwacht wordt dat het rond de 27 à 28 graden Celsius zal zijn, met wat wolken hier en daar. Regen?
Waarschijnlijk niet. Maar de wind, die wel. Verwacht windsnelheden tussen de 15 en 30 km/h, en dat kan vooral op de lange rechte stukken een spelbreker zijn.
“De wind is een factor waar iedereen rekening mee moet houden. Een stevige bries kan alles overhoop gooien, vooral in de snelle bochten en op de rechte stukken,” waarschuwt Mercedes-ingenieur Andrew Shovlin.
Vooral tijdens de kwalificatie op zaterdag kunnen de winden een grote rol spelen in de rondetijden. Het vermogen van de coureurs om hun auto stabiel te houden kan het verschil maken tussen pole position en achtervolgen.
McLaren en Ferrari: de concurrentie in Baku
Hoewel Pérez in topvorm lijkt voor de race in Baku, loeren McLaren en Ferrari op hun kans. McLaren, met Lando Norris en Oscar Piastri, heeft laten zien dat ze op circuits met lange rechte stukken een serieuze bedreiging vormen.
Norris kan heel snel zijn, maar hij is niet altijd consistent. Als hij dat nu eens op orde krijgt, zou het nog spannend kunnen worden.
Ferrari is ook niet te onderschatten. Leclerc pakte in 2023 de pole position in Baku, en Sainz heeft solide prestaties neergezet. Maar ja, het blijft Ferrari, en we weten allemaal hoe dat soms gaat met hun strategie… Laten we hopen dat ze geen tactische blunders maken dit keer.
Safety car en race-incidenten
Een ander belangrijk element in de Grand Prix van Azerbeidzjan is de safety car. Van de zeven races die hier zijn gereden, is de safety car maar liefst zes keer ingezet. Dat is een kans van 85%! Het smalle circuit en de hoge snelheden zorgen vaak voor onverwachte incidenten. De inzet van de safety car kan de race compleet op z’n kop zetten, en Pérez weet dit als geen ander te benutten. Een goed getimede pitstop kan het verschil maken tussen winnen en verliezen.
Checo Pérez heeft bewezen dat hij weet hoe hij moet winnen in Baku. Zijn ervaring, strategisch inzicht en meesterlijke bandenbeheer maken hem een cruciale troef voor Red Bull. Met de technische uitdagingen van het circuit en de constante dreiging van concurrenten zoals McLaren en Ferrari, zal het spannend worden tot de laatste ronde.